W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Cieszynie

ul. Rynek 1,
43-400 Cieszyn

tel.: +48 33 47 94 200
 e-mail: urzad@um.cieszyn.pl 

Adres ESP (skrytka ePUAP):
/u390efc0tm/SEKAP

NIP: 5480018504
REGON: 000515709
KOD TERYTORIALNY: 2403011

Zarządzenie nr 0050.618.2024

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
wydane przez Burmistrza Miasta Cieszyna
z dnia
w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Cieszyna projektu dokumentu pn. "Model partycypacji obywatelskiej w Cieszynie"
Uwagi Wyznaczam termin rozpoczęcia konsultacji na dzień 5 listopada 2024 r., a termin zakończenia na dzień 18 listopada 2024 r.

ZARZĄDZENIE NR 0050.618.2024
BURMISTRZA MIASTA CIESZYNA
z dnia 4 listopada 2024 r.

w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Cieszyna projektu dokumentu pn. "Model partycypacji obywatelskiej w Cieszynie"

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 17 oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 z późn. zm.), w wykonaniu uchwały Nr XVII/179/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 22 kwietnia 2020 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Cieszyna (Dz. Urz. Woj. Śl. z 2020 r., poz. 3471)

§ 1.

  1. Zarządzam przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami Cieszyna, w celu poznania ich opinii, w przedmiocie projektu dokumentu pn. "Model partycypacji obywatelskiej w Cieszynie".
  2. Konsultacje mają zasięg ogólnomiejski i przeprowadza się je na terenie miasta Cieszyna.
  3. Wyznaczam termin rozpoczęcia konsultacji na dzień 5 listopada 2024 r., a termin zakończenia na dzień 18 listopada 2024 r.
  4. Uprawnionymi do udziału w konsultacjach są wszyscy mieszkańcy Cieszyna.

§ 2.

  1. Konsultacje zostaną przeprowadzone w formie:
    1. platformy internetowej poprzez publikację przedmiotu konsultacji na stronie internetowej oraz zbieranie uwag i opinii:
      1. przesłanych na adres: skasprzak@um.cieszyn.pl.
      2. złożonych w Urzędzie Miejskim w Cieszynie, Rynek 1 (Kancelaria Ogólna Urzędu).
    2. spotkania otwartego, którego termin ustalam na dzień 18 listopada 2024r. w godzinach 16.00 - 18.00 w Bibliotece Miejskiej w Cieszynie.
  2. Formularz uwag i opinii, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia.
  3. Sposób udostępniana dokumentacji dotyczącej przedmiotu konsultacji:
    1. Informacje na temat przedmiotu konsultacji zostaną zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Cieszynie, na stronie internetowej Cieszyna oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Cieszynie,
    2. Dodatkowych informacji będzie udzielało Biuro Spraw Społecznych - stanowisko ds. organizacji pozarządowych i przedsiębiorczości Urzędu Miejskiego w Cieszynie (ul. Kochanowskiego 14, pok. 8) w dniach i godzinach pracy Urzędu.
  4. Konsultacje mają charakter opiniodawczy, a ich wyniki nie są wiążące.
  5. Konsultacje uznaje się za ważne bez względu na liczbę uczestniczących w nich mieszkańców Cieszyna.

§ 3.

Jednostką odpowiedzialną za przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami Cieszyna jest Biuro Spraw Społecznych - stanowisko ds. organizacji pozarządowych i przedsiębiorczości Miejskiego Urzędu w Cieszynie.

§ 4.

Wykonanie zarządzenia powierzam I Zastępcy Burmistrza Miasta Cieszyna.

