W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Cieszynie

ul. Rynek 1,
43-400 Cieszyn

tel.: +48 33 47 94 200
 e-mail: urzad@um.cieszyn.pl 

Adres ESP (skrytka ePUAP):
/u390efc0tm/SEKAP

NIP: 5480018504
REGON: 000515709
KOD TERYTORIALNY: 2403011

Zarządzenie nr 0050.2.2023

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Data utworzenia raportu 23.01.2023
W sprawie Przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Cieszyna projektu uchwały w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miejskiej Cieszyna i nadania jej statutu.
Zarządzenie nr 0050.2.2023
Rodzaj konsultacji konsultacje z mieszkańcami
Data rozpoczęcia konsultacji 05.01.2023
Data zakończenia konsultacji 20.01.2023
Status konsultacji zakończone z raportem

Zarządzenie Nr 0050.2.2023
Burmistrza Miasta Cieszyna
z dnia 4 stycznia 2023 roku

w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Cieszyna projektu uchwały Rady Miejskiej Cieszyna w sprawie Młodzieżowej Rady Miejskiej Cieszyna i nadania jej statutu

Na podstawie art. 5b ust. 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r., poz. 559 z późn. zm.), w związku z § 4 ust. 1 i § 5 załącznika do uchwały Nr XVII/179/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 22 kwietnia 2020 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Cieszyna (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z 30 kwietnia 2020 r., poz. 3471).

§ 1

  1. Zarządzam przeprowadzenie konsultacji społecznych z mieszkańcami Cieszyna, w celu poznania ich opinii, w przedmiocie projektu uchwały Rady Miejskiej Cieszyna w sprawie Młodzieżowej Rady Miejskiej Cieszyna i nadania jej statutu.
  2. Konsultacje mają zasięg ogólnomiejski i przeprowadza się je na terenie miasta Cieszyna
  3. Wyznaczam termin rozpoczęcia konsultacji na dzień 5 stycznia 2023 r., a termin zakończenia na dzień 20 stycznia 2023 r.
  4. Uprawnionymi do udziału w konsultacjach są wszyscy mieszkańcy Cieszyna.

§ 2

  1. Konsultacje będą przeprowadzone w formie platformy internetowej poprzez publikację przedmiotu konsultacji na stronie internetowej oraz zbieranie uwag i opinii z wykorzystaniem formularza stanowiącego załącznik do niniejszego zarządzenia:
    1. przesłanych na adres e-mail: urzad@um.cieszyn.pl
    2. złożonych w Urzędzie Miejskim w Cieszynie, Rynek 1 (biuro podawcze).
  2. Formularz uwagi i opinii, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia
  3. Sposób udostępniania dokumentacji dotyczącej przedmiotu konsultacji:
    1. informacje na temat przedmiotu konsultacji zostaną zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Cieszynie, na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Cieszynie, na stronie internetowej Cieszyna oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Cieszynie,
    2. dodatkowych informacji będzie udzielało Biuro Rady Miejskiej Cieszyna.
  4. Konsultacje mają charakter opiniodawczy, a ich wyniki nie są wiążące.
  5. Konsultacje uznaje się za ważne bez względu na liczbę uczestniczących w nich mieszkańców Cieszyna.

§ 3

Jednostką odpowiedzialną za przeprowadzenie konsultacji jest Biuro Rady Miejskiej Cieszyna.

§ 4

Wykonanie zarządzenia powierzam Sekretarzowi Miasta Cieszyna

§ 5

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 
Z up. Burmistrza Miasta Cieszyna
 
 
 
Krzysztof Kasztura
 
I Z-ca Burmistrza Miasta

Cieszyn, dnia 23 stycznia 2023 roku.

RAPORT Z PRZEBIEGU KONSULTACJI SPOŁECZNYCH Z MIESZKAŃCAMI CIESZYNA PROJEKTU UCHWAŁY RADY MIEJSKIEJ CIESZYNA

w sprawie Młodzieżowej Rady Miejskiej Cieszyna i nadania jej statutu

Konsultacje społeczne z mieszkańcami Cieszyna projektu uchwały Rady Miejskiej Cieszyna w sprawie Młodzieżowej Rady Miejskiej Cieszyna i nadania jej statut ogłoszone zostały na podstawie Zarządzenia Burmistrza Miasta Cieszyna nr 0050.2.2023 z dnia 4 stycznia 2023 roku.

