Zatwierdzenie projektu organizacji ruchu
Jak załatwić sprawę.
Wszystkie wymagane dokumenty należy dostarczyć osobiście lub przesłać na adres: Miejski Zarząd Dróg w Cieszynie, ul. Liburnia 4, 43-400 Cieszyn.
Kto może załatwić sprawę.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz.U. z 2017 r. poz. 784) projekt organizacji ruchu może przedstawić do zatwierdzenia:
1) zarząd drogi;
2) organ zarządzający ruchem;
2a) podmiot zarządzający drogą wewnętrzną;
3) inwestor lub jednostka, o której mowa w § 11 pkt 1-6;
4) osoba realizująca zamówienie jednostek, o których mowa w pkt 1-3.
Jakie dokumenty złożyć
Do wniosku należy dołączyć dwa egzemplarze spełniającego wymogi formalne projektu organizacji ruchu, zawierającego:
1. plan orientacyjny w skali od 1:10 000 do 1:25 000 z zaznaczeniem drogi lub dróg, których projekt dotyczy;
2. plan sytuacyjny w skali 1:500 lub 1:1 000 (w uzasadnionych przypadkach organ zarządzający ruchem może dopuścić skalę 1:2 000 lub szkic bez skali) zawierający:
a) lokalizację istniejących, projektowanych oraz usuwanych znaków drogowych, urządzeń sygnalizacyjnych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu; dla projektów zmian stałej organizacji ruchu dopuszcza się zaznaczenie lokalizacji tylko znaków i urządzeń dla nowej organizacji ruchu,
b) parametry geometrii drogi;
3. program sygnalizacji i obliczenia przepustowości drogi - w przypadku projektu zawierającego sygnalizację świetlną;
4. zasady dokonywania zmian oraz sposób ich rejestracji - w przypadku projektu zawierającego znaki świetlne lub znaki o zmiennej treści oraz w przypadku projektu dotyczącego zmiennej organizacji ruchu lub zawierającego inne zmienne elementów mające wpływ na ruch drogowy;
5. opis techniczny zawierający charakterystykę drogi i ruchu na drodze, a w przypadku organizacji ruchu związanej z robotami prowadzonymi w pasie drogowym - opis występujących zagrożeń lub utrudnień; przy robotach prowadzonych w dwóch lub więcej etapach opis powinien zawierać zakres planowanych robót dla każdego etapu i stan pasa drogowego po zrealizowaniu etapu robót;
6. przewidywany termin wprowadzenia czasowej organizacji ruchu oraz termin wprowadzenia nowej stałej organizacji ruchu lub przywrócenia poprzedniej stałej organizacji ruchu - w przypadku projektu dotyczącego wykonywania robót na drodze.
WAŻNE:
Każdy egzemplarz projektu organizacji ruchu musi zawierać imię i nazwisko oraz podpis projektanta.
Projekt należy wykonać w oparciu o przepisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. z 2019 r. poz. 2311, z późn. zm.).
Do wniosku powinny być dołączone również opinie:
1. Komendanta Powiatowego Policji w Cieszynie – w przypadku projektu obejmującego drogę powiatową,
2. zarządu drogi, jeżeli nie jest on jednostką składającą projekt;
3. organu zarządzającego ruchem na drodze krzyżującej się lub objętej objazdem, w przypadkach, o których mowa w § 6 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem.
UWAGA
W przypadku robót niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, organ zarządzający ruchem może dopuścić wprowadzanie zmian organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego. Dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi, które wymagają zmian w organizacji ruchu wyłącznie w czasie wykonywania tych robót. Taki projekt powinien zawierać:
1.opis techniczny zawierający charakterystykę robót;
2.powtarzalny schemat umieszczenia na drodze znaków drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu;
3. sposób rozmieszczenia i oznakowania pojazdów zabezpieczających lub wykonujących roboty lub czynności wykonywane na drodze; w szczególności dotyczy to robót i czynności przesuwających się wzdłuż drogi.
Weryfikacja formalna wniosku
MZD sprawdzi czy:
1. Wniosek został złożony zgodnie z właściwością miejscową. W przypadku, gdy organ, do którego złożono wniosek, jest niewłaściwy w sprawie, przekazuje go niezwłocznie do właściwego organu zarządzającego ruchem. Miejski Zarząd Dróg w Cieszynie zarządza ruchem na drogach powiatowych i gminnych w granicach administracyjnych miasta Cieszyna.
2. Wniosek zawiera wszystkie warunki formalne wskazane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem.
3. Przedłożony do zatwierdzenia projekt nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego oraz jego zgodność z przepisami dotyczącymi warunków umieszczania na drogach znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Po rozpatrzeniu złożonego wniosku organ zarządzający ruchem może:
1. zatwierdzić w całości lub części:
a) bez zmian,
b) po wprowadzeniu zmiany lub wpisaniu uwag dotyczących wdrożenia organizacji ruchu;
2. odesłać projekt w celu wprowadzenia poprawek,
3. odrzucić projekt.
Ile zapłacisz
Rozpatrzenie wniosku i jego zatwierdzenie jest bezpłatne.
Ile będziesz czekać
Około miesiąca. Termin może się wydłużyć w zależności od złożoności i objętości przedłożonego projektu organizacji ruchu oraz w przypadku wezwania do poprawienia wniosku.
Jak możesz się odwołać
Zatwierdzanie projektu organizacji ruchu jest czynnością organizacyjno-techniczną, od której nie można się odwołać. Strona niezadowolona z rozpatrzenia może zwrócić się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy do Burmistrza Miasta Cieszyna za pośrednictwem Miejskiego Zarządu Dróg w Cieszynie lub składając wniosek bezpośrednio w Urzędzie Miejskim w Cieszynie.
Warto wiedzieć
1. Procedura dla wniosków zawierających zarówno stałe i czasowe projekty organizacji ruchu jest taka sama.
2. Jednostka wprowadzająca organizację ruchu zawiadamia organ zarządzający ruchem, zarząd drogi oraz powiatowego komendanta Policji o terminie jej wprowadzenia, co najmniej na 7 dni przed dniem wprowadzenia organizacji ruchu (w przypadku robót utrzymaniowych według projektu uproszczonego - co najmniej na 24 godziny przed rozpoczęciem robót).
3. Jeżeli organizacja ruchu ma charakter stały, organ zarządzający ruchem, w terminie do 14 dni od dnia wprowadzenia organizacji ruchu, przeprowadza kontrolę wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji projektu.
4. Wnioski o zatwierdzenie, zaopiniowanie projektu oraz zawiadomienie o wprowadzeniu stałej/czasowej organizacji ruchu znajdują się na stronie BIP MZD Cieszyn: https://bip.um.cieszyn.pl/artykuly/1468/organizacja-ruchu