Zarządzenie nr 0050.476.2021
Wersja strony w formacie XMLData utworzenia raportu | 20.10.2021 |
---|---|
W sprawie | przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Cieszyna projektu uchwały Rady Miejskiej Cieszyna w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Cieszyna na lata 2021 - 2025 |
Zarządzenie nr | 0050.476.2021 |
Rodzaj konsultacji | konsultacje z mieszkańcami |
Data rozpoczęcia konsultacji | 09.09.2021 |
Data zakończenia konsultacji | 23.09.2021 |
Status konsultacji | zakończone z raportem |
Zarządzenie Nr 0050.476.2021
Burmistrza Miasta Cieszyna
z dnia 8 września 2021 roku
w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Cieszyna projektu uchwały Rady Miejskiej Cieszyna w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Cieszyna na lata 2021 - 2025
Na podstawie art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r., poz. 1372), w związku z § 4 ust. 1 i § 5 załącznika do uchwały Nr XVII/179/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 22 kwietnia 2020 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Cieszyna (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z 30 kwietnia 2020 r., poz. 3471).
§ 1
- Zarządzam przeprowadzenie konsultacji społecznych z mieszkańcami Cieszyna, w celu poznania ich opinii, w przedmiocie projektu uchwały Rady Miejskiej Cieszyna w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Cieszyna na lata 2021 - 2025.
- Wyznaczam termin rozpoczęcia konsultacji na dzień 9 września 2021 roku, a termin zakończenia na dzień 23 września 2021 roku.
§ 2
- Konsultacje będą przeprowadzone w formie platformy internetowej poprzez publikację przedmiotu konsultacji na stronie internetowej oraz zbieranie uwag i opinii z wykorzystaniem formularza stanowiącego załącznik do niniejszego zarządzenia:
- przesłanych na adres e-mail: specjalisci@mops.cieszyn.pl,
- złożonych w Urzędzie Miejskim w Cieszynie, Rynek 1 (biuro podawcze).
- Konsultacje społeczne mają zasięg ogólnomiejski.
- Uprawnionymi do udziału w konsultacjach są mieszkańcy Cieszyna.
- Sposób udostępniania dokumentacji dotyczącej przedmiotu konsultacji:
- informacje na temat przedmiotu konsultacji zostaną zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Cieszynie, na stronie internetowej Cieszyna oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Cieszynie,
- dodatkowych informacji będzie udzielał Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Cieszynie w godzinach pracy Ośrodka.
- Konsultacje mają charakter opiniodawczy, a ich wyniki nie są wiążące.
- Konsultacje uznaje się za ważne bez względu na liczbę uczestniczących w nich mieszkańców Cieszyna.
§ 3
Jednostką odpowiedzialną za przeprowadzenie konsultacji jest Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Cieszynie.
§ 4
Wykonanie zarządzenia powierzam Kierownikowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Cieszynie.
§ 5
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega publikacji na stronie internetowej Cieszyna, w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Cieszynie oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Cieszynie, natomiast informacja o prowadzonych konsultacjach podlega ponadto publikacji w "Wiadomościach Ratuszowych".
Raport podsumowujący wynik konsultacji społecznych z mieszkańcami Cieszyna projektu uchwały w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Cieszyna na lata 2021 - 2025.
W ramach przeprowadzonych konsultacji społecznych z mieszkańcami Cieszyna w formie zbierania uwag i opinii w postaci papierowej oraz elektronicznej, w okresie od 9 września 2021 roku do 23 września 2021 roku, można było zgłaszać uwagi i opinie dotyczące projektu uchwały w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Cieszyna na lata 2021 - 2025.
W okresie tym, projekt uchwały dostępny był:
- na stronie internetowej BIP Urzędu Miejskiego w Cieszynie, w zakładce: Konsultacje,
- na stronie internetowej Cieszyna, w zakładce: Aktualności.
W wydaniu "Wiadomości Ratuszowych" z 10 września 2021 roku opublikowana została informacja o konsultacjach projektu uchwały Rady Miejskiej w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Cieszyna na lata 2021 - 2025.
