Rejestr żłobków i klubów dziecięcych
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | opieka nad dziećmi |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Strategii i Rozwoju Miasta |
Rejestr żłobków i klubów dziecięcych
Wydział prowadzący sprawę:
Wydział Strategii i Rozwoju Miasta
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 409 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (tekst jednolity: Dz. U z 2019 r., poz. 72)
- Uchwała Nr XXXIX/390/17 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 30 listopada 2017 r. w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych,
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r., poz.256).
Opis:
- Żłobki i kluby dziecięce mogą tworzyć i prowadzić jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje publiczne, osoby fizyczne oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
- Prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, zwanego dalej rejestrem.
- Rejestr żłobków i klubów dziecięcych prowadzonych na terenie Cieszyna prowadzi Burmistrz Miasta Cieszyna, zwany dalej Burmistrzem, przy użyciu systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 62a ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, zwany dalej system teleinformatycznym.
- Burmistrz publikuje rejestr za pośrednictwem systemu teleinformatycznego w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Cieszynie.
Wymagane dokumenty:
Wnioski o wpis do rejestru, zmianę czy wykreślenie z rejestru są składane:
- wyłącznie drogą elektroniczną za pomocą systemu teleinformatycznego, na portalu informacyjno-usługowym:
https://empatia.mpips.gov.pl/ - zgodnie z wzorami określonymi przez ministra właściwego do spraw rodziny zamieszczonymi w systemie teleinformatycznym.
Wzory formularzy dostępne są pod adresem:
https://empatia.mpips.gov.pl/web/piu/lista-dostepnych-wnioskow-elektronicznych
Wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych:
Do wniosku o wpis do rejestru należy dołączyć w formie elektronicznej:
- decyzję Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Cieszynie potwierdzającą spełnienie wymagań przeciwpożarowych,
- w przypadku żłobków - decyzję Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Cieszynie potwierdzającą spełnienie wymagań sanitarno-lokalowych, określającą w szczególności maksymalną liczbę miejsc w żłobku;
- w przypadku klubów dziecięcych - pozytywną opinię Burmistrza potwierdzającą spełnienie wymagań sanitarno-lokalowych, określającą w szczególności maksymalną liczbę miejsc w klubie dziecięcym,
- zaświadczenie o niekaralności (jeśli podmiot zamierzający prowadzić żłobek lub klub dziecięcy jest osobą fizyczną),
- oświadczenie o dokonaniu opłaty za wpis do rejestru.
Do wniosku dołącza się:
- oryginały ww. dokumentów w postaci elektronicznej,
- lub uwierzytelnione elektroniczne kopie ww. dokumentów;
(wniosek oraz dołączone do wniosku dokumenty opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP).
W celu sprawdzenia zgodności danych zawartych we wniosku, Burmistrz może żądać: odpisu z odpowiedniego rejestru, dokumentu potwierdzającego tożsamość, zaświadczenia o niekaralności lub dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy. Przedstawienie tych dokumentów nie jest wymagane, w przypadku gdy Burmistrz może bezpłatnie uzyskać dostęp do danych wynikających z tych dokumentów, dane te są mu znane z urzędu lub możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza.
Termin dokonania wpisu do rejestru:
- Burmistrz jest obowiązany dokonać wpisu podmiotu do rejestru w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku o wpis wraz z dołączonymi do niego dokumentami.
- Jeżeli Burmistrz nie dokona wpisu w ww. terminie, a od dnia wpływu wniosku do tego organu upłynęło 14 dni, podmiot może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy Burmistrz wezwał podmiot do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.
Odmowa wpisu do rejestru:
Burmistrz odmawia wpisu do rejestru w drodze decyzji, w przypadku gdy:
- podmiot nie spełnia warunków wymaganych do utworzenia i prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego,
- wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem,
- w stosunku do przedsiębiorcy wydano decyzję o zakazie wykonywania działalności objętej wpisem, w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku.
Zmiana w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych:
W przypadku zmiany danych lub informacji zawartych w rejestrze podmiot wpisany do rejestru jest zobowiązany do:
- wystąpienia, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian, do Burmistrza z wnioskiem o zmianę danych lub informacji - w przypadku danych lub informacji, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 1- 4, 7 i 9 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
- dokonania zmian, w terminie 3 dni od dnia ich zaistnienia, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego - w przypadku danych lub informacji, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5, 6, 8 i 10 ww. ustawy.
Wykreślanie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych:
Wykreślenie z rejestru następuje w drodze decyzji administracyjnej, w przypadku:
- złożenia przez podmiot wpisany do rejestru wniosku o wykreślenie;
- nieusunięcia przez podmiot, w wyznaczonym terminie, nieprawidłowości w zakresie prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
- przekazania we wniosku oraz dołączonych do niego dokumentach informacji niezgodnych ze stanem faktycznym;
- wydania prawomocnego orzeczenia zakazującego przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem.
- uzyskania przez Burmistrza informacji z Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu przedsiębiorcy.
Tryb odwoławczy:
W przypadku wydania decyzji o odmowie wpisu do rejestru lub o wykreśleniu z rejestru stronie przysługuje prawo odwołania się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej za pośrednictwem Burmistrza Miasta Cieszyna.
Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Opłaty:
- Opłata za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych prowadzących działalność na terenie Cieszyna wynosi 1 000,00 zł (słownie: jeden tysiąc złotych).
- Zmiany w rejestrze oraz wykreślenie z rejestru są zwolnione z opłaty.
Inne informacje:
Szczegółowych informacji na temat rejestru udziela Wydział Strategii i Rozwoju Miasta Urzędu Miejskiego w Cieszynie, tel. 33 479 42 55.
Rejestr żłobków i klubów dziecięcych:
https://empatia.mpips.gov.pl/web/piu/dla-swiadczeniobiorcow/rodzina/d3/rejestr-zlobkow-i-klubow