Opłata od posiadania psów
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | podatki, opłaty |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Finansowy |
Nazwa:
Opłata od posiadania psów
Opis ogólny:
Obowiązek uiszczania opłaty powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osoba fizyczna weszła w posiadanie psa, a wygasa z końcem miesiąca, w którym istniały okoliczności uzasadniające istnienie obowiązku opłaty.
Osoby fizyczne są obowiązane złożyć organowi podatkowemu informację w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego w opłacie od posiadania psów.
Zwolnienia ustawowe:
- dla osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności - z tytułu posiadania jednego psa;
- dla osób w wieku powyżej 65 lat prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe - z tytułu posiadania jednego psa;
- dla podatników podatku rolnego od gospodarstw rolnych - z tytułu posiadania nie więcej niż dwóch psów.
Z uchwały: - dla posiadaczy psów, które zostały poddane wszczepieniu mikrochipa
identyfikacyjnego - pod warunkiem udokumentowania tego faktu wpisem do bazy danych zwierząt oznakowanych elektronicznie:
- Stawki opłaty w wysokości 40,00 zł rocznie od każdego posiadanego psa.
- Stawka opłaty w wysokości 20,00 zł rocznie od każdego posiadanego psa dla:
- emerytów i rencistów, którzy nie przekroczyli 65 roku życia, pod warunkiem, że renta lub emerytura stanowią jedyne źródło ich przychodów,
- osób, które do dnia 31 marca roku podatkowego były bezrobotne, pod warunkiem złożenia organie podatkowym zaświadczenia z Powiatowego Urzędu Pracy, potwierdzającego fakt bycia bezrobotnym.
Opłata płatna w połowie stawki jest wówczas, gdy wejście w posiadanie psa nastąpiło po dniu 30 czerwca danego roku.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j.Dz.U. 2019 r. poz. 1170 z późn. zm.).
- Uchwała Nr XXVII/265/16 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 24 listopada 2016 roku w sprawie wprowadzenia opłaty od posiadania psów, określenia zasad ustalania, poboru i terminów płatności.
Wymagane dokumenty:
Terminy i sposób załatwienia sprawy:
Osoby fizyczne są obowiązane złożyć organowi podatkowemu informację w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego w opłacie od posiadania psów.
Miejsce i sposób składania dokumentów:
Prawidłowo wypełnione dokumenty należy składać bezpośrednio na biurze podawczym Urzędu Miejskiego ul. Rynek 1 w Cieszynie (budynek Ratusza).
Tryb odwoławczy:
Opłaty:
Opłata od posiadania psa jest płatna w terminie do 31 marca roku podatkowego.
Załączniki:
W przypadku ubiegania się o zwolnienie z opłaty lub ulgi podatnik obowiązany jest złożyć wraz ze zgłoszeniem:
- kserokopię legitymacji emerytalno-rentowej;
- potwierdzenie rejestracji psa w bazie zwierząt zachipowanych - wydruk;
- zaświadczenie z Powiatowego Urzędu Pracy o zarejestrowaniu jako osoba bezrobotna.
Uwagi:
Obowiązek podatkowy oraz wszelkie zmiany wymagają formy pisemnej.
Stanowisko odpowiedzialne za wykonanie czynności:
Szczegółowe informacje udzielane są w Referacie Podatków, Dochodów, Windykacji i Egzekucji, Wydziału Finansowego Urzędu Miejskiego w Cieszynie ul. Srebrna 2, pokój nr 9, pokój nr 11.
Tel. 33 479 42 81, 33 479 42 85, 33 479 42 83
Załączniki aktywne:
Klauzula informacyjna dotycząca ochrony danych osobowych