§ 5.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Z up. Burmistrza Miasta Cieszyna

I Zastępca Burmistrza Miasta Cieszyna

Krzysztof Kasztura


Cieszyn, 16 grudnia 2024 roku

RAPORT Z PRZEBIEGU KONSULTACJI SPOŁECZNYCH Z MIESZKAŃCAMI CIESZYNA PROJEKTU DOKUMENTU PN. MODEL PARTYCYPACJI OBYWATELSKIEJ W CIESZYNIE

Konsultacje społeczne z mieszkańcami Cieszyna projektu dokumentu pn. Model partycypacji obywatelskiej w Cieszynie:

Cel konsultacji: celem przeprowadzenia konsultacji było zebranie uwag i opinii mieszkańców w przedmiocie projektu dokumentu pn. Model partycypacji obywatelskiej w Cieszynie, zgodnie z uchwałą Nr XVII/179/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 22 kwietnia 2020 roku w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Cieszyna.

Przebieg konsultacji: Zarządzenie nr 0050.618.2024 Burmistrza Miasta Cieszyna z dnia 4 listopada 2024r., informujące o prowadzonych konsultacjach, ukazało się w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Cieszynie, na stronie internetowej Cieszyna oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Cieszynie. Informacja o prowadzonych konsultacjach została opublikowana także w "Wiadomościach Ratuszowych" oraz zamieszczona na portalach Facebook prowadzonych przez Miasto Cieszyn. Konsultacje trwały od 5 listopada 2024 roku do 18 listopada 2024 roku.

Forma konsultacji: konsultacje przeprowadzane były w dwóch formach:

  1. platformy internetowej, poprzez publikację przedmiotu konsultacji na stronie internetowej BIP oraz zbieranie uwag i opinii, przesłanych drogą elektroniczną na adres skasprzak@um.cieszyn.pl lub złożonych pisemnie w Kancelarii Ogólnej Urzędu Miejskiego w Cieszynie przy ul. Rynek 1;
  2. spotkania z mieszkańcami, które odbyło się w dniu 18 listopada 2024r. w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Cieszynie;

Ilość uczestniczących osób: uprawnionymi do udziału w konsultacjach byli mieszkańcy Cieszyna.

W wyznaczonym terminie drogą elektroniczną wpłynęło 5 (pięć) formularzy. Natomiast w spotkaniu konsultacyjnym udział wzięło kilkanaście osób. Podczas spotkania została przeprowadzona tzw. burza mózgów, dzięki czemu zebrano kilkadziesiąt różnorodnych uwag, opinii i pomysłów. Uczestnicy skupili się na czterech tematach: 1/ Co należy w dokumencie zmienić?; 2/ Jak zwiększać zaangażowanie mieszkańców w partycypację?; 3/ Jak skutecznie docierać z informacją do mieszkańców? oraz 4/ Dobre strony dokumentu pn. Model partycypacji obywatelskiej w Cieszynie. Odpowiedzi i propozycje się w załączonym zestawieniu tabelarycznym.

Podsumowanie konsultacji: zgodnie z § 9 ust. 4 uchwały Nr XVII/179/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 22 kwietnia 2020 roku w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Cieszyna, oraz § 2 ust. 5 Zarządzenia nr 0050.618.2024 Burmistrza Miasta Cieszyna z dnia 4 listopada 2024r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Cieszyna projektu dokumentu pn. "Model partycypacji obywatelskiej w Cieszynie", konsultacje uważa się za ważne bez względu na liczbę uczestniczących w nich mieszkańców. Konsultacje mają charakter opiniodawczy, a ich wyniki nie są wiążące.

Zestawienie wniesionych uwag/opinii: uwagi znajdują się w załączonym zestawieniu tabelarycznym.