Uwagi i opinie można było złożyć w formie:
- elektronicznej, przesyłając wypełniony formularz konsultacyjny na adres: specjalisci@mops.cieszyn.pl
- papierowej, składając wypełniony formularz konsultacyjny w Biurze Podawczym Urzędu Miejskiego w Cieszynie.
W wyznaczonym terminie wpłynęła 1 opinia w sprawie ww. projektu uchwały.
Zestawienie wniesionych uwag wraz z odniesieniem się do nich:
L.dz. | Treść uwagi/opinii | Stanowisko Burmistrza Miasta |
---|---|---|
1. | Strategia jest zbyt ogólnikowa w zakresie działań przypisanych poszczególnym celom, w efekcie nie wiadomo jakie działania pomocowe zostaną zaprojektowane i realizowane w przyszłości. Ponadto trudno oszacować ich koszty. Stanowisko NIK jest w tej kwestii jednoznaczne, podobnie jak i stwierdzenie, że większość gmin uchwala strategie tylko po to aby wywiązać się z ustawowego obowiązku. | Uwaga nie została uwzględniona. Działania w dokumencie strategicznym są określone na poziomie ogólnym, aby uwzględnić tempo zmian społecznych. |
2. | Misja: Misja powinna być ambitna i w żaden sposób nie powinna być ograniczana. Proponuję usunięcie zapisu: w miarę możliwości i potrzeb, który jest zapisem ograniczającym i typowo asekuracyjnym. | Uwaga nie została uwzględniona. Misja wskazuje kierunki działań poprzez określenie granic, w których zawarte są wybory strategiczne. |
3. | PROGNOZA ZMIAN: prognoza zmian wymaga przeredagowania, a przede wszystkim dopracowania. W prognozie na 6 punktów, aż siedmiokrotnie użyto sformułowania: "w wyniku podjętych działań". Zbędne są powtórzenia w każdym z sześciu punktów określających rezultat. Problemem jest, iż przedstawiona prognoza zmian w żaden sposób nie konkretyzuje, co faktycznie się zmieni i czy zakładane cele strategiczne zostaną osiągnięte. Prognozuje się, że "w wyniku podjętych działań nastąpi wzmocnienie działań w ramach trzech obszarów tj. w obszarze wsparcia rodzin, przeciwdziałania przemocy, przeciwdziałania i wychodzenia z bezdomności - jaki będzie efekt tego wzmocnienia? Niewątpliwie należałoby bardziej opisowo potraktować prognozę zmian, chociażby w oparciu o projektowane działania w poszczególnych celach szczegółowych. Problemem jest jednak zbyt duża ogólnikowość strategii w tym zakresie, opracowanej jedynie po to aby spełnić ustawowy obowiązek. Jeżeli nie wiadomo jakie będą rezultaty i czy wyznaczone cele zostaną osiągnięte można dojść do konkluzji, że cała Strategia jest bezwartościowym dokumentem. | Uwaga została częściowo uwzględniona. Przeredagowano punkty dotyczące prognozowanych zmian objętych Strategią. |
4. | RAMY FINANSOWE: Środki finansowe w kwocie 11 000 000,00 zł. które planuje się przeznaczyć na realizację Strategii są niewystarczające na realizację ogólnie określonych działań pomocowych w obszarach problemowych. Wskazana kwota najprawdopodobniej nie wystarczy nawet na realizację Strategii w jednym roku, a co dopiero w okresie pięciu lat. Już same dopłaty do pobytu osób starszych w DSS to około 3 500 000,00, co w ciągu 5 lat oznacza wydatek rzędu 17 500 000,00 zł. Niewątpliwie koszty realizacji SRPS Miasta Cieszyna należy urealnić. Najlepszym i najbardziej przejrzystym rozwiązaniem byłoby zaplanowanie środków finansowych na realizację zadań dla każdego obszaru problemowego, a już na pewno na każdy rok obowiązywania programu. Inne gminy prognozy do ram finansowych Strategii rozwiązywania Problemów społecznych sporządzają w oparciu o dane dotyczące wysokości środków finansowych przeznaczonych na