W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Cieszynie

ul. Rynek 1,
43-400 Cieszyn

tel.: +48 33 47 94 200
 e-mail: urzad@um.cieszyn.pl 

Adres ESP (skrytka ePUAP):
/u390efc0tm/SEKAP

NIP: 5480018504
REGON: 000515709
KOD TERYTORIALNY: 2403011

Zarządzenie nr 0050.384.2020

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Data utworzenia raportu 15.07.2021
W sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Cieszyna założeń do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla Śródmieścia Cieszyna
Zarządzenie nr 0050.384.2020
Rodzaj konsultacji konsultacje z mieszkańcami
Data rozpoczęcia konsultacji 10.09.2020
Data zakończenia konsultacji 25.05.2021
Status konsultacji zakończone z raportem

Zarządzenie Nr 0050.384.2020
Burmistrza Miasta Cieszyna
z dnia 26 sierpnia 2020 roku

w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Cieszyna założeń do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla Śródmieścia Cieszyna

Na podstawie art. 5a ust. 1 oraz art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r., poz. 713), w wykonaniu uchwały Nr XVII/179/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 22 kwietnia 2020 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Cieszyna (Dz. Urz. Woj. Śląsk, z 2020 r., poz. 3471)

§1

  1. Zarządzam przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami Cieszyna, których przedmiotem są założenia do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla Śródmieścia Cieszyna.
  2. Celem konsultacji jest włączenie mieszkańców w proces zarządzania miastem oraz zasięgnięcie opinii i propozycji mieszkańców dla podjęcia optymalnych decyzji w zakresie ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
  3. Konsultacje mają zasięg ogólnomiejski i przeprowadza się je na terenie miasta Cieszyna.
  4. Wyznaczam termin rozpoczęcia konsultacji na dzień 10 września 2020 r., a termin zakończenia na dzień 25 maja 2021 r.
  5. Konsultacje zostaną przeprowadzone w formach:
    1. dialogu społecznego - spotkania konsultacyjnego rozpoczynającego prace nad projektem planu,
    2. platformy internetowej - zbierania uwag i opinii drogą elektroniczną,
    3. warsztatu projektowego Charette,
    4. dialogu społecznego - spotkania konsultacyjnego kończącego etap opracowywania roboczej wersji projektu planu.
  6. Za przeprowadzenie procesu konsultacji społecznych odpowiada Wydział Strategii i Rozwoju Miasta Urzędu Miejskiego w Cieszynie.
  7. Informacje na temat przedmiotu konsultacji, w tym również szczegółowe informacje o terminach przeprowadzanie poszczególnych form konsultacji, a także raporty z poszczególnych form konsultacji i raport podsumowujący konsultacje, zostaną zamieszczone na strome internetowej um.cieszyn.pl/zaplanujprzestrzen.

§2

Wykonanie zarządzenia powierzam Naczelnikowi Wydziału Strategii i Rozwoju Miasta.

§3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 
Burmistrz Miasta
 
 
 
Gabriela Staszkiewicz

Zmieniono Zarządzeniem Nr 0050.287.2021 Burmistrza Miasta Cieszyna z dnia 24 maja 2021 roku w sprawie zmiany Zarządzenia Nr 0050.384.2020 Burmistrza Miasta Cieszyna z dnia 26 sierpnia 2020 roku w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Cieszyna założeń do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla Śródmieścia Cieszyna


RAPORT PODSUMOWUJĄCY Z PRZEPROWADZONYCH
W OKRESIE WRZESIEŃ 2020 R. - CZERWIEC 2021 R.

