Wydział Gospodarki Nieruchomościami
Wydział Gospodarki Nieruchomościami
Naczelnik Wydziału - Natalia Piksa
- tel.: 33 479 42 30
- fax: 33 479 43 03
- e-mail: grunty@um.cieszyn.pl
Zastępca Naczelnika - Izabela Golec
- tel. 33 479 42 32
Inspektor - Aneta Chmiel
(stanowisko ds. sprzedaży i użytkowania wieczystego gruntów)
- tel.: 33 479 42 37
Inspektor - Iwona Kapsia
(stanowisko ds. służebności przesyłu)
- tel.: 33 479 42 31
Inspektor - Anna Kłoda
(stanowisko ds. udostępnienia terenów pod inwestycje liniowe)
- tel.: 33 479 42 33
Podinspektor - Ewa Kuc
(stanowisko ds. mienia gminnego)
- tel.: 33 479 42 34
Inspektor - Barbara Przewłocka
(stanowisko ds. zamiany i wykupu gruntów)
- tel.: 33 479 42 35
Podinspektor - Katarzyna Raczyńska
(stanowisko ds. prowadzenia postępowań administracyjnych)
- tel.: 33 479 42 36
Zakres działania:
- Prowadzenie postępowań administracyjnych na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami dot. m.in. oddania nieruchomości znajdujących się z gminnym zasobie nieruchomości w trwały zarząd gminnym jednostkom organizacyjnym oraz naliczanie opłat adiacenckich z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego budową infrastruktury technicznej lub podziałem, w tym również badanie opłacalności pobierania tej opłaty.
- Prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących przekształcania prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.
- Wykonywanie czynności związanych z obrotem gminnymi nieruchomościami zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami, tj. m.in. prowadzenie procesu ich sprzedaży, zamiany, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę i użyczenie oraz nabywaniem nieruchomości do zasobu w tym udział w procesie przyjmowania darowizny na rzecz Gminy Cieszyn.
- Wykonywanie zadań związanych z obciążaniem gminnych nieruchomości ograniczonymi prawami rzeczowymi oraz przyjmowaniem ograniczonych praw rzeczowych na rzecz Gminy Cieszyn.
- Podejmowanie czynności związanych z ujawnianiem prawa własności nabytego z mocy prawa i innych praw rzeczowych w księgach wieczystych we współdziałaniu z Wydziałem Geodezji, Kartografii i Katastru Nieruchomości.
- Wykonywanie zadań związanych z wnoszeniem majątku gminnego jako wkładu niepieniężnego (aportu) do spółek oraz doposażanie jednostek organizacyjnych Gminy Cieszyn.
- Prowadzenie ewidencji gminnego zasobu nieruchomości.
- Opracowywanie informacji o stanie mienia komunalnego.
- Sporządzanie planu wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości.
- Prowadzenie ewidencji nieruchomości Gminy Cieszyn przekazanych we władanie innym podmiotom oraz oddanych w użytkowanie wieczyste.
- Prowadzenie czynności związanych z gospodarowaniem gminnymi nieruchomościami nie oddanymi we władanie gminnym jednostkom organizacyjnych w tym zlecanie porządkowania nieruchomości gruntowych i lokalowych, ubezpieczanie obiektów będących własnością Gminy Cieszyn.
- Naliczanie należności za nieruchomości udostępniane z zasobu oraz naliczanie innych opłat, naliczanie opłat za bezumowne zajmowanie nieruchomości komunalnych.
- Przygotowywanie dokumentacji dotyczącej udostępniania inwestorom gruntów Gminy Cieszyn pod inwestycje liniowe i inne.
- Rejestrowanie nowo utworzonych środków trwałych Gminy Cieszyn oraz prowadzenie likwidacji środków trwałych Gminy Cieszyn.
- Przygotowywanie dokumentacji dotyczącej ustanawiania odrębnej własności lokali.
- Zmiana udziałów w nieruchomości, w których Gmina Cieszyn jest współwłaścicielem.
- Wypłacanie odszkodowań za grunty nabywane, przejmowane pod gminne drogi publiczne zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami.
- Prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem prawa pierwokupu nieruchomości.
- Udział w postępowaniach prowadzonych na podstawie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Samodzielne stanowisko ds. regulacji stanów prawnych nieruchomości
Główny Specjalista - Stanisław Urban
- tel.: 33 479 43 25
- e-mail: surban@um.cieszyn.pl
Zakres działania:
- Regulacja stanów prawnych nieruchomości gminnych lub nieruchomości Skarbu Państwa podlegających komunalizacji, poprzez doprowadzenie do zgodności zapisów ewidencji gruntów z treścią ksiąg wieczystych, w tym przygotowywanie wniosków o dokonanie stosownych wpisów do Sądu Rejonowego w Cieszynie, wydziału Ksiąg Wieczystych ujawniających własność Gminy Cieszyn wraz z przekazywaniem do Wojewody Śląskiego informacji o postępie wykonywanych prac regulacyjnych.
- Prowadzenie spraw związanych z komunalizacją mienia.
- Prowadzenie spraw związanych ze zwrotem wywłaszczonych nieruchomości, wspomaganie obsługi prawnej Urzędu w przygotowywaniu dokumentacji wniosków o zasiedzenie.
- Wspomaganie obsługi prawnej Urzędu w przygotowywaniu dokumentacji spraw spadkowych w razie nabycia spadku przez Gminę Cieszyn lub na wniosek wydziałów albo miejskich jednostek organizacyjnych i spółek – w celu ustalenia stron prowadzonych przez nie postępowań dotyczących nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
- Wsparcie miejskich jednostek organizacyjnych i spółek komunalnych w innych postępowaniach dotyczących nieruchomości pozostających w ich dyspozycji – w zakresie zleconym przez Burmistrza Miasta.
- Podejmowanie czynności związanych z ujawnianiem prawa własności i ograniczonych praw rzeczowych w księgach wieczystych lub ewentualnym ich wykreśleniem we współpracy z Wydziałem Gospodarki Nieruchomościami.
- Przygotowywanie zleceń dotyczących podziałów geodezyjnych związanych z realizacją zakresu czynności, udzielanie innych zleceń w niezbędnym zakresie.
- Występowanie do Burmistrza Miasta o zatwierdzenie projektów podziału nieruchomości gminnych związanych z realizacją zakresu czynności.
- Współpraca z Wydziałem Gospodarki Nieruchomości i miejskimi jednostkami organizacyjnymi w zakresie regulacji stanów prawnych nieruchomości w szczególności nieruchomości drogowych.