wydatki w pomocy społecznej i innych obszarach polityki społecznej w budżecie miasta, pochodząc z oceny zasobów pomocy społecznej, zwiększone o wskaźnik 2,5 % w skali roku (np. Ramy finansowe SRPS Opola i SRPS Miasta Sieradza).Oczywiście w ramach finansowych sporządzono prognozę finansowania Strategii w każdym roku jej obowiązywania. W przypadku Cieszyna ocena zasobów pomocy społecznej przewiduje spadek środków finansowych na pomoc społeczną w 2021 w stosunku do roku poprzedzającego, pomimo tego jest właściwym punktem odniesienia do określania ram finansowych. | Uwaga nie została uwzględniona. Zaplanowane środki w wysokości 11.000000,00 zł uwzględniają działania zawarte w Strategii. Ramy finansowe zostały określone zgodnie z zasadą wskazaną przez Wydział Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach. Przy określaniu ram finansowych niemożliwe jest wykorzystanie danych z Oceny Zasobów Pomocy Społecznej, gdyż w OZPS są zawarte wszystkie wydatki na realizację zadań w pomocy społecznej, a w Strategii wyłącznie działania wynikające z dodatkowych zadań, które będą podejmowane w obszarze pomocy społecznej (bez zadań obowiązkowych gminy w obszarze pomocy społecznej). |
5. | WSKAŹNIKI: wymagają dopracowania, nie wiadomo czy dopisane wskaźniki liczbowe dotyczą roku, czy perspektywy pięcioletniej. Uważam, że dla ewaluacji istotne znaczenie ma liczba nowych form pomocy/programów, a nie sama liczba form pomocy/programów. Punkt wyjścia jest ważny, bo jeżeli przez cały czas realizacji strategii będą realizowane np. 3 programy w zakresie oparcia środowiskowego i nie powstaną żadne nowe programy, to cel został osiągnięty, pomimo całkowitej stagnacji. | Uwaga nie została uwzględniona. Wskaźniki odnoszą się do całego okresu obowiązywania Strategii, tj. od 2021-2025, co wynika z opisu tabel. |
6. | W spisie treści zupełnie zbędne jest wyliczenie ustaw z obszaru polityki społecznej (3.1-3.11), które ponownie są wymienione w treści Rozdziału. 1 Podstawy prawne Strategii. | Uwaga nie została uwzględniona. Wyliczenie ustaw jest zasadne, ma charakter porządkujący. |
7. | W treści Rozdziału 2 zbędne są rozszerzone informacje na temat Programów, z którymi Strategia jest zgodna. Ich wymienienie w zupełności wystarczy. | Uwaga nie została uwzględniona. Wymienienie Programów jest zasadne, ma charakter porządkujący. Ponadto, treść lokalnej strategii powinna być spójna z założeniami oraz celami opisanymi i wynikającymi z dokumentów wyższej rangi, więc ich przytoczenie jest zasadne. |
8. | Rozdział 3 Ustawy z obszaru polityki społecznej - cały rozdział jest zbędny. Ustawy z obszaru polityki społecznej wymieniono w Rozdziale 1 i to wystarczy. Niecelowe jest ich przywoływanie, jak i opisywanie zadań gminy. | Uwaga nie została uwzględniona. Z punktu widzenia MOPS w Cieszynie opis jest zasadny. Opisanie zadań gminy jest potrzebne, ponieważ składają się one na zasoby gminy. |
9. | Ogólna charakterystyka gminy: bardzo nieprofesjonalna. Zawiera informacje niekonieczne istotne z punktu widzenia rozwiązywania problemów społecznych. Na pewno zbędny jest tak szeroki opis ZZOZ Szpitala Śląskiego. | Uwaga nie została uwzględniona. Według MOPS w Cieszynie opis jest zasadny. Zawiera istotne informacje z punktu widzenia Strategii. |
10. | Opis MOPS, struktury ośrodka, świadczenia pieniężne i niepieniężne, potem omówienie tych świadczeń (wszystkie rodzaje zasiłków) - zbędny, to wszystko jest na stronie MOPS. | Uwaga nie została uwzględniona. Opis działania Ośrodka jest zasadny, ponieważ stanowi opis zasobów gminy. |