KONSULTACJI SPOŁECZNYCH ZWIĄZANYCH Z OPRACOWANIEM MIEJSCOWEGO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO DLA ŚRÓDMIEŚCIA CIESZYNA

Konsultacje społeczne były prowadzone na podstawie uchwały Rady Miejskiej Cieszyna Nr XVII/179/20 z dnia 22 kwietnia 2020 roku w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Cieszyna (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z 2020 roku., poz.3471) oraz w oparciu o Zarządzenie Burmistrza Miasta Cieszyna Nr 0050.384.2020 z dnia 26 sierpnia 2020 roku w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Cieszyna założeń do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla śródmieścia Cieszyna wraz z jego zmianą wprowadzoną Zarządzeniem Nr 0050.287.2021 z dnia 24 maja 2021 roku

1. Cel konsultacji

Celem konsultacji było włączenie mieszkańców w proces zarządzania miastem oraz zasięgnięcie opinii i propozycji mieszkańców dla podjęcia optymalnych decyzji w zakresie ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

2. Przebieg konsultacji, w tym czas trwania, zastosowane formy konsultacji, liczba uczestników

Planowanie działań do przeprowadzenia w ramach konsultacji społecznych przypadło na okres, kiedy nie wystąpiła jeszcze pandemia COVID-19. Wejście obostrzeń w zakresie organizacji zgromadzeń publicznych związanych z pandemią pokrzyżowało wdrożenie działań partycypacyjnych w zaplanowanej formie i wymagało modyfikacji do bieżących warunków.

Konsultacje społeczne podjęte zostały już na wstępnym etapie prac nad planem miejscowym, były prowadzone w okresie od września 2020 r. do czerwca 2021 r. i obejmowały różnorodne formy współpracy z mieszkańcami. Za przeprowadzenie całości procesu odpowiedzialni byli specjaliści z firmy MAU Mycielski Architecture & Urbanism przy współpracy projektantów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - firmy Terplan Sp. z o.o. oraz członkowie powołanego przez Burmistrza Miasta Cieszyna zespołu ds. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla Śródmieścia Cieszyna.

Przeprowadzenie konsultacji społecznych odbywało się w kilku etapach przy zastosowaniu czterech opisanych niżej technik konsultacyjnych.

1) Spotkanie otwarte z mieszkańcami - odbyło się w dniu 10 września 2020 roku. W spotkaniu otwartym wzięło udział 48 uczestników osobiście i 1 za pośrednictwem komunikatora Skype.

2) Badanie ankietowe - przeprowadzone w okresie 11 - 30 września 2020 roku.

Celem ankiety było rozpoznanie sposobów i częstotliwości korzystania ze Śródmieścia Cieszyna, oceny Śródmieścia jako miejsca do życia i wskazanie jego największych atutów i problemów, sposobów poruszania się do i po Śródmieściu i głównych wyzwań z tym związanych (np. w zakresie ruchu pieszego i rowerowego czy dostępności dla osób o ograniczonej mobilności), jakości zieleni oraz potrzeb w zakresie funkcji i usług. Mieszkańcy mogli wypowiedzieć się na zadane pytania za pośrednictwem ankiety, dostępnej na stronie Urzędu Miasta Cieszyna. Ankieta składała się z 28 pytań, w tym 17 pytań zamkniętych (część z nich dawała możliwość wskazania odpowiedzi innych niż wymienione, z czego respondenci chętnie korzystali), oraz 11 pytań otwartych. Udział w badaniu był dobrowolny. W ankiecie wzięło udział 116 osób. Badanie nie obejmowało próby reprezentatywnej mieszkańców lub użytkowników.

Szczegółowy raport z przeprowadzonego badania ankietowego stanowi załącznik do raportu podsumowującego.

3) Warsztaty projektowe charrette - przeprowadzone w dniach 9 listopada - 7 grudnia 2020 roku.

Celem zastosowania tej metody było stworzenie właściwej płaszczyzny porozumienia wszystkich zainteresowanych stron: lokalnych władz, społeczności, inwestorów i innych. Podczas spotkań interdyscyplinarna ekipa projektowa opracowuje rozwiązania, które - po poddaniu kilkuetapowym weryfikacjom - podsumowuje w realistycznej i konkretnej koncepcji.

