Regulamin Cieszyńskiej Rady Seniorów - Uchwała Nr 4/19 Cieszyńskiej Rady Seniorów z dnia 4 marca 2019 roku
Uchwała Nr 4/19
Cieszyńskiej Rady Seniorów
z dnia 4 marca 2019 roku
w sprawie przyjęcia Regulaminu Pracy Cieszyńskiej Rady Seniorów
Na podstawie §11 Uchwały Nr XXXVI/353/17 Rady Miejskiej Cieszyna w sprawie zmiany Uchwały Nr XVI/130/15 RM Cieszyna w sprawie powołania Cieszyńskiej Rady Seniorów oraz nadania jej Statutu,
Cieszyńska Rada Seniorów postanawia:
§ 1
Przyjąć Regulamin Cieszyńskiej Rady Seniorów, w brzmieniu zgodnym z załącznikiem do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierzyć Przewodniczącemu Cieszyńskiej Rady Seniorów.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik
do Uchwały Nr 4/II/19
Cieszyńskiej Rady Seniorów
z dnia 4 marca 2019
REGULAMIN
Cieszyńskiej Rady Seniorów
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
- Cieszyńska Rada Seniorów, zwana dalej Radą powołana została na podstawie art. 5c ust. 2 oraz ust. 5 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2016 roku, poz.446 z późn. zm.) i Uchwały nr XV/130/15 Rady Miejskiej Cieszyna, zmienionej Uchwałą Nr XV/130/18 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 29 października 2018 roku.
- Niniejszy Regulamin Pracy, zwany dalej Regulaminem, określa strukturę i organizację pracy Rady oraz cele i zadnia Rady na kadencję 2019-2022.
- Dla uchwalenia Regulaminu wymagana jest kwalifikowana większość głosów dziewięcioosobowego składu Rady.
§2
- Rada Seniorów służy społeczności osób starszych Miasta Cieszyna i reprezentuje jej zbiorowe interesy wobec organów samorządowych Miasta Cieszyna.
- Rada pełni funkcję konsultacyjną , doradczą i inicjatywną . Jej rolą jest również ścisła współpraca z Radą Miejską Cieszyna i Burmistrzem Miasta w zakresie planowania i realizacji polityki senioralnej.
Rozdział II
Cele i zasady działania
§3
- Celem głównym działania Rady jest sukcesywna poprawa jakości życia i pobudzanie aktywności obywatelskiej osób starszych oraz konsekwentne budowanie lokalnego systemu oparcia środowiskowego umożliwiającego "starzenie się w miejscu zamieszkania".
- Cele szczegółowe to:
- Reprezentowanie praw i potrzeb osób starszych i ich środowisk wobec władz samorządowych.
- Współpraca z organami Miasta w zakresie realizacji i planowania polityki senioralnej, jako perspektywicznego wyzwania Strategii Rozwoju Miasta i Strategii Spraw Społecznych.
- Wypracowanie spójnego i kompleksowego systemu wsparcia osób starszych i ich rodzin , z uwzględnieniem zastosowania nowych niedostępnych w mieście form oparcia środowiskowego.
- Przeciwdziałanie alienacji społecznej osób starszych poprzez skuteczne włączanie ich w życie publiczno - społeczne miasta.
- Budowanie pozytywnego wizerunku osób starszych i reaktywacja ich potencjału społecznego.
§4
Do zadań Rady należy :
- współpraca z władzami Miasta przy opiniowaniu i rozstrzyganiu istotnych kwestii dla osób starszych,
- konsultowanie , opiniowanie, inicjowanie zmian aktów prawa miejscowego dotyczących osób starszych i problematyki starzenia się społeczeństwa,
- diagnozowanie potrzeb osób starszych, wskazywanie obszarów problemowych oraz proponowanych rozwiązań,
- wskazywanie priorytetowych zadań w perspektywie krótko i długoterminowych działań na rzecz osób starszych,
- inicjowanie i wspieranie działań , w tym przedsięwzięć ukierunkowanych na integrację wewnątrzpokoleniową i międzypokoleniową, jako kluczowy element kapitału społecznego
- podejmowanie działań zmierzających do wykorzystania potencjału i czasu seniorów na rzecz inicjatyw środowiskowych,
- wyróżnianie i promowanie instytucji, firm, organizacji i wydarzeń, które są otwarte na problemy starszych,
- wypracowanie zasad skutecznej polityki informacyjnej celem umożliwienia osobom starszym korzystania z dedykowanych im form wsparcia oraz aktywnego uczestniczenia w życiu Miasta,
- współpraca z mediami celem budowania pozytywnego wizerunku osób starszych i promowania wciąż niedocenianego potencjału tej grupy społecznej,
- nawiązywanie współpracy z instytucjami , organizacjami pozarządowymi i Radami Seniorów w kraju i za granicą,
- koordynowanie działań w kierunku utworzenia koalicji lub porozumienia Rad Seniorów Powiatu Cieszyńskiego,
- współorganizowanie i udział w kolejnych edycjach Nadolziańskich Senioraliów,
- promowanie idei miasta przyjaznego starzeniu się z przesłaniem dołączenia do Globalnej Sieci Miast Przyjaznych Starzeniu Światowej Organizacji Zdrowia.