1. Uwagi i opinie przesłane drogą elektroniczną oraz złożone w formie papierowej:

L.p. Data Zgłaszający Treść uwagi Sposób rozstrzygnięcia Uzasadnienie
Uwzglę-dniono Nie uwzglę-dniono
1. 2024.11.18 osoba fizyczna "Budżet obywatelski wprowadzono w Cieszynie Uchwałą Nr XLIV/473/14 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 26 czerwca 2014 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Cieszyna na temat części wydatków z budżetu miasta Cieszyna na 2015, tym samym w Budżecie Obywatelskim mieszkańcy partycypują od 2015 roku, a jego wysokość w 2015 roku wynosiła 300.000,00 zł. Konieczne jest wprowadzenie w dokumencie poprawki w ww. zakresie korekty wysokości pierwszego budżetu obywatelskiego (zmiana z 500.000,00 zł na 300.000,00 zł) oraz roku jego wprowadzenia (zmiana 2018 roku na rok 2015)". X   Zgodnie z wnioskiem wprowadzono poprawkę w rozdziale 3 "Opis dotychczasowych doświadczeń i wypracowanych form partycypacji w Cieszynie" pkt. 2) "Budżet Obywatelski". Jednocześnie zmianie uległo pierwsze zdanie tego pkt, uwzględniając Uchwałę Nr XLIV/473/14 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 26 czerwca 2014r.
2. 2024.11.18 osoba fizyczna "Informacja na temat inicjatywy lokalnej (str. 6) skupia się jedynie na zadaniach inwestycyjnych (określonych w zał. Nr 2 do uchwały Nr XX/235/20) a zupełnie pomija zadania z zał. Nr 1 tej samej uchwały. W ramach inicjatywy lokalnej można wykonywać zarówno tzw. twarde (inwestycyjne lub infrastrukturalne) działania publiczne, które przynoszą widoczną zmianę w przestrzeni publicznej (np. remonty dróg, chodników, budowa kanalizacji, działania dotyczące zieleni w przestrzeni publicznej, itd.), jak również cały szereg tzw. działań miękkich (społecznych), chociażby w zakresie dziedzictwa kulturowego, patriotyzmu, integracji społecznej czy opieki nad potrzebującymi. Dlatego konieczne jest uzupełnienie dokumentu o pominiętą informację o możliwości realizacji w trybie inicjatywy lokalnej również działań miękkich, których zakres jest szeroki i wynika z art. 19b ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, bądź całkowite przeredagowanie informacji o inicjatywie lokalnej, aby nie wprowadzać mieszkańców w błąd." X   Rozdział 3 "Opis dotychczasowych doświadczeń i wypracowanych form partycypacji w Cieszynie" pkt 3) "Inicjatywa lokalna" uzupełniono o zapis: "W ramach inicjatywy lokalnej można wykonywać także działania publiczne, które przynoszą widoczną zmianę w przestrzeni publicznej, jak remonty chodników czy działania dotyczące przestrzeni publicznej, a także tzw. działania miękkie (społeczne) w zakresie dziedzictwa kulturowego, patriotyzmu, integracji społecznej czy opieki nad potrzebującymi."
3. 2024.11.18 osoba fizyczna "W wykazie obowiązujących przepisów (str. 8) brak uchwały regulującej zasady wnoszenia inicjatyw obywatelskich, chodzi o inicjatywę uchwałodawczą, która należy do katalogu narzędzi partycypacyjnych o zdecydowanie największej sile oddziaływania. Konieczne jest uzupełnienie wykazu o Uchwałę Nr XLIX/531/18 RM, w sprawie określenia szczegółowych zasad znoszenia inicjatyw obywatelskich, zasad tworzenia inicjatyw uchwałodawczych, zasad promocji obywatelskich inicjatyw uchwałodawczych oraz formalnych wymogów, jakim muszą odpowiadać składane projekty." X   W rozdziale 4 "Diagnoza sytuacji" pkt. 1) "Obowiązujące przepisy lokalne" uzupełniono o wskazaną uchwałę.