Ze względu na sytuację epidemiologiczną warsztaty odbyły się w trybie online - przy użyciu platformy Zoom oraz transmisji na kanale youtube. W ramach warsztatów charrette dotyczących obszaru Śródmieścia Cieszyna miała miejsce prezentacja otwierająca warsztaty (na platformie YT obejrzało ją 229 użytkowników1, zaś w sesji na zoom uczestniczyło 35 osób), warsztaty eksperckie w formie 6 sesji (4 dni warsztatowe, z udziałem przedstawicieli Urzędu Miasta, grupy roboczej, zaproszonych ekspertów - skupiające od 35 do 50 uczestników podczas każdej z sesji), jak również dwie sesje warsztatowe z mieszkańcami i innymi użytkownikami obszaru Śródmieścia wraz z prezentacjami (w pierwszej sesji wzięło udział niemal 100, a w drugiej prawie 60 aktywnych uczestników, a transmisję na kanale youtube obejrzało odpowiednio 195 i 179 osób).

Dodatkowo odbyło się 5 spotkań wewnętrznych z udziałem przedstawicieli Urzędu Miejskiego w Cieszynie, projektantów oraz przedstawicieli Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków. Ich celem była weryfikacja wniosków z części eksperckiej warsztatów, w szczególności pod kątem uwarunkowań konserwatorskich, możliwości wprowadzenia nowej zabudowy i uzupełnień zabudowy, jak również możliwości wprowadzenia zieleni w ulicach w granicach obszaru historycznego układu urbanistycznego wpisanego do rejestru zabytków.

Część ekspercka warsztatów służyła wypracowaniu głównych kierunków zagospodarowania kluczowych terenów rozwojowych śródmieścia Cieszyna na potrzeby dokonania ustaleń MPZP Śródmieścia oraz wytycznych realizacyjnych pozostających poza zakresem materii planu zagospodarowania przestrzennego. Zarówno wypracowane kierunki (w tym kluczowa decyzja podjęta w ramach warsztatów o rozszerzeniu obszaru MPZP o teren Miejskiego Zarządu Dróg przy ul. Liburnia oraz zaproponowana wizja rozwoju Śródmieścia), jak i wciąż jeszcze otwarte pytania dotyczące zagospodarowania zostały następnie poddane uzgodnieniom w ramach warsztatów z udziałem mieszkańców, radnych, przedsiębiorców, właścicieli nieruchomości, użytkowników śródmieścia Cieszyna i innych interesariuszy, zarówno z Cieszyna, jak i Czeskiego Cieszyna.

4) Spotkanie konsultacyjne - przeprowadzone w dniu 10 czerwca 2021 r.

Spotkanie zostało zrealizowane w trybie hybrydowym - na miejscu, w Cieszyńskim Ośrodku Kultury Dom Narodowy, gdzie obecnych było 48 uczestników, oraz za pośrednictwem platformy Zoom, za pomocą której udział w spotkaniu wzięło 17 osób.

W ramach spotkania konsultacyjnego odbyła się publiczna prezentacja Masterplanu dla Śródmieścia Cieszyna. Zespół projektowy przedstawił i omówił ogólne założenia Masterplanu oraz koncepcje sposobów zagospodarowania wybranych terenów problemowych położonych na obszarze Śródmieścia Cieszyna wypracowane w ramach warsztatów charrette oraz kierunki przełożenia ich na wytyczne do projektu planu zagospodarowania przestrzennego.

Informacje o konsultacjach społecznych wraz z raportami z poszczególnych etapów są dostępne na stronie http://um.cieszyn.pl/zaplanujprzestrzen/mpzp-srodmiescie. Przebieg konsultacji na bieżąco komunikowany był w internecie za pośrednictwem powyższej podstrony Urzędu Miejskiego oraz profilu https://www.facebook.com/zaplanuj.przestrzen i w Wiadomościach Ratuszowych.

3. Zestawienie wszystkich wniesionych uwag wraz z odniesieniem się do nich

Spotkanie otwarte

W trakcie spotkania otwartego mieszkańcy zwracali uwagę na następujące zagadnienia:

  1. Potrzebne jest powiązanie Śródmieścia z resztą miasta, szczególnie w kontekście upowszechniania korzystania z roweru jako codziennego środka transportu, do czego potrzebna jest wygodna i bezpieczna infrastruktura. Trzeba również przy bieżących remontach, modernizacji ulic czy wymianie nawierzchni projektować od razu ścieżki czy drogi dla rowerów.
    Komentarz: Pani Burmistrz poparła ten głos podkreślając, że takie podejście jest również ważne dla władz miasta i przypomniała, że zostały już rozpoczęte rozmowy z mieszkańcami zainteresowanymi rozwojem ruchu rowerowego i ta inicjatywa będzie kontynuowana. Nie wszystkie zagadnienia związane z rozwojem infrastruktury dla ruchu rowerowego są możliwe do ujęcia w planie miejscowym, ale mogą być wdrażane przy pomocy innych narzędzi: standardów, bieżących rozwiązaniach wdrożeniowych itd. Uwaga uwzględniona Masterplanie.
  2. Śródmieście obecnie jest pod silną presją ruchu samochodowego i trzeba dążyć do jej ograniczenia. By było to możliwe, trzeba równocześnie wprowadzić inne sposoby poruszania się po mieście, np. poprzez zwiększenie efektywności komunikacji miejskiej i obsługi Śródmieścia przez minibusy.
    Komentarz: Poruszone zagadnienia wykraczają poza problematykę możliwą do uregulowania w planie miejscowym. Powinny być wdrażane przy pomocy innego rodzaju narzędzi. Uwaga uwzględniona Masterplanie.
  3. Potrzebne jest wprowadzanie na terenie Śródmieścia większej ilości zieleni (nature-based solutions), czyli nie tylko skwerów czy parków (także kieszonkowych), ale również zieleni przyulicznej, zielonych ścian czy zielonych dachów. Wprowadzenie zieleni jest bardzo ważne w kontekście zmian klimatu.
    Komentarz: Uwaga uwzględniona Masterplanie.
  4. W planowaniu przestrzeni konieczne jest uwzględnianie potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się, także w związku ze starzeniem się społeczeństwa i potrzebą zapewnienia dostępu dla osób z niepełnosprawnościami.
    Komentarz: Uwaga uwzględniona Masterplanie.
  5. Tworząc plan dla tak ważnej części miasta należy myśleć o całościowej wizji rozwoju Cieszyna. W tej chwili w przestrzeni miasta stale czytelna jest idea, z jaką miasto było tworzone dla jego mieszkańców i ważne jest, aby za 100 lat przyszli mieszkańcy miasta również mogli powiedzieć, że przy opracowaniu planu zagospodarowania przestrzennego ich potrzeby zostały rozpoznane i wzięte pod uwagę. Trzeba myśleć o przyszłości, różnych prawdopodobnych przyszłych scenariuszach i przygotować na nie miasto. Ważnymi partnerami w tworzeniu wizji mogą być twórcy, artyści. Miasto powinno być dobrym miejscem dla różnych osób, o różnych potrzebach.
    Komentarz: Poruszone sprawy wykraczają poza problematykę możliwą do uregulowania w planie miejscowym. Powinny być wdrażane za pomocą innego rodzaju narzędzi. Uwaga uwzględniona Masterplanie.
  6. Trzeba różnych użytkowników - przedsiębiorców, rowerzystów, kierowców, osoby z niepełnosprawnościami - traktować z szacunkiem i dostosować rozwiązania do ich potrzeb. Nie możemy skonfliktować się jako przedsiębiorcy, mieszkańcy czy turyści. Na przykład, do punktów gastronomicznych czy sklepów dojeżdżają dostawy - pytanie, jak je zorganizować. Elektryczne minibusy o częstych kursach, byłyby dobrym rozwiązaniem do poruszania się po Śródmieściu, w celu zapewnienia wszystkim odpowiedniej dostępności.
    Komentarz: Poruszone zagadnienia wykraczają poza problematykę możliwą do uregulowania w planie miejscowym. Powinny być wdrażane za pomocą innego rodzaju narzędzi. Uwaga uwzględniona Masterplanie.
  7. Wielu uczniów liceów cieszyńskich dojeżdża spoza miasta i należy zwrócić uwagę na poprawę powiązań z dworcem, ale też rozważyć możliwość wprowadzenia dodatkowych przystanków i większej częstotliwości przejazdów. Młodzi ludzie nie we wszystkich rejonach Śródmieścia czują się bezpiecznie. Ważne jest także, aby młodzi ludzie w Cieszynie mieli swoje miejsca, zarówno takie gdzie mogą usiąść i spędzić czas po szkole czy poczekać na autobus, jak i takie, gdzie mogą wspólnie coś zrobić, w czymś uczestniczyć. Amfiteatr to miejsce z dużym potencjałem - w pobliżu jest wiele szkół i łatwo do niego dojść pieszo.
    Komentarz: Uwaga uwzględniona w Masterplanie.

Ankieta internetowa

Przeprowadzona ankieta przybliżyła ekspertom oraz władzom miasta sposób postrzegania funkcjonowania śródmieścia przez mieszkańców i jego użytkowników oraz sposób postrzegania jego przyszłego funkcjonowania, co miało wpływ na konstruowanie Masterplanu dla Śródmieścia Cieszyna.

Szczegółowe opracowanie wyników przeprowadzonej ankiety zostało zawarte w załączniku do raportu podsumowującego.

Warsztaty charrette

Warsztaty charrette zostały poprzedzone prezentacją otwarcia, która odbyła online w dniu 9 listopada 2020 roku. Polegały one na bezpośredniej interakcji mieszkańców, ekspertów oraz władz miasta. W ramach warsztatów w szczególności wspólnie pochylono się nad:

  1. szczegółowym zbadaniem możliwości wprowadzenia nowych budynków, w tym uzupełniania pierzei ulic i określenia wysokości zabudowy, gabarytów, ustaleń dotyczących wytycznych urbanistycznych i architektonicznych z poszanowaniem zabytkowej tkanki miejskiej. To ważny temat z racji, iż prawie cały obszar Śródmieścia objęty jest wpisem do rejestru zabytków oraz na obszarze Śródmieścia Cieszyna znajduje się znaczna część zabytków wpisanych do rejestru zabytków.
  2. kształtowaniem układu komunikacyjnego, gdzie jako główne kierunki kształtowania układu komunikacyjnego wskazano uspokojenie ruchu poprzez wprowadzenie stref zamieszkania i stref ograniczonej prędkości do 30km/h przy równoczesnej poprawie dostępu do komunikacji zbiorowej - wprowadzeniu dodatkowej linii komunikacyjnej często kursujących minibusów. Zakłada się ponadto realizację parkingów na obrzeżach Śródmieścia przy równoczesnym pełnym wykorzystaniu już istniejących większych parkingów, co umożliwi ograniczenie liczby rozproszonych miejsc postojowych w obszarze Śródmieścia. W tym celu powinna powstać lokalna polityka parkingowa. Umożliwi to spełnienie postulatów mieszkańców, aby ulice Śródmieścia były bezpieczniejsze, spokojniejsze, bardziej dostępne dla pieszych, rowerzystów, dzieci i młodzieży, rodzin, osób starszych, czy osób o ograniczonej mobilności. Dodatkowo powiększy to atrakcyjność Śródmieścia dla turystów. Oczywiście możliwości dostaw do sklepów czy lokali gastronomicznych muszą być uwzględnione i zapewnione.
  3. zwiększeniem form zieleni na wiele sposobów i w wielu miejscach, m.in. poprzez wytworzenie parków kieszonkowych, wprowadzenie zieleni w ulicach, w miejscach gdzie była ona historycznie i gdzie jest to technicznie możliwe.

W ramach warsztatów wypracowano szczegółowe kierunki rozwoju dla trzech obszarów:

  1. zaproponowano przekształcenie strukturalno-funkcjonalne obszaru przy ul. Michejdy i ul. Czarny Chodnik z nową przestrzenią publiczną, zieloną "agorą" z prawdziwego zdarzenia, wokół której znalazłaby się główna część dawnego Zampolu - jako budynku usługowego, biurowego i administracyjnego, umożliwiającego pełnienie również funkcji co-workingowych, czy społecznych. Ponadto w takim położeniu lepszą ekspozycję i nowe możliwości funkcjonalne zyskałby budynek dawnej strzelnicy. Trzecią stronę placu stanowiłby nowy kwartał zabudowy mieszkaniowej, uzupełniając istniejącą historyczną zabudowę przy ul. Michejdy. "Zielona agora" przez ulice Kluckiego połączona jest z placem Teatralnym. Potrzeby parkingowe można rozwiązać poprzez budowę garażu wielokondygnacyjnego na terenie MZD i ZBM po północnej stronie terenu kolejowego. Aby umożliwić dalszą analizę i realizację tego postulatu, Burmistrz Miasta Cieszyna wraz z Radą podjęli decyzję o poszerzeniu granic sporządzenia MPZP.
  2. zaproponowano kompleksową propozycję przekształcenia alei Łyska w bulwar pieszo-jezdny, jako jeden z elementów uspokojenia ruchu. Forma nabrzeża Olzy powinna dawać poczucie kontaktu z rzeką, np. schody. Propozycja zakłada również przywrócenie świetności budynku Łaźni Cesarskiej z rozbudową i przekształceniem na cele hotelowe, usługowe, konferencyjne, weselne, czy gastronomiczne. Lepsze zagospodarowanie tego obszaru pozwoli na wyeksponowanie Młynówki oraz znacznie zwiększy atrakcyjność tzw. "Wenecji Cieszyńskiej".
  3. na obszarze dawnego amfiteatru zasadne byłoby zlokalizowanie przestrzeni wielofunkcyjnej stanowiącej miejsce spotkań i rekreacji, spędzania wolnego czasu w zieleni, przestrzeni dedykowanej dla młodzieży szkolnej z możliwością zrealizowania parkingu podziemnego. Biorąc pod uwagę skomplikowane ukształtowanie terenu dawnego amfiteatru oraz konieczność rozplanowania jego poszczególnych nowych funkcji rozstrzygnięcia dotyczące szczegółów zagospodarowania terenu dawnego amfiteatru wymagają dalszych prac i pogłębionych analiz.

Spotkanie konsultacyjne

Uwagi i pytania, jakie zgłoszono w części dyskusyjnej na spotkaniu konsultacyjnym:

  1. Pytanie o koszty inwestycji, jakie wynikałyby z mpzp.
    Komentarz: Dla projektu planu zostanie sporządzona prognoza skutków finansowych uchwalenia planu dla budżetu miasta.
  2. Obawa, że w związku z występującymi utrudnieniami na ulicy Liburnia spowodowanymi zamykaniem pobliskiego przejazdu kolejowego na ul. Zamkowej, w wyniku funkcjonowania parkingu wielopoziomowego na terenie MZD wystąpią dodatkowe utrudnienia w ruchu drogowym na ul. Liburnia.
    Komentarz: Uwaga uwzględniona w Masterplanie.
  3. Postulat zapewnienia miejsc parkingowych dla rodziców dowożących dzieci do szkoły muzycznej. Obecnie rodzice korzystają z parkingu przy al. Łyska.
    Komentarz: Poruszone zagadnienie dotyczy obsługi parkingowej obszaru znajdującego się poza granicami sporządzanego projektu planu miejscowego. Jednocześnie należy zauważyć, że w sąsiedztwie znajduje się parking przy Hali Widowiskowo-Sportowej.
  4. Czarny Chodnik to bardzo istotne miejsce dla fundacji prowadzącej przedszkole Montessori, także w związku z planami uruchomienia w tym miejscu placówki. Uczestniczce bardzo podobają się zaproponowane estetyczne przestrzenie publiczne. Zgłosiła również postulat otwarcia się kwartału na plac miejski (bez pierzei).
    Komentarz: Uwaga uwzględniona w Masterplanie.
  5. Wątpliwość, czy planowany hotel przy Al. Łyska nie zasłoni widoku na Wzgórze Zamkowe.
    Komentarz: Przeprowadzono analizy widokowe - ewentualna nowa zabudowa nie będzie przesłaniać widoków.
  6. Podniesiono wątpliwość, czy w bilansie ogólnodostępnych miejsc postojowych powinno być więcej miejsc postojowych niż jest teraz. Uczestnicy mieli odmienne opinie: więcej lub mniej.
    Komentarz: Sprawa dotyczy działań z zakresu inżynierii ruchu, która nie stanowi problematyki możliwej do uregulowania w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Zagadnienie do rozważania i zastosowania za pomocą innego rodzaju narzędzi.
  7. Zwrócenie uwagi, że powiększenie parku Św. Trójcy miałoby się odbyć kosztem działek prywatnych i pytanie, jak to będzie prawnie rozwiązane.
    Komentarz: Zagadnienie dotyczy kwestii realizacyjnej wymagającej porozumienia między władzami miasta i właścicielem nieruchomości. Sprawa do uwzględnienia w prognozie skutków finansowych uchwalenia planu.
  8. Wątpliwość dot. parku Świętej Trójcy - czy będzie to możliwe skoro teren jest wskazany w Studium jako MU.
    Komentarz: Zapisy Studium dopuszczają taką możliwość.
  9. Pytanie, jak rozwiązane będą połączenia rowerowe w śródmieściu. Postulat zwiększenia liczby połączeń, ich ciągłości i zadbania o bezpieczeństwo ruchu rowerowego w Śródmieściu.
    Komentarz: Poruszona uwaga uwzględniona w Masterplanie.
  10. Postulat przewidzenia placu zabaw dla dzieci (płaskiego, gdzie dzieci będą mogły uczyć się jazdy na rowerze).
    Komentarz: Poruszona sprawa skierowana do dalszego rozważenia w pracach nad projektem planu miejscowego.
  11. Docenienie pomysłów dot. ogrodów społecznościowych, zielonych miejsc, gdzie mieszkańcy będą mogli spędzać wolny czas.
  12. Zgłoszenie wątpliwości dot. ewentualnych drogowych połączeń transgranicznych, ze względu iż przecinają obszar rezerwatu i zespołu przyrodniczo-krajobrazowego (dotyczy obszaru poza sporządzanym mpzp).
    Komentarz: Poruszone zagadnienie dotyczy obszaru znajdującego się poza granicami sporządzanego projektu planu miejscowego. Może być rozważane na etapie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Cieszyna lub sporządzeniu nowego studium.
  13. Zgłoszenie wątpliwości dot. likwidacji 40 miejsc postojowych wzdłuż ul. Solnej (parking naziemny), ponieważ może to wpłynąć negatywnie na możliwość postoju przez mieszkańców i odwiedzających szpital.
    Komentarz: Sprawa dotyczy działań z zakresu inżynierii ruchu, która nie stanowi problematyki możliwej do uregulowania w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Zostanie wzięta pod uwagę przy działaniach miasta z zakresu inżynierii ruchu.
  14. Uwaga, że winda na Wzgórze Zamkowe jest za krótko otwarta.
    Komentarz: Uwaga dotyczy sprawy funkcjonowania windy na Wzgórze Zamkowe, nie jest możliwa do uregulowania poprzez ustalenia planu miejscowego, dotyczy terenu znajdującego się poza obszarem objętym mpzp.
  15. Docenienie propozycji bulwarów/schodów przy Olzie.
  16. Wskazanie, że pasy infiltracyjne to bardzo dobry pomysł, tylko koszenie terenów zielonych powinno zostać zrewidowane i zmniejszone, aby wspierać bioróżnorodność.
    Komentarz: Sprawy dotyczące sposobów utrzymania terenów zieleni należą do bieżących działań miasta i wykraczają poza problematykę możliwą do regulacji poprzez ustalenia planu miejscowego. Do rozważenia przez Miejski Zarząd Dróg w Cieszynie.
  17. Docenienie pomysłu uspokojenia ruchu w Śródmieściu i przeniesienia części miejsc parkingowych poza ten teren wraz ze zamianą pewnych obszarów na tereny zielone.
  18. Podkreślenie, że proponowana linia śródmiejska autobusu miejskiego powinna obsługiwać dworzec zintegrowany.
    Komentarz: Uwaga uwzględniona w Masterplanie.
  19. Zwrócenie uwagi na konieczność uregulowania sprawy własności działki zlokalizowanej u zbiegu ulic Bobrecka i Korfantego (Skwer różany), stanowiącej własność prywatną, na której urządzony jest skwerek miejski.
    Komentarz: Uwaga dotycząca regulacji własności gruntu nie jest możliwa do uregulowania bezpośrednio przez ustalenia planu. Sprawa regulacji własności terenu użytkowanego jako skwer różany może zostać uregulowana niezależnie od prowadzonych aktualnie prac nad projektem panu miejscowego. Sprawa ta jest aktualnie w toku.

4. Merytoryczne podsumowanie konsultacji, rekomendowane kierunki działań.

Efektem przeprowadzonych działań partycypacyjnych, a zwłaszcza warsztatów planistycznych charrette jest wypracowana kompleksowa koncepcja rozwoju śródmieścia Cieszyna, w postaci Masterplanu dla obszaru Śródmieścia Cieszyna. Obejmuje ona takie zagadnienia jak: miejsca lokowania nowej zabudowy i uzupełnień zabudowy, układ przestrzeni publicznych uwzględniający zarówno powiązania wewnętrzne, jak i zewnętrzne (w tym z Czeskim Cieszynem) oraz powiązania z obiektami usług użyteczności publicznej i pierzejami usług komercyjnych, wskazano również sposoby kształtowania istniejących terenów zieleni oraz obszary lokowania nowych parków, skwerów, zieleni ulicznej i innych - wszystko zaś przy uwzględnieniu zasad ochrony zabytków. Wypracowano również szczegółowe koncepcje zagospodarowania dla kluczowych obszarów śródmiejskich zlokalizowanych przy ulicach: Michejdy, al. Łyska, na terenie amfiteatru oraz przy ul. Liburnia. Zaproponowano także zmiany w zakresie skomunikowania obszaru Śródmieścia, w szczególności poprzez zwiększenie dostępności tego rejonu transportem publicznym (minibusy), poprawę wygody ruchu pieszego i rowerowego oraz ograniczenie ruchu samochodami indywidualnymi i rozwój parkingów na obrzeżach obszaru śródmieścia Cieszyna.

Wypracowany wspólnie z uczestnikami konsultacji Masterplan dla Śródmieścia Cieszyna stanowi merytoryczne podsumowanie przeprowadzonych konsultacji społecznych. Zawiera on kierunki działań w zakresie zagospodarowania terenów oraz kierunki działań w zakresie poprawy funkcjonowania śródmieścia Cieszyna związane z innymi dziedzinami funkcjonowania miasta, które wykraczają poza problematykę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Dokument ten stanowi materiał planistyczny i będzie podlegał urbanistycznej interpretacji przy formułowaniu ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru śródmieścia Cieszyna. Opracowany przy wykorzystaniu tego materiału projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zostanie poddany konsultacjom społecznym na etapie wyłożenia go do publicznego wglądu. Na tym etapie mieszkańcy będą mogli składać formalne uwagi do przedstawionego projektu planu zagospodarowania przestrzennego, rozpatrywane następnie przez Burmistrza Miasta Cieszyna. Pozostałe zagadnienia poruszone w ramach konsultacji społecznych i zawarte w Masterplanie, formalnie wykraczające poza zakres planu miejscowego, należy traktować jako wytyczne dla innych działań operacyjnych, projektowych, wykonawczych, których realizacja i dalsze działania uwarunkowane i uzależnione będą od decyzji strategicznych władz Miasta Cieszyna i właścicieli poszczególnych nieruchomości.

Masterplan dostępny jest na stronie http://um.cieszyn.pl/zaplanujprzestrzen/raporty2020

Załącznik:

  1. Raport z ankiety na potrzeby opracowania mpzp dla Śródmieścia Cieszyna - październik 2020 rok

1 Stan na dzień opracowania raportu (15.07.2021)

 
Burmistrz Miasta
 
Gabriela Staszkiewicz

Załączniki

Powiadom znajomego