Rozdział III
Skład Rady, organy Rady oraz ich zadania
§5
- W skład Rady wchodzi 9 Członków Rady.
- Wszyscy Członkowie mają równe prawa i kompetencje.
- Do zadań Członków Rady należy :
- czynny i aktywny udział w posiedzeniach rady oraz pracach zespołów roboczych,
- zgłaszanie propozycji zadań do planów pracy oraz tematyki kolejnych posiedzeń,
- nawiązywanie kontaktów z podmiotami zainteresowanymi współpracą z Radą Seniorów,
- utrzymywanie kontaktu z lokalnymi środowiskami seniorskimi, celem rozpoznawania potrzeb osób starszych oraz promowania działalności Rady Seniorów,
- podnoszenie własnych kompetencji poprzez samokształcenie, udział w szkoleniach i warsztatach,
- czynny udział w akcjach i przedsięwzięciach inicjowanych przez Radę .
- Każdy Członek Rady ma prawo wystąpienia z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Rady. Wniosek o zwołanie posiedzenia wymaga poparcia przynajmniej trzech Członków Rady.
- Każdy Członek Rady ma prawo reprezentowania Rady w sprawach, do których został przez Radę upoważniony.
§6
- Na pierwszym posiedzeniu Rada wybiera w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej 2/3 członków, Prezydium Rady w składzie: Przewodniczący, Zastępca Przewodniczącego oraz Sekretarz.
- Odwołanie osób pełniących funkcje , których mowa w ust.1 następuje w trybie określonym dla ich powołania , na wniosek co najmniej trzech Członków Rady
- Do zadań Prezydium należy:
- przygotowywanie planów pracy Rady
- przygotowywanie zakresu tematycznego posiedzeń Rady,
- opracowanie projektów uchwał, opinii, wniosków i innych ustaleń przyjmowanych w trakcie posiedzeń Rady
- stała praca koncepcyjna nad dostosowaniem miejskiej polityki senioralnej do lokalnych potrzeb
- sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności Rady oraz przygotowanie sprawozdania za kadencję,
- zgłaszanie Burmistrzowi miasta propozycji zadań Rady wymagających zapewnienia środków finansowych
- współpraca z Biurem Rady Miejskiej w zakresie spraw organizacyjno- technicznych z Biurem Promocji, Informacji i Turystyki oraz lokalnymi mediami w zakresie polityki informacyjnej oraz promocji potencjału osób starszych.
- reprezentowanie Rady na zewnątrz.
§7
- Rada może tworzyć stałe i doraźne Zespoły robocze i eksperckie, zwane Zespołami
- Decyzję o powołaniu Zespołu Rada podejmuje w formie Uchwały, określając jednocześnie skład zespołu, jego charakter , przedmiot działania oraz wyznaczając Przewodniczącego Zespołu.
- W skład Zespołów mogą wchodzić osoby spoza Rady, w tym przedstawiciele organizacji pozarządowych działających na rzecz osób starszych inne osoby posiadające merytoryczne przygotowanie i doświadczenie w przedmiocie działania Zespołu, z zastrzeżeniem, że Przewodniczącym Zespołu może być wyłącznie członek Rady.
- Zespoły są zobowiązane do informowania o swoich pracach oraz składania Radzie sprawozdań .
Rozdział IV
Tryb pracy Rady
§8
- Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje i do czasu wyboru Przewodniczącego Rady prowadzi Burmistrz Miasta Cieszyna.
- Kolejne posiedzenia Rady odbywają się zgodnie z terminarzem posiedzeń zatwierdzonym przez Radę i są zwoływane przez Przewodniczącego lub jego Zastępcę
- Posiedzenia mogą zostać zwoływane również na wniosek Burmistrza Miasta, Przewodniczącego Rady Miejskiej oraz trzech członków Rady Seniorów .
- Datę posiedzenia zwoływanego w trybie określonym w ust.3 określa Przewodniczący Rady, uwzględniając obowiązek zwołania posiedzenia w terminie do 14 dni od daty złożenia wniosku.