4. 2024.11.18 osoba fizyczna "Zapis ze strony 6 (Rady i Zespoły); "W Cieszynie funkcjonują także inne rady i zespoły, działające na innych zasadach. W ich skład, oprócz przedstawicieli Burmistrza Miasta Cieszyna, wchodzą także przedstawiciele organizacji pozarządowych" jest błędny. Przedstawiciele Burmistrza wchodzą jedynie w skład GRDPP, a fakt ich powołania w skład tej rady wynika z ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Przedstawicieli Burmistrza nie ma w Radzie Seniorów ani w Młodzieżowej Radzie Miasta, w której nie ma również przedstawicieli organizacji pozarządowych. Informacja na temat Rad i Zespołów zdecydowanie wymaga korekty Cieszynie jest mnogość organizacji pozarządowych, że nie należy, w tym dokumencie, dopatrywać się ich w gremiach doradczych, których udział w konsultacjach odbywa się w innym trybie." X   W rozdziale 4 "Diagnoza sytuacji" pkt. 4) "Rady i zespoły" dokonano zmiany zapisu, któremu nadano brzmienie: "Ich skład określają uchwały Rady Miejskiej Cieszyna lub zarządzenia Burmistrza Miasta Cieszyna".
5. 2024.11.18 osoba fizyczna Przy Radach i Zespołach (str. 6) podane są pierwsze, powołujące je akty prawne, przy czym brak jest konsekwencji, ponieważ w przypadku Zespołu interdyscyplinarnego do spraw przeciwdziałania przemocy domowej podano Zarządzenie Burmistrza z 2023 roku, podobnie jest z Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Uważam, że zasadna jest zmian wszystkich dokumentów powołujących Rady i Zespoły na te aktualnie obowiązujące, Chodzi o ułatwienie zainteresowanym dotarcia do aktualnej informacji na temat tych gremiów, a tej nie zapewnią unieważnione uchwały RM, Zarządzenie BM, które utraciły ważność." X   W rozdziale 4 "Diagnoza sytuacji" pkt. 4) "Rady i zespoły" zaktualizowano informacje.
6. 2024.11.12 osoba fizyczna "(...) w każdym temacie przedstawianym interesariuszom do wyrażenia opinii dołączanie uzasadnień projektowanych decyzji, dlaczego decyzja ma zostać podjęta, jakie będą jej koszty i sposób finansowania, jakie efekty ma przynieść i jakie skutki, również negatywne dla interesariuszy (np. likwidacja parkingów czy zakazy ruchu)". X   Propozycja została ujęta w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 1) "Przyjęte standardy procesu partycypacji", lit. c. "Wartości, na których będą opierały się procesy partycypacji w Cieszynie" w pozycji "Transparentność oraz responsywność".
7. 2024.11.12 osoba fizyczna "(...) po podjęciu decyzji wskazanie, jakie wnioski z konsultacji zostały uwzględnione w jej wersji ostatecznej i dlaczego, oraz wnioski, których nie uwzglę-dniono". X   Propozycja została ujęta w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 1) "Przyjęte standardy procesu partycypacji", lit. c. "Wartości, na których będą opierały się procesy partycypacji w Cieszynie" w pozycji "Transparentność oraz responsywność".
8. 2024.11.12 osoba fizyczna "(...) podanie do publicznej wiadomości w Wiadomościach Ratuszowych, na stronie fb Miasta Cieszyna i przekazanie do GZC materiałów opisanych w pkt a i b". Do rozważenia utworzenie nowej zakładki na stronie Urzędu Miasta nazwanej np. "Bieżące informacje dla interesariuszy opisaną w pkt a i b".   X Sposób informowania o wynikach konsultacji został uregulowany w Uchwale Nr XVII/18/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 22 kwietnia 2020 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Informacje o bieżącej działalności Burmistrza, Urzędu oraz Rady Miejskiej są na bieżąco zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej. Jednocześnie w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" w pkt 2) "Możliwe kierunki działania" znajduje się propozycja utworzenia jednego adresu email i wspólnego portalu (strony internetowej) dla wszystkich konsultacji społecznych prowadzonych w Cieszynie. Utworzenie takiego portalu częś-ciowo zrealizuje wnioskowane rozwiązanie.