Cel konsultacji: Celem przeprowadzenia konsultacji było zebranie uwag i opinii mieszkańców w przedmiocie projektu uchwały Rady Miejskiej Cieszyna w sprawie Młodzieżowej Rady Miejskiej Cieszyna i nadania jej statutu.

Przebieg konsultacji: zarządzenie informujące o prowadzonych konsultacjach ukazało się w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Cieszynie, na stronie internetowej Cieszyna, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Cieszynie, a informacja o prowadzonych konsultacjach została opublikowana w "Wiadomościach Ratuszowych". Konsultacje trwały od dnia 5 stycznia 2023 roku do dnia 20 stycznia 2023 roku.

Forma konsultacji: konsultacje przeprowadzone były w formie platformy internetowej poprzez publikację przedmiotu konsultacji na stronie internetowej oraz zbierania uwag i opinii przesłanych drogą elektroniczną na adres urzad@um.cieszyn.pl lub złożonych pisemnie w Kancelarii Ogólnej Urzędu Miejskiego w Cieszynie.

Ilość uczestniczących organizacji: uprawnionymi do udziału w konsultacjach byli mieszkańcy Cieszyna. W wyznaczonym terminie wpłynęła 1 uwaga.

Podsumowanie konsultacji: zgodnie z § 9 ust. 4 uchwały nr XVII/179/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 22 kwietnia 2020 roku w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Cieszyna konsultacje uważa się za ważne bez względu na liczbę uczestniczących w nich mieszkańców. Konsultacje mają charakter opiniodawczy, a ich wyniki nie są wiążące.

Zestawienie wniesionych uwag/opinii:

