Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi
1. Nazwa:
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi
2. Opis ogólny:
- Obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje:
- w przypadku nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy - za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec,
- w przypadku nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne - za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości powstały odpady komunalne.
- Termin złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
- właściciel nieruchomości jest zobowiązany złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych,
- w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości właściciel nieruchomości jest zobowiązany złożyć deklarację w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany.
- Obowiązek złożenia deklaracji oraz ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ponoszą:
- właściciele nieruchomości, rozumiani także jako współwłaściciele, użytkownicy wieczyści, jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością,
- jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokalu, obowiązki właściciela nieruchomości wspólnej oraz właściciela lokalu obciążają wspólnotę mieszkaniową albo spółdzielnię mieszkaniową.
Stawki - obliczenie wysokości opłaty
nieruchomości zamieszkałe
Opłata stanowi iloczyn stawki opłaty i liczby osób zamieszkałych na nieruchomości. Miesięczna wysokość stawki za odpady od osoby zamieszkującej:
- 29,00 zł (przy selektywnej zbiórce),
- 116,00 zł (przy nieselektywnej zbiórce).
nieruchomości niezamieszkałe
(Mające inną funkcję niż mieszkalna) opłata stanowi iloczyn liczby zadeklarowanych pojemników o określonej pojemności, częstotliwości ich wywozu oraz stawki opłaty za dany rodzaj pojemnika.
Stawka opłaty za określony pojemnik na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne:
- przy selektywnej zbiórce odpadów:
- za pojemnik o pojemności:
-
- 55 L - 11,40 zł
- 60 L - 12,40 zł
- 110 L - 22,80 zł
- 120 L - 24,90 zł
- 240 L - 49,80 zł
- 1100 L - 228,20 zł
- 5000 L - 1 037,50 zł
- 7000 L - 1 452,50 zł
- 10000 L - 2 075,00 zł
- za worek o pojemności 120 L - 15,60 zł
- przy nieselektywnej zbiórce odpadów:
- za pojemnik o pojemności:
-
- 55 L - 45,60 zł
- 60 L - 49,60 zł
- 110 L - 91,20 zł
- 120 L - 99,60 zł
- 240 L - 199,20 zł
- 1100 L - 912,80 zł
- 5000 L - 4 150,00 zł
- 7000 L - 5 810,00 zł
- 10000 L - 8 300,00 zł
- za worek o pojemności 120 L - 62,40 zł
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi płatna jest bez wezwania w terminie do 15 dnia pierwszego miesiąca po kwartale, w którym za kolejne 3 miesiące powstał obowiązek ponoszenia opłaty, tj.
- I kwartał - do dnia 15 kwietnia,
- II kwartał - do dnia 15 lipca,
- III kwartał - do dnia 15 października,
- IV kwartał - do dnia 15 stycznia.
W przypadku nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe, lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku roczna ryczałtowa stawka opłaty wynosi:
- 57,00 zł za rok od domku letniskowego lub od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny;
- 228,00 zł za rok od domku letniskowego lub od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, jeżeli odpady komunalne nie są w sposób selektywny zbierane i odbierane.
Opłata roczna ryczałtowa obowiązuje od dnia 1 styczna 2016 r.
Opłatę roczną ryczałtową należy wnosić bez wezwania za cały rok, w terminie:
- do dnia 15 lipca każdego roku lub
- w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego (dot. nowo wybudowanego domku letniskowego czy zakupu nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe).
Wpłaty można dokonywać na indywidualny rachunek bankowy, na który należy wpłacać wyłącznie opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub na ogólne konto Urzędu Miejskiego w Cieszynie w PKO Bank Polski nr 89 1020 2313 0000 3202 1123 4962.
Wpłaty można dokonywać również w kasie Urzędu Miejskiego w Cieszynie w godzinach:
- poniedziałek: od 14.00 do 16.00,
- wtorek - czwartek: od 08.00 do 10.00,
- piątek kasa będzie NIECZYNNA.
Zmiana stawek opłaty:
W przypadku uchwalenia nowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi burmistrz miasta zawiadamia właściciela nieruchomości o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej jako iloczyn nowej stawki opłaty i danych podanych w deklaracji. W takim przypadku właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do złożenia nowej deklaracji i uiszcza opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu.
3. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz.U. 2021 poz. 888 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. 2021 poz. 1540 z późn. zm.).
- Uchwała Nr XXVI/304/21 z dnia 25 lutego 2021 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki takiej opłaty (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z dnia 04 marca 2021 r., poz. 1596).
- Uchwała Nr XXIV/245/12 z dnia 25 października 2012 roku w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z dnia 16 listopada 2012 r., poz. 4840).
- Uchwała Nr XXXIV/418/21 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 25 listopada 2021 r. w sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z dnia 06 grudnia 2021 r., poz. 7775).
- Uchwała Nr XIII/94/15 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z dnia 4 września 2015 r., poz. 4468).
- Uchwała Nr XXIX/293/17 z dnia 26 stycznia 2017 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właściciela nieruchomości (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z dnia 3 lutego 2017 r., poz. 717).
4. Wymagane dokumenty:
Wypełniony formularz deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Pełnomocnictwo - w przypadku reprezentowania właściciela nieruchomości przez pełnomocnika składający deklarację zobowiązany jest dołączyć pełnomocnictwo wraz uiszczoną opłatą.
5. Terminy i sposób załatwienia sprawy:
- Wniesienie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi następuje bez wezwania i kończy sprawę w terminach określonych uchwałą rady gminy.
- Decyzja określająca wysokość zobowiązania wydawana jest - po wcześniejszym przeprowadzeniu postępowania podatkowego - w sytuacjach, gdy:
- właściciel nieruchomości, mimo obowiązku, nie złożył deklaracji lub występują uzasadnione wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji,
- właściciel nieruchomości nie uiszcza opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu.
6. Miejsce i sposób składania dokumentów:
Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
- W formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy Elektronicznych Usług Administracji Publicznej pod adresem: www.epuap.gov.pl lub Systemu Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej (SEKAP) pod adresem: www.sekap.pl,
przy czym załączniki do deklaracji mogą być załączone w formacie PDF. Deklaracja przesyłana w formie elektronicznej musi być opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2016 poz. 1579) lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP zgodnie z art. 20a i 20b ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (tekst jednolity: Dz.U. z 2017 r. poz. 570 z późn. zm), bądź certyfikatem „CC-SEKAP” wystawionym przez Centrum Certyfikacji SEKAP zgodnie z art. 20a ust. 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. - Przesłać pocztą tradycyjną.
- Złożyć bezpośrednio na biurze podawczym Urzędu Miejskiego w Cieszynie ul. Rynek 1 w godzinach jego pracy.
7. Tryb odwoławczy:
Tryb odwoławczy występuje tylko w sytuacji, kiedy została wydana decyzja o wysokości zobowiązania.
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który tą decyzję wydał.
O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.
Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
8. Opłaty:
Złożenie deklaracji jest wolne od opłat.
Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17,00 zł zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. poz. 1000 z późn. zm.). Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
Opłata skarbowa za wydanie kopii deklaracji 20,00 zł (5,00 zł od każdej pełnej lub zaczętej stronicy) zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. poz. 1000 z późn. zm.)
Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto Urzędu Miejskiego w Cieszynie przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
9. Załącznik:
Klauzula informacyjna dotycząca ochrony danych osobowych
10. Uwagi:
11. Stanowisko odpowiedzialne za wykonywanie czynności:
Wydział Ochrony Środowiska pokój 116, I piętro tel. 33 479 42 73, 33 479 42 75, 33 479 42 76, 33 479 42 78 oraz Referat Podatków, Dochodów, Windykacji i Egzekucji Urzędu Miejskiego w Cieszynie ul. Rynek 1, pokój 212 , II piętrze tel. 33 479 43 17, 33 479 43 18.