11. | Tabele nt. pomocy społecznej, 5 tabel świadczenia z pomocy społecznej od 2015-2019 (po 35 pozycji w każdej) i żadnych wniosków, a te są oczywiste, jeżeli w 2015 świadczenie przyznano 1302 osobom, a w 2019 tylko 533 osobom. Kwota świadczeń w 2015 wynosiła 2.398.130,00 a w 2019 1.374.473,00 - spadek jest widoczny. Niewątpliwie jakieś odniesienie byłoby wskazane. A może warto się zastanowić nad innym sposobem prezentacji tematu niż umieszczanie tych pięciu tabel. | Uwaga nie została uwzględniona. W dokumencie zaprezentowano dane w różnych formach (wykresy, tabele), co jest zgodne z projektowaniem dokumentów strategicznych. |
12. | Dodatki mieszkaniowe, zbędna jest informacja komu przysługują, przynajmniej w tym dokumencie. Znowu brak podsumowania i wniosków - warto byłoby zauważyć, że w ciągu 5 lat wysokość środków finansowych na dodatki mieszkaniowe spadla aż o 50 %. | Uwaga nie została uwzględniona. Strategia jest dokumentem ogólnie dostępnym, dlatego informacja dla kogo są przeznaczone dodatki mieszkaniowe jest istotnym elementem Strategii. Z danych liczbowych zawartych w tabelach wynika spadek lub wzrost danego wskaźnika. |
13. | Dodatek energetyczny, zbędna informacja, kto może go otrzymać, ponadto warto zauważyć, że jest spadek liczby korzystających. | Uwaga nie została uwzględniona. Strategia jest dokumentem ogólnie dostępnym, dlatego informacja dla kogo są przeznaczone dodatki energetyczne jest istotnym elementem Strategii. Z danych liczbowych zawartych w tabelach wynika spadek lub wzrost danego wskaźnika. |
14. | Wątpliwości mam co do celowości zamieszczania tabel dot. świadczeń z funduszu alimentacyjnego, zwrotu środków przez dłużników alimentacyjnych, liczby dłużników alimentacyjnych, wielopunktowych tabel Świadczenia rodzinne i wielu innych, które po dokonaniu analizy można po prostu zastąpić inną formą. | Uwaga nie została uwzględniona. Forma tabelaryczna jest podstawową i najbardziej przejrzystą formą, umożliwiającą porównanie danych. |
15. | Opis ubóstwa jako pojęcia w szerszym i węższym znaczeniu, relatywnego, skrajnego, itp. jest zbędny, bo nie ma danych ujmujących ubóstwo w Cieszynie w kontekście wskazanym w opisie. Wykres 5 Liczba rodzin korzystających ze świadczeń pomocy społecznej z tytułu ubóstwa świadczy o malejącej skali problemu. | Uwaga nie została uwzględniona. Jedną z zasad wymaganych przy opracowaniu strategii rozwiązywania problemów społecznych jest opisanie poszczególnych obszarów problemowych. Każdy obszar problemowy został scharakteryzowany w analogiczny sposób: opis problemu, dane liczbowe, odnoszące się do skali problemu oraz zasoby gminy w przedmiotowym zakresie. |
16. | Bezrobocie - powinien być opis problemu w Cieszynie, a nie definicje, fazy bezrobocia, konsekwencje według socjologów, skutki, że można rozpatrywać w trzech aspektach. Jeżeli już przywołane są różne aspekty, to należałoby wskazać jak to wygląda w mieście. Lepszym rozwiązaniem byłaby analiza wykresów 6, 7, 8 i 9 i w ramach diagnozy sformułowanie konkretnych wniosków. Dotyczy to również wykresu 10 (liczba rodzin korzystających ze świadczeń pomocy społecznej z tytułu bezrobocia) Wniosek: pięciokrotny spadek liczby bezrobotnych z 536 do 102. | Uwaga nie została uwzględniona. Opis j. w. |