9. 2024.11.18 osoba fizyczna "W możliwych kierunkach działania (str. 22) pojawiają się dwa zapisy, których wprowadzenie jest przedwczesne, ryzykowne i winno zostać przed wpisaniem do dokumentu skonsultowane, chodzi o zapisy: • Podział miasta na dzielnice funkcjonujące jako jednostki pomocnicze (...). • Utworzenie Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych jako podmiotu wzmacniającego i realizującego procesy partycypacyjne".   X Zapis o podziale miasta na dzielnice wskazuje jedynie na możliwość wdrożenia w Cieszynie takiego rozwiązania w przyszłości, w celu poprawy komunikacji na linii władze miasta - mieszkańcy. Został on zamieszczony po głębokiej analizie i w oparciu zgłaszane postulaty i o doświadczenia innych miast. Propozycja wstrzymania zapisu dotyczącego utworzenia Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych pozostanie w dokumencie z uwagi na to, że utworzenie takiego centrum jest postulatem lokalnych organizacji."
10. 2024.11.08 osoba fizyczna "(...) Ponadto zastanawiam się, dlaczego tego typu konsultacje nie są prowadzone podczas miejskich wydarzeń, gdzie gromadzi się duża liczba mieszkańców, co mogłoby sprzyjać prawdziwej dyskusji i wymianie opinii." X   Uwaga została potraktowana jak wniosek, który zostanie ujęty w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 2) "Możliwe kierunki działania".
11. 2024.11.16 osoba fizyczna "(...) zasadne byłoby wprowadzenie zasady kolejności udzielania głosu:
  1. Mieszkańcy obszaru, którego dotyczy konsultacja.
  2. Turyści i mieszkańcy spoza obszaru.
  3. Przedstawiciele NGO i innych organizacji.
  4. Osoby związane z działalnością polityczną.
  5. 5. Radni".
  X Propozycja nie została zapisana w dokumencie z uwagi na to, że zasady kolejności zabierania głosu przez uczestników powinny zostać ustalone i zakomunikowane uczestnikom przez moderatorów lub organizatorów konkretnego spotkania konsultacyjnego i dostosowane do formy konsultacji, ich tematyki oraz użytych narzędzi.
12. 2024.11.18 osoba fizyczna "(...) proponuję uproszczeniu procesu składania opinii poprzez wykorzystanie narzędzi takich jak formularze Google (lub inne podobne)." X   Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy" oraz w załączniku nr 3 "Narzędzia partycypacji - zbiór" - w karcie "Ankieta internetowa"
13. 2024.11.18 osoba fizyczna "Informacja na temat formularza uwag (str. 31) zawiera informację nieprawdziwą, chodzi o zapis anonimowości. Formularze uwag anonimowymi nie są. bo należy podać nie tylko imię i nazwisko, ale nawet adres zamieszkania. Informacja wymaga sprostowania." X   Umieszczony w załączniku nr 3 "Narzędzia partycypacji - zbiór" w karcie "Formularz uwag i opinii", będący jednym z narzędzi stosowanych w konsultacjach, został zmieniony w części opisującej zalety tego narzędzia.
14. 2024.11.18 osoba fizyczna "Sugeruję przesunięcie terminu uchwalenia Modelu partycypacji obywatelskiej w Cieszynie do przyszłego roku tj. do czasu: • zmiany uchwały dot. budżetu obywatelskiego (...): • połączenia dwóch uchwał RM dotyczących konsultacji (...)."   X Z uwagi na to, że Model partycypacji obywatelskiej w Cieszynie jest jednym z elementów Programu Rozwoju Lokalnego, finansowanego z funduszy norweskich, nie jest możliwe przesunięcie terminu wdrożenia Modelu. Konsultowany dokument nie ingeruje w wymienione dokumenty i może funkcjonować także bez ich zmiany.

2. Uwagi i opinie złożone w trakcie spotkania konsultacyjnego:

L.p. Nazwa zadania Propozycja Sposób rozstrzygnięcia Uzasadnienie
Uwzglę-dniono Nie uwzglę-dniono
1. Co należy w dokumencie poprawić? • dopisać działania miękkie w inicjatywach lokalnych; X   Rozdział 3 "Opis dotychczasowych doświadczeń i wypracowanych form partycypacji w Cieszynie" pkt 3) "Inicjatywa lokalna" uzupełniono o zapis: "W ramach inicjatywy lokalnej można wykonywać także działania publiczne, które przynoszą widoczną zmianę w przestrzeni publicznej, jak remonty chodników czy działania dotyczące przestrzeni publicznej, a także tzw. działania miękkie (społeczne) w zakresie dziedzictwa kulturowego, patriotyzmu, integracji społecznej czy opieki nad potrzebującymi."
• sporządzenie słowniczka/wyjaśnienia skrótów; X   Słowniczek skrótów został dodany do dokumentu.
• dopasować do Cieszyna problemy;   X Wskazane w dokumencie problemy wynikają z przeprowadzonej diagnozy. Dokument będzie podlegał ewaluacji m.in. także w zakresie diagnozy problemów.
• mniejszy poziom ogólności;   X Pewien poziom ogólności wynika z założeń Modelu.
• zmiana nazwy na "Dialog społeczny"; częś-ciowo   Dokument otrzymał tytuł: Model partycypacji obywatelskiej w Cieszynie, czyli jak prowadzić dialog obywatelski w Cieszynie.
• uprościć język - dostępność informacyjno- komunikacyjna; częś-ciowo   Działania związane z uproszczeniem języka zostaną podjęte na etapie ewaluacji dokumentu.
2. Jak zwiększać zaangażowanie mieszkańców w partycypację? • mówić językiem korzyści; X   Propozycja został ujęta w załączniku nr 2 - "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego".
• relacje - zaufanie - zmniejszenie dystansu;   X Wymienione postawy zawierają się w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 1) "Wartości, na których będą opierały się procesy partycypacji w Cieszynie" - "Otwartość".
• odejście od argumentacji "nie bo nie" i "tak bo tak";   X Wymienione podejście zawiera się w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 1) "Wartości, na których będą opierały się procesy partycypacji w Cieszynie" - "Otwartość".
• konsultować na wcześniejszym etapie (zabrakło informacji o pracach nad Modelem): X   Propozycja został ujęta w załączniku nr 2 - "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego".
• nagradzać udział, np. zniżki do teatru; X   Uwaga została ujęta w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 2) "Możliwe kierunki działania".
• kampanie reklamowe; X   Propozycja został ujęta w załączniku nr 2 - "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego".
• informować także za pośrednictwem Przewodniczącego Rady Miejskiej:   X Konsultacje organizuje i ogłasza Burmistrz Miasta.
• powołanie rady kobiet i rad dzielnic jako ciał społecznych;   X Powołanie rad dzielnic ujęte jest w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 2) "Możliwe kierunki działania". Tematyka płci stanowi integralną część ogólnej polityki samorządowej. Miasto dąży do tego, aby problemy równości płci były rozwiązywane w ramach istniejących struktur.
• poprawa procedur administracyjnych - 30 dni;   X Procedury administracyjne wynikają z odrębnych przepisów.
• lepsza informacja o RODO / wizerunku; X   Propozycję ujęto w załączniku nr 2 - "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego".
• język + blokady - profile burmistrzów;   X Propozycja zawiera się w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 1) "Wartości, na których będą opierały się procesy partycypacji w Cieszynie" - "Otwartość".
• spotkania Pani Burmistrz w terenie/dzielnicach;   X Propozycja zawiera się w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 1) "Wartości, na których będą opierały się procesy partycypacji w Cieszynie" - "Otwartość".
• pojęcie dialog społeczny / partycypacja społeczna; X   Tytuł dokumentu został zmieniony na: Model partycypacji obywatelskiej w Cieszynie, czyli jak prowadzić dialog obywatelski w Cieszynie. W dokumencie został także zamieszczony słowniczek wyjaśniający m.in. to pojęcie.