Uwagi Rozstrzygnięcie
§9.1 Kandydaci na członków Rady zostają zgłoszeni przez szkolne komisje wyborcze lub mogą dokonywać zgłoszenia samodzielnie legitymując się poparciem 3 wyborców.
Zapis narusza zasady równości wobec prawa i zakazu dyskryminacji, wynikającą z art. 32 ust.1 i 2 Konstytucji RP.
Jeżeli kandydaci zgłaszający się samodzielnie ( uczący się w szkołach po za Cieszynem) mają obowiązek legitymowania się poparciem, to taki sam obowiązek winni mieć kandydaci z cieszyńskich szkół. Niestety z zapisu §9.1. nie wynika żeby kandydaci zgłaszani przez szkolne komisje wyborcze musieli spełnić warunek w zakresie poparcia. Rodzi się zatem pytanie w jaki sposób w szkołach są wyłaniani i zgłaszani kandydaci na wspólną listę wyborczą Komisji wyborczej urzędu.
§ 9.2 Proponuję zastanowienie się, czy w przypadku niepełnoletnich kandydatów do zgłoszenia kandydat nie powinien dołączyć oświadczenia rodzica lub opiekuna prawnego o wyrażeniu zgody na kandydowanie i pracę w Młodzieżowej Radzie Miejskiej.
Nie uwzględniono
W §12 ust.2 zbędne jest przyzwolenie, że w skład szkolnej komisji wyborczej może wchodzić przewodniczący samorządu szkolnego, bo to uprawnienie wynika z faktu, że jest uczniem danej szkoły.
Proponuję wpisanie zastrzeżenia, że w skład szkolnej komisji wyborczej nie mogą wchodzić uczniowie kandydujący do Rady.
Proponuję określenie liczby członków szkolnych komisji wyborczych oraz kto je powołuje (dyrektor szkoły), ponieważ nieprecyzyjne zapisy i pozostawienie luzu interpretacyjnego może skutkować wszczęciem postępowania nadzorczego przez nadzór prawny Wojewody.
Uwzględniono
§13 Ile osób powołuje Burmistrz w skład Komisji wyborczej urzędu? Kto wchodzi w jej skład?
Co dzieje się z komisją po wyborach, bo w świetle zapisów §16.2 wydawać się może, że Komisja wyborcza urzędu zostaje powołana na kadencję Rady.
Ponadto, czy nazwa Komisja wyborcza urzędu jest optymalną nazwą czy nie lepszymi nazwami byłyby:
- Komisja Wyborcza Młodzieżowej Rady Miejskiej Cieszyna (zwana Komisją Wyborczą)
- Miejska Komisja Wyborcza
Częściowo uwzględniono
§16.2 W ciągu 30 dni od wygaśnięcia mandatu członka Rady lub odwołania członka Rady, komisja wyborcza przy urzędzie stwierdza, który kandydat uzyskał kolejno największą liczbę głosów, a nie utracił biernego prawa wyborczego.
Może bezpieczniej będzie tę kompetencję powierzyć Burmistrzowi albo pominąć całkowicie tę kwestię, bo komisja wyborcza kończy swoją działalność z chwilą ogłoszenia wyników, nie działa przez całą kadencję MRM, a przynajmniej nie ma takiej informacji w zapisach dot. komisji wyborczej urzędu.
Nie uwzględniono
§17 Młodzieżowa Rada może zgłosić wniosek o podjęcie inicjatywy uchwałodawczej do Burmistrza, komisji, klubu radnych lub grupy co najmniej trzech radnych.
Inicjatywa uchwałodawcza wymaga doprecyzowania celem zachowania zgodności ze Statutem Miasta. Do podjęcia inicjatywy uchwałodawczej sam wniosek nie wystarczy, bo zgodnie ze Statutem podstawą podjęcia inicjatywy uchwałodawczej jest Uchwała MRM, a wraz z wnioskiem podmiotowi do, którego MRM występuje z inicjatywą uchwałodawczą, powinien zostać przekazany projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.
UCHWAŁA NR XLVI/546/22 RADY MIEJSKIEJ CIESZYNA z dnia 27 października 2022 r. w sprawie zmiany uchwały Nr XLIX/530/18 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 25 października 2018 roku w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Cieszyna
4) w § 31: a) dodać ust. 6. o treści: Cieszyńska Rada Seniorów lub Młodzieżowa Rada Miejska Cieszyna może zgłosić do uprawnionego podmiotu, o którym mowa w ust. 2, wniosek o podjęcie inicjatywy uchwałodawczej poprzez przekazanie temu podmiotowi projektu uchwały, który miałby stać się przedmiotem inicjatywy uchwałodawczej wraz z uzasadnieniem. Podstawą złożenia wniosku o podjęcie inicjatywy uchwałodawczej jest uchwała odpowiednio Cieszyńskiej Rady Seniorów lub Młodzieżowej Rady Miejskiej Cieszyna. Do dalszej procedury ma zastosowanie ust. 4 i ust. 5."
Nie uwzględniono
§18.5) prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie funkcjonowania samorządów lokalnych
Zadanie zbędne, sądzę, że wykracza po za delegację ustawową i nie mieści się w celach rady, zgodnie za przepisem art. 5 ust.5 rada młodzieżowa ma charakter konsultacyjny, doradczy i inicjatywny, a zgodnie z art.5b ust.1 Gmina podejmuje działania na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców gminy, w szczególności wśród młodzieży, angażując ją w sprawy dla niej istotne. Zatem działalność informacyjna MRM winna się ograniczać jedynie do działalności informacyjnej w zakresie funkcjonowania Młodzieżowej Rady.
Uważam, że w zadaniach Młodzieżowej Rady powinna znaleźć się współpraca z samorządami szkolnymi.
Częściowo uwzględniono
§20. Rada zapoznaje się z raportem o stanie gminy i formułuje opinię na jego temat.
