Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
Podstawy prawne:
- Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
- Uchwała nr XLV/472/18 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 24 maja 2018 roku w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania na terenie Gminy Cieszyn miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży wydaje się oddzielnie na następujące rodzaje napojów alkoholowych:
- do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo;
- powyżej 4,5% do 18 % zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa);
- powyżej 18% zawartości alkoholu.
Powyższe zezwolenia wydaje się po uzyskaniu pozytywnej opinii gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałą rady gminy w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania na terenie Gminy Cieszyn miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
Termin załatwienia
Rozpatrzenie sprawy - wydanie bądź odmowa wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych następuje bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie do jednego miesiąca od daty wpływu wniosku do Urzędu, a w sprawie szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. O przedłużeniu terminu organ poinformuje przed upływem wskazanego wyżej terminu. W przypadku konieczności uzupełnienia wniosku wskazany termin biegnie od dnia wpływu uzupełnionego wniosku.
Wymagane dokumenty
Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych zawiera:
- Oznaczenie rodzaju zezwolenia.
- Oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres, w przypadku ustanowienia pełnomocników ich imiona, nazwiska i adres zamieszkania.
- Numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, o ile przedsiębiorca taki numer posiada, oraz NIP.
- Przedmiot działalności gospodarczej (PKD).
- Adres punktu sprzedaży.
- Adres punktu składowania napojów alkoholowych (magazynu dystrybucyjnego).
Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:
- Dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych.
- Zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym bądź adnotację, że „punkt sprzedaży nie będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym”.
- Decyzję właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art.65 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 roku o bezpieczeństwie żywności i żywienia.
Tryb odwoławczy
W przypadku odmowy wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych zostaje wydana decyzja administracyjna, od której stronie przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej za pośrednictwem Burmistrza Miasta Cieszyna w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych wygasa w przypadku:
- likwidacji punktu sprzedaży;
- upływu terminu ważności zezwolenia;
- zmiany rodzaju działalności punktu sprzedaży;
- zmiany składu osobowego wspólników spółki cywilnej;
- niedopełnienia w terminach obowiązku złożenia oświadczenia o wartości sprzedaży napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim lub niedokonania opłaty w wysokości określonej w art.111 ust.2 i 5.
Oświadczenie o sprzedaży napojów alkoholowych
Przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych , są obowiązani do złożenia, do dnia 31 stycznia, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim.
Wartość sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim przedstawiona w oświadczeniu stanowi podstawę naliczenia opłaty rocznej za korzystanie z zezwolenia w danym roku kalendarzowym.
L.p. | Rodzaj sprzedanych napojów alkoholowych | Opłata podstawowa pobierana w przypadku, gdy wartość sprzedaży napojów alkoholowych nie przekroczyła progu ustawowego | Opłata podwyższona pobierana w przypadku, gdy wartość sprzedaży napojów alkoholowych przekroczyła próg ustawowy |
---|---|---|---|
1. | o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa | przy wartości sprzedaży do 37 500 zł – opłata wynosi: 525 zł | przy wartości sprzedaży powyżej 37 500 zł – opłata wynosi 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim |
2. | o zawartości powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) | przy wartości sprzedaży do 37 500 zł – opłata wynosi: 525 zł | przy wartości sprzedaży powyżej 37 500 zł – opłata wynosi 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim |
3. | o zawartości powyżej 18% alkoholu | przy wartości sprzedaży do 77 000 zł – opłata wynosi: 2 100 zł | przy wartości sprzedaży powyżej 77 000 zł – opłata wynosi 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim |
Opłatę roczną za korzystanie z zezwolenia (zezwoleń) w danym roku kalendarzowym należy uiszczać w trzech równych ratach, w ustawowych, nie przywracalnych terminach:
- do 31 stycznia;
- do 31 maja;
- do 30 września danego roku.
Opłatę należy uiścić przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Cieszynie:
UWAGA – ZMIANA NUMERU RACHUNKU BANKOWEGO!!!!!!!:
PKO Bank Polski
nr rachunku: 24 1020 2313 0000 3602 1122 7206
Wydział odpowiedzialny za realizację zadań z zakresu zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych - Wydział Spraw Obywatelskich i Działalności Gospodarczej, Cieszyn, ul. Kochanowskiego 14, tel. 33 47 94 384.