Rejestracja dziecka rodziców będących małżeństwem
1. Nazwa:
Zgłoszenie urodzenia dziecka rodziców będących małżeństwem
2. Opis ogólny:
3. Podstawa prawna:
- Art. 52-74 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego Ustawa z dnia 28.11.2014 r. (Dz.U.2022.1681 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 25.02.1964 Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. 2020.1359 z późn. zm.).
4. Wymagane dokumenty:
Rodzic/e zgłaszający urodzenie dziecka winny/i przedłożyć dokumenty stwierdzające tożsamość obojga rodziców (ważne dowody osobiste lub paszporty)
5. Terminy i sposób załatwienia sprawy:
Urodzenie dziecka należy zgłosić w terminie 21 dni od daty sporządzenia karty urodzenia dziecka.
Jeżeli dziecko urodziło się martwe, zgłoszenie powinno nastąpić w terminie 3 dni od daty sporządzenia karty martwego dziecka.
6. Miejsce i sposób składania dokumentów:
Zgłoszenie urodzenia dziecka dokonuje się w USC właściwym dla miejsca jego urodzenia.
7. Tryb odwoławczy:
W terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji o odmowie rejestracji urodzenia dziecka można wnieść odwołanie do Wojewody Śląskiego.
8. Opłaty:
- pierwszy odpis skrócony aktu urodzenia wydawany bezpośrednio po rejestracji - z urzędu bezpłatnie,
- każdy kolejny odpis skrócony 22,00 zł,
- odpis zupełny 33,00 zł.
9. Załączniki:
10. Uwagi:
- Dziecku można nadać tylko dwa imiona, które nie mogą być ośmieszające, zdrobniałe lub nieprzyzwoite.
- Podczas rejestracji urodzenia, dziecku zostaje nadany numer PESEL.
- Istnieje możliwość zameldowania dziecka na adresie meldunku stałego jednego z rodziców, lub na adresie meldunku czasowego trwającego nie krócej niż 3 m-ce (nie dłużej jednak niż termin zameldowania czasowego jednego z rodziców).
11. Stanowisko odpowiedzialne za wykonanie czynności:
Urząd Stanu Cywilnego w Cieszynie
12. Załączniki aktywne: