W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Cieszynie

ul. Rynek 1,
43-400 Cieszyn

tel.: +48 33 47 94 200
 e-mail: urzad@um.cieszyn.pl 

Adres ESP (skrytka ePUAP):
/u390efc0tm/SEKAP

NIP: 5480018504
REGON: 000515709
KOD TERYTORIALNY: 2403011

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi

1. Nazwa:

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi

2. Opis ogólny:

  1. Obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje:
    1. w przypadku nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy - za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec,
    2. w przypadku nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne - za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości powstały odpady komunalne.
  2. Termin złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
    1. właściciel nieruchomości jest zobowiązany złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych,
    2. w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości właściciel nieruchomości jest zobowiązany złożyć deklarację w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany.
  3. Obowiązek złożenia deklaracji oraz ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ponoszą:
    1. właściciele nieruchomości, rozumiani także jako współwłaściciele, użytkownicy wieczyści, jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością,
    2. jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokalu, obowiązki właściciela nieruchomości wspólnej oraz właściciela lokalu obciążają wspólnotę mieszkaniową albo spółdzielnię mieszkaniową.

Stawki - obliczenie wysokości opłaty

nieruchomości zamieszkałe

Opłata stanowi iloczyn stawki opłaty i liczby osób zamieszkałych na nieruchomości. Miesięczna wysokość stawki za odpady od osoby zamieszkującej:

  • 38,00 zł (przy selektywnej zbiórce),
  • 152,00 zł (przy nieselektywnej zbiórce).

nieruchomości niezamieszkałe

(Mające inną funkcję niż mieszkalna) opłata stanowi iloczyn liczby zadeklarowanych pojemników o określonej pojemności, częstotliwości ich wywozu oraz stawki opłaty za dany rodzaj pojemnika.

Stawka opłaty za określony pojemnik na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne:

  • przy selektywnej zbiórce odpadów:
  • za pojemnik o pojemności:
    • 55 L - 15,90 zł
    • 60 L - 17,30 zł
    • 110 L - 31,80 zł
    • 120 L - 34,70 zł
    • 240 L - 69,40 zł
    • 1100 L - 317,90 zł
    • 5000 L - 1 445,00 zł
    • 7000 L - 2 023,00 zł
    • 10000 L - 2 890,00 zł
  • za worek o pojemności 120 L - 22,00 zł
  • przy nieselektywnej zbiórce odpadów:
  • za pojemnik o pojemności:
    • 55 L - 63,60 zł
    • 60 L - 69,20 zł
    • 110 L - 127,20 zł
    • 120 L - 138,70 zł
    • 240 L - 277,40 zł
    • 1100 L - 1 271,60 zł
    • 5000 L - 5 780,00 zł
    • 7000 L - 8 092,00 zł
    • 10000 L - 11 560,00 zł
  • za worek o pojemności 120 L - 88,00 zł

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi płatna jest bez wezwania w terminie do 15 dnia pierwszego miesiąca po kwartale, w którym za kolejne 3 miesiące powstał obowiązek ponoszenia opłaty, tj.

  • I kwartał - do dnia 15 kwietnia,
  • II kwartał - do dnia 15 lipca,
  • III kwartał - do dnia 15 października,
  • IV kwartał - do dnia 15 stycznia.

W przypadku nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe, lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku roczna ryczałtowa stawka opłaty wynosi:

  • 57,00 zł za rok od domku letniskowego lub od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny;
  • 228,00 zł za rok od domku letniskowego lub od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, jeżeli odpady komunalne nie są w sposób selektywny zbierane i odbierane.

Opłata roczna ryczałtowa obowiązuje od dnia 1 styczna 2016 r.

Opłatę roczną ryczałtową należy wnosić bez wezwania za cały rok, w terminie:

  • do dnia 15 lipca każdego roku lub
  • w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego (dot. nowo wybudowanego domku letniskowego czy zakupu nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe).

Wpłaty można dokonywać na indywidualny rachunek bankowy, na który należy wpłacać wyłącznie opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub na ogólne konto Urzędu Miejskiego w Cieszynie w PKO Bank Polski nr 89 1020 2313 0000 3202 1123 4962.

Wpłaty można dokonywać również w kasie Urzędu Miejskiego w Cieszynie w godzinach:

  • poniedziałek: od 14.00 do 16.00,
  • wtorek - czwartek: od 08.00 do 10.00,
  • piątek kasa będzie NIECZYNNA.

Zmiana stawek opłaty:

W przypadku uchwalenia nowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi burmistrz miasta zawiadamia właściciela nieruchomości o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej jako iloczyn nowej stawki opłaty i danych podanych w deklaracji. W takim przypadku właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do złożenia nowej deklaracji i uiszcza opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu.

3. Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz.U. 2024 poz. 399 z późn. zm.).
  2. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. 2023 poz. 2383 z późn. zm.).
  3. Uchwała Nr VIII/97/24 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 27 listopada 2024 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki takiej opłaty (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z dnia 11 grudnia 2024 r., poz. 8524).
  4. Uchwała Nr XXIV/245/12 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 25 października 2012 roku w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z dnia 16 listopada 2012 r., poz. 4840).
  5. Uchwała Nr VIII/99/24 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z dnia 11 grudnia 2024 r., poz. 8526).
  6. Uchwała Nr VIII/98/24 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z dnia 11 grudnia 2024 r., poz. 8525).
  7. Uchwała Nr VIII/95/24 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właściciela nieruchomości (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z dnia 11 grudnia 2024 r., poz. 8522).

4. Wymagane dokumenty:

Wypełniony formularz deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Pełnomocnictwo - w przypadku reprezentowania właściciela nieruchomości przez pełnomocnika składający deklarację zobowiązany jest dołączyć pełnomocnictwo wraz uiszczoną opłatą.

5. Terminy i sposób załatwienia sprawy:

  1. Wniesienie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi następuje bez wezwania i kończy sprawę w terminach określonych uchwałą rady gminy.
  2. Decyzja określająca wysokość zobowiązania wydawana jest - po wcześniejszym przeprowadzeniu postępowania podatkowego - w sytuacjach, gdy:
    1. właściciel nieruchomości, mimo obowiązku, nie złożył deklaracji lub występują uzasadnione wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji,
    2. właściciel nieruchomości nie uiszcza opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu.

6. Miejsce i sposób składania dokumentów:

Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:

  1. W formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy Elektronicznych Usług Administracji Publicznej pod adresem: www.epuap.gov.pl
    przy czym załączniki do deklaracji mogą być załączone w formacie PDF. Deklaracja przesyłana w formie elektronicznej musi być opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2016 poz. 1579) lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP zgodnie z art. 20a i 20b ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (tekst jednolity: Dz.U. z 2017 r. poz. 570 z późn. zm).
  2. Przesłać pocztą tradycyjną.
  3. Złożyć bezpośrednio na biurze podawczym Urzędu Miejskiego w Cieszynie ul. Rynek 1 w godzinach jego pracy.

7. Tryb odwoławczy:

Tryb odwoławczy występuje tylko w sytuacji, kiedy została wydana decyzja o wysokości zobowiązania.

Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który tą decyzję wydał.

O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.

Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.

8. Opłaty:

Złożenie deklaracji jest wolne od opłat.

Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17,00 zł zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r. poz. 2111 z późn. zm.). Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.

Opłata skarbowa za wydanie kopii deklaracji 20,00 zł (5,00 zł od każdej pełnej lub zaczętej stronicy) zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r. poz. 2111 z późn. zm.)

Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto Urzędu Miejskiego w Cieszynie przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.

9. Załącznik:

Klauzula informacyjna dotycząca ochrony danych osobowych

10. Uwagi:

11. Stanowisko odpowiedzialne za wykonywanie czynności:

Wydział Ochrony Środowiska pokój 116, I piętro tel. 33 479 42 73, 33 479 42 75, 33 479 42 76, 33 479 42 78 oraz Referat Podatków, Dochodów, Windykacji i Egzekucji Urzędu Miejskiego w Cieszynie ul. Rynek 1, pokój 212, 213 II piętrze tel. 33 479 42 86, 33 479 42 97, 33 479 43 17.

Załączniki

Powiadom znajomego