17. | Niepełnosprawność i długotrwała choroba opis powinien zostać sporządzony w odniesieniu do miasta, a nie w myśl ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej. Zbędne są informacje co jest brane pod uwagę przy kwalifikowaniu osób do stopnia niepełnosprawności (spadek ponad dwukrotny liczby rodzin korzystających ze świadczeń pomocy społecznej. Rozważyć należy zasadność umieszczenia w Strategii informacji na temat orzeczeń wydanych przez Zespól do spraw Orzekania o Niepełnosprawności w postaci pięciu tabel "Dzieci niepełnosprawne z podziałem na rodzaj niepełnosprawności, wiek i płeć", co zajmuje 5 stron (56 - 60). Można wybrać inny sposób prezentacji problemu. Informacja na temat zasobów, podobnie jak i w pozostałych obszarach zbytnio rozbudowana. Powtarzające się informacje na temat działalności poszczególnych instytucji to doskonały materiał informacyjny do informatora lub na stronę miasta. | Uwaga nie została uwzględniona. Opis j. w. |
18. | Bezdomność: ustawowe formułki "Adam Lech dzieli uwarunkowania na indywidualne i makroskopowe, lecz dodaje do tego bezpośrednie przyczyny utraty mieszkania. Powody bezdomności też niecelowe jeżeli nie ma diagnozy w tym przedmiocie. Jeżeli podnosi się ten problem wypadałoby wykazać co spowodowało bezdomność osób, które statystycznie zaistniały w Cieszynie. Brak analizy bezdomności, bardziej o stowarzyszeniu i jego działalności nawet od 2012 roku, chociaż diagnoza obejmuje lata 2015-2019. Zasoby to przede wszystkim schronisko i noclegownia, prowadzone przez Stowarzyszenie, a nie samo Stowarzyszenie. | Uwaga nie została uwzględniona. Opis j. w. |
19. | Uzależnienia i znowu naukowe podejście definicje, rodzaje uzależnień, podejścia psychoterapeutyczne: model biomedyczny, model psychodynamiczny, poznawczo-behawioralny. 1 po co to wszystko jeżeli nawet skala problemu uzależnień jest nieznana, chociaż zaakcentowano, że bardzo ważne jest rozpoznanie skali problemów na terenie gminy (str.78). Brak diagnozy uzależnień a posłużono się obliczeniami dla gminy Cieszyn na podstawie danych szacunkowych PARPA. Tabela 51 zdarzenia drogowe i ich skutki dotyczy całego Powiatu Cieszyńskiego. | Uwaga nie została uwzględniona. Opis j. w. |
20. | Przemoc - w zbyt szerokim ujęciu, zbędne opisy rodzajów przemocy. | Uwaga nie została uwzględniona. Opis j. w. |
21. | Problemy opiekuńczo wychowawcze - w opisie problemu znalazły się socjologiczne wywody na temat rodziny jako grupy osób spokrewnionych, grupy pierwotnej i jej oddziaływania socjalizacyjnego na dziecko jest też informacja na temat bezradności jako pojęcia oraz informacja na kim zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej spoczywa obowiązek wspierania rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczych. Spadek liczby rodzin objętych pomocą MOPS 2015 - 252/908, 2019 105/349, rodzin niepełnych objętych pomocą 2015 -113/313, 2019 56/155. Rodziny niepełne objęte pomocą MOPS 2015 113/313, a w 2019 56/155, tabela: liczba dzieci, którym udzielono pomocy w formie posiłku w latach 2015-2019 (2015 - 281, 2019 - 108, bez przeprowadzania wywiadu 2015 - 76, 2019 - 19). Zasoby znowu opisane w sposób mało konkretny np. COK prowadzenie działalności kulturalnej, wydział sportu kreowanie rozwoju sportu i rekreacji wśród mieszkańców Cieszyna. | Uwaga nie została uwzględniona. Opis j. w. |