• powstanie Centrum Aktywności Społecznej; częś-ciowo   W dokumencie została zamieszczona propozycja utworzenia Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych. Z uwagi na to, że jest to postulat lokalnych organizacji, propozycja zostaje przyjęta w ten sposób, że zapis rozdziału 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 2) "Możliwe kierunki działania" otrzyma brzmienie: "Utworzenie Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych jako podmiotu wzmacniającego i realizującego procesy partycypacyjne lub Centrum Aktywności Społecznej (Obywatelskiej)".
• edukacja do demokracji - lokalne NGO; X   Propozycja ujęta została w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 2) "Możliwe kierunki działania".
3. Jak skutecznie docierać z informacją do mieszkańców? • wydłużyć czas procesu konsultacji; X   Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy".
• w informacji realizować potrzebę interesariuszy (mówić językiem potrzeb i językiem korzyści); X   Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy".
• poprawić diagnozę w dokumencie i zbadać strukturę wiekową mieszkańców Cieszyna, aby komunikować zgodnie z ich potrzebami;   X Wskazane w dokumencie problemy wynikają z przeprowadzonej diagnozy. Dokument będzie podlegał ewaluacji, także i w zakresie diagnozy.
• uprościć język komunikacji; X   Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy".
• terminy konsultacji ustalać nawet w 6 terminach, aby godziny dopasować do różnych grup interesariuszy; X   Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy".
• ogłaszać w kościołach, na przystankach, przez Młodzieżową Radę Miejską, radnych, szkoły średnie, harcerzy, instytucje kultury, WR, dzienniki w szkołach: X   Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy".
• spotkania organizować także lokalnie; X   Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy".
• wykorzystać system sms;   X Propozycja nic została przyjęta ze względu na wysokie koszty.
• wykorzystać NGOsy, w tym osobiste kontakty: X   Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy".
• informacje w social mediach; X   Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy".
• stworzenie bazy kontaktów osób kluczowych; X   Propozycja została ujęta w załączniku nr 1 "Mapowanie interesariuszy".
• bezpośredni kontakt telefoniczny; X   Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy".
• kontakt poprzez spółdzielnie mieszkaniowe (ogłoszenia na klatkach schodowych): X   Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy".
• wykorzystanie poczty pantoflowej; X   Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy".
• wykorzystanie MZD (informacja w autobusach); X   Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy".
• rozprowadzanie plakatów i ulotek: X   Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy".
• wykorzystywanie osób już zaangażowanych; X   Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy".
• poprzez utworzenie rad dzielnic i rad osiedlowych; X   Propozycja ujęta w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 2) "Możliwe kierunki działania".

Podczas spotkania konsultacyjnego uczestnicy pochylili się nad dokumentem poszukując także jego dobrych stron. Wśród pozytywów wymieniono sam fakt jego powstania. Podkreślono szansę, jaką jego przyjęcie daje na wypracowywanie kompromisów i poszukiwanie porozumienia w relacjach władze miasta - mieszkańcy. Dokument ten pozwolił na zidentyfikowanie problemów z dialogiem i chęć władz miasta jego podjęcia. Z pozytywnym przyjęciem spotkało się zawarcie w dokumencie zestawu narzędzi do partycypacji.

Rekomendowane kierunki działań: Burmistrz Miasta Cieszyna częś-ciowo uwzględniła opinie i uwagi. Projekt Modelu partycypacji obywatelskiej w Cieszynie zostanie uzupełniony o przyjęte uwagi/propozycje i ogłoszony zarządzeniem Burmistrza.

II Zastępca Burmistrza Miasta Cieszyna

Przemysław Major

Załączniki

Powiadom znajomego