- Program posiedzenia wraz z materiałami roboczymi, w tym projektami dokumentów powinien zostać przekazany członkom Rady na 7 dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia, w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się skrócenie tego terminu do 3 dni.
- Dokumenty wskazane w ust. poprzedzającym dostarczane są członkom drogą elektroniczną i papierową .Wersja papierowa dokumentów będzie do odebrania w Biurze Rady Miejskiej Cieszyna, po uprzednim powiadomieniu Członka Rady.
- Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący, a pod jego nieobecność Zastępca Przewodniczącego.
- Obrady Rady są prawomocne, jeżeli uczestniczy w nich co najmniej połowa jej składu.
- W przypadku braku możliwości udziału w posiedzeniu, Członek Rady zobowiązany jest zawiadomić o tym fakcie Prezydium Rady.
- Posiedzenia Rady odbywają się w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż raz na 2 miesiące, w Urzędzie Miejskim w Cieszynie lub w innym miejscu zaproponowanym przez przewodniczącego, o ile członkowie Rady, w liczbie co najmniej trzech, nie wyrażą sprzeciwu.
- Rada pracuje w oparciu o półroczny plan pracy.
- Przewodniczący Rady lub jego Zastępca w ramach organizacji pracy Rady mogą zapraszać na posiedzenia przedstawicieli Wydziałów Urzędu Miejskiego w Cieszynie, gminnych jednostek organizacyjnych, przedstawicieli organizacji pozarządowych działających na rzecz osób starszych a także ekspertów i doradców z zakresu polityki senioralnej.
§9
- Rada wyraża swoje stanowiska w formie opinii, wniosków i uchwał przyjętych zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Uchwała Rady powinna zawierać w szczególności tytuł, numer ,treść merytoryczną. Treść merytoryczna może mieć formę załącznika .
- Uchwały Rady oznacza się wg następującego schematu : numer/kadencja/rok
- Uchwały podpisuje osoba przewodnicząca posiedzeniu, na którym uchwały zostały podjęte.
- Członek Rady głosujący przeciw podjęciu uchwały może wyrazić zadnie odrębne wraz z żądaniem jego umieszczenia wraz z uzasadnieniem w protokole .
- W wyjątkowych sytuacjach, w razie niemożności osobistego udziału w posiedzeniu, Członek Rady może wyrazić na piśmie swoją opinię w zakresie spraw wynikających z porządku obrad i materiałów roboczych i jakie otrzymał w terminie określonym w § 10 ust.5.
- Pisemna opinia powinna być doręczona Przewodniczącemu Rady, co najmniej na 1 dzień przed wyznaczonym terminem posiedzenia. Pisemna opinia może być doręczona także drogą elektroniczną.
§10
- Z przebiegu posiedzeń Rady, Sekretarz sporządza pisemny protokół, który podpisuje również osoba przewodnicząca obradom.
- Protokół powinien odzwierciedlać przebieg realizacji tematyki obrad oraz wyniki głosowań nad podjętymi uchwałami.
- Do protokołu załącza się listę obecności Członków i innych osób uczestniczących w posiedzeniu oraz wszystkie podjęte uchwały.
- Protokoły posiedzeń, listy obecności i inna dokumentacja Rady przechowywana jest w Biurze Rady Miejskiej
- Każdy Członek Rady ma zapewniony nieograniczony dostęp do dokumentów Rady w godzinach pracy Urzędu.
- Każdy Członków Rady może żądać kopii i odpisów wszystkich dokumentów Rady.
- Protokoły z posiedzeń, uchwały Rady udostępniane są w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Cieszynie.
- Na potrzeby stosowania instrukcji kancelaryjnej , obowiązującej w Urzędzie Miejskim, Rada przyjmuje skrót CRS
Rozdział V
Współpraca z Biurem Rady Miejskiej
§11
- Obsługę administracyjno-biurową oraz miejsce spotkań zapewnia Biuro Rady Miejskiej Cieszyna.
- Do szczególnych kwestii w ramach współpracy należy:
- zapewnienie odpowiednich warunków lokalowo-technicznych dla posiedzeń Rady,
- terminowe przekazywanie informacji o posiedzeniach Rady do Członków i Burmistrza Miasta,
- przekazywanie dokumentów podlegających opiniowaniu,
- przekazywanie korespondencji adresowanej do Rady wpływającej na adres poczty elektronicznej,
- publikowanie w BIP ogólnej informacji o Radzie oraz wypracowanych dokumentów Rady.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§12
- Zmiany Regulaminu dokonywane są w trybie właściwym dla jego uchwalenia, określonym w §1 ust.3 .
- Regulamin wchodzi w życie z dniem podjęcia.