22. | Funkcjonowanie osób starszych: opis obszaru to formułki i regułki. Proces starzenia zdefiniowano w trzech ujęciach, w ujęciu określającym starość jako wiek biologiczny (60 lat - początek starości, wiek psychiczny (poziom funkcjonowania intelektualnego) wiek społeczny określający sytuacje społeczną osób starszych). Potem pojawia się opis procesu starzenia w ujęciu medycznym. Z dużym błędem określono udział seniorów w strukturze ludności - 22,5%, faktycznie to już 29 % (OPSN.003.16/2021 - odp. Burmistrza na wniosek Rady Seniorów). Brak informacji o feminizacji i singularyzacji starości w Cieszynie oraz skali podwójnego starzenia - informacje szczególnie istotne dla planowania działań adekwatnych do potrzeb w tym obszarze. Zbędna jest tabela obrazująca skierowania do DSS w całej Polsce - tabelka bez podsumowania liczby osób kierowanych w poszczególnych latach, co powoduje, że dla oceny skali problemu konieczne jest zsumowanie skierowań w poszczególnych latach. Odnosząc się do zaplanowanych celów i działań w tym obszarze, to niewątpliwie ich katalog wymaga poszerzenia o co wystąpiła Cieszyńska Rada Seniorów przedstawiając zapisy do strategii w Uwagach (BRM.0033/W/34/2021) z dnia 18 czerwca 2021 roku. | Uwaga nie została uwzględniona. Opis j. w. W porozumieniu z Cieszyńską Radą Seniorów uwzględniono w czerwcu 2021 roku część uwag do przedmiotowego obszaru. |
23. | W całym dokumencie brakuje informacji na temat zasobów instytucjonalnych pomocy i wsparcia, chociaż tych w Cieszynie jest niewiele. W Strategii nie zaplanowano również żadnej inicjatywy w zakresie utworzenia nowej formy pomocy, chociażby utworzenia Dziennego Domu Opieki dla osób starszych (nazwa, rok utworzenia i środki na realizację). Działanie 2.2.2 Organizowanie, wpieranie dziennych ośrodków wsparcia, w tym domów dziennego pobytu, klubów, świetlic dla osób starszych z liczbą form wsparcia - 3 i liczbą uczestników - 100, wcale nie gwarantuje utworzenia w/w jednostki. Ponadto nie wiadomo czy dane liczbowe dotyczą roku, czy 5-lat. Prawdziwy obraz w/w zasobów ukazuje Ocena zasobów pomocy społecznej za rok 2020. Na jej podstawie można stwierdzić, że w mieście nie ma Dziennych Domów Pomocy, Środowiskowych Domów Samopomocy, Klubów Samopomocy, Placówek Opiekuńczo Wychowawczych, w tym Placówek typu rodzinnego, Centrum Integracji społecznej, Klubu Integracji społecznej, Warsztatu Terapii Zajęciowej, Zakładu Aktywności Zawodowej, Spółdzielni socjalnych dla których JST jest założycielem lub członkiem. Rozwój zasobów instytucjonalnych pomocy i wsparcia jest konieczny należy go planować i czas skończyć z tym pustosłowiem o "wzmacnianiu działań w wyniku podjętych działań". A tak na marginesie w Haźlachu rusza wkrótce nowopowstałe Centrum Usług Społecznych w Zebrzydowicach działa Ośrodek Krótkoterminowego Pobytu Dziennego, Wisła ma swój Klub Seniora, w Strumieniu rozpoczęły działalność 4 Kluby Seniora. | Uwaga nie została uwzględniona. W poszczególnych obszarach problemowych zostały opisane zasoby gminy. W działaniach Strategii zaplanowano m.in. Działanie 2.2.2. Organizowanie, wspieranie dziennych ośrodków wsparcia, w tym domów dziennego pobytu, klubów, świetlic dla osób starszych. Strategia jako dokument planistyczny, nie stanowi gwarancji realizacji założonych celów i działań. |
24. | Analiza SWOT - warto ponownie przejrzeć, bo z pewnością wymaga poprawek czego dowodem jest chociażby dwukrotne wymienienie w obszarze: funkcjonowanie osób starszych MOCNE STRONY poradni geriatrycznej (samodzielny punkt) oraz jako: dostęp do specjalistycznej opieki medycznej -oddział geriatryczny, poradnia geriatryczna. | Uwaga nie została uwzględniona. Opisy w mocnych stronach analizy SWOT są sformułowane w różny sposób przez różne podmioty. |
Cieszyn, 20.10.2021 r.