Niezrozumiałe jest dlaczego Rada Miejska w sposób kategoryczny chce narzucić młodzieżowej radzie obowiązek do zapoznawania się z raportem o stanie gminy i sformułowania opinii na jego temat. Tym bardziej, że ani Rada Miejska, ani jej komisje nie praktykują formułowania opinii na temat raportu. W ramach dotychczas przeprowadzonych debat nad raportami generalnie brakowało dyskusji nad poszczególnymi obszarami w nich opisanymi, a dyskusja zazwyczaj sprowadzała się do tego czego w raporcie nie ma i co powinno się w nim znaleźć, chociaż Rada Miejska ma bezpośredni wpływ na zawartość raportu, wystarczy, że przyjmie uchwałę, w której określi szczegółowe wymagania co do jego treści.
Ponadto dlaczego Rada ma się zapoznawać z całym raportem a nie z częścią w obszarze dotyczącym młodzieży? Dlaczego sformułowanie opinii, a nie możliwość udziału w debacie na temat raportu o stanie gminy.
Niewątpliwie jest to zapis wykraczający poza ustawowe upoważnienie Rady Miejskiej wynikające z art.5b ust.10, tym bardziej, że w art.5b ust.8 jest wyraźne wskazanie na projekty uchwał dot. młodzieży i dokumentów strategicznych na rzecz młodzieży.
Bezpieczniejszym zapisem byłby zapis, jak w paragrafie poprzedzającym, tj., że Rada może…
a najlepiej kwestię z jakimi dokumentami poza wskazanymi w ustawie i Statucie będzie się ona zapoznawała.
Uwzględniono
§29.1. W przypadku rażącego niedbalstwa w wykonywaniu obowiązków przez młodzieżowego radnego lub dopuszczenia się innego zachowania niezgodnego z podstawowymi założeniami i celami Rady na wniosek co najmniej ¼ składu, Rada może podjąć uchwałę o odwołaniu młodzieżowego radnego.
Zapis §29.1. zawiera nieostry zwrot (rażące niedbalstwo), którego zastosowanie w przepisach rangi aktu prawa miejscowego w ocenie nadzoru prawnego Wojewody,. jest niedopuszczalne. Zapis ten daje luz interpretacyjny, w szczególności, że w Statucie nie zostały w sposób oczywisty wyartykułowane " podstawowe założenia i cele Rady" i trudno zdefiniować, kiedy niedbalstwo w wykonywaniu obowiązków będzie rażące.
Nie uwzględniono
§33 ust.3. Uchwały Rady Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawia radnym.
Obowiązki Przewodniczącego Rady ustalone zostały w Statucie Miasta i ich katalogu Rada Miejska nie może rozszerzać postanowieniami Statutu młodzieżowej rady miejskiej. Ponadto zapis §33 ust.3 wykracza poza ustawowe upoważnienie Rady Miejskiej wynikające z art.5b ust.10 ustawy o samorządzie gminnym.
Uwzględniono
§34 Posiedzenia są protokołowane. Protokoły po przyjęciu przez Radę, przechowuje się we właściwej komórce organizacyjnej urzędu.
Kto protokołuje posiedzenia ? Pytanie tym bardziej istotne, że w statucie nie przewidziano powołania Sekretarza Rady.
Biorąc pod uwagę, że statut nadany młodzieżowej radzie powinien określać zasady jej działania kwestię kto protokołuje posiedzenia winna zostać uregulowana.
Nie uwzględniono
Zapisane w §35 ust.3 pkt.6 zobowiązanie opiekuna do sporządzania miesięcznych sprawozdań z wykonywanej pracy Rady i opiekuna stanowi nadmierne obciążenie, biorąc pod uwagę fakt, że wszystkich przypisane mu obowiązki najprawdopodobniej wykonywać będzie społecznie. Nawet jeżeli miałby sporządzać sprawozdania, to dlaczego z taką częstotliwością i komu miałby je przekazywać? Proponuję usunięcie tego punktu.
Proponuję rozważenie dodania zapisu uprawniającego Opiekuna Rady do towarzyszenia młodzieżowemu radnemu/ radnym w zorganizowanych wydarzeniach i projektach, bo tak się faktycznie dzieje. Optymalnym rozwiązaniem byłoby również wprowadzenie zapisu o zwrocie kosztów przejazdu (delegacji ?), chociaż jest to ryzykowne, ponieważ przepisy art.5b ust.11 przewidują zwroty kosztów przejazdu jedynie rodzicom i opiekunom prawnym z pominięciem opiekuna faktycznego.
Z doświadczenia wiem, że młodzieżowym radnym towarzyszą opiekunowie Rady, a nie rodzice. W 2008 roku z Sabiną Dendys (ówczesna Przewodnicząca MRM) uczestniczyłam(jako opiekun MRM( w projekcie " Młodzieżowe Rady Gmin - przestrzeń dla aktywności obywatelskiej młodzieży" realizowanym przez Fundację CIVIS POLONUS z grantu Fundacji im. Stefana Batorego ( 3 dni w Warszawie), w 2009 lub 2010 roku wraz z dwoma przedstawicielami MRM uczestniczyłam ( jako opiekun) w Walnym Zgromadzeniu Ogólnopolskiej Federacji Młodzieżowych Samorządów Lokalnych (Warszawa) Marta Borowiecka weszła w skład Komisji Rewizyjnej OFMS. W obydwu przypadkach młodzieżowym radnym towarzyszyli opiekunowie rady, którymi z reguły byli radni, pracownicy samorządowi bądź nauczyciele. W moim przypadku nie było problemu z delegacją, bo jako radnej wystawiła mi ją Przewodnicząca Rady Miejskiej.
Częściowo uwzględniona

Rekomendowane kierunki działań: skierowanie projektu uchwały w sprawie Młodzieżowej Rady Miejskiej Cieszyna i nadania jej statutu pod obrady Rady Miejskiej Cieszyna na sesję 26 stycznia 2023 roku.

 
Burmistrz Miasta
 
 
 
Gabriela Staszkiewicz

Załączniki

Powiadom znajomego