Zarządzenie nr 0050.618.2024
Wersja strony w formacie XMLwydane przez | Burmistrza Miasta Cieszyna |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Cieszyna projektu dokumentu pn. "Model partycypacji obywatelskiej w Cieszynie" |
Uwagi | Wyznaczam termin rozpoczęcia konsultacji na dzień 5 listopada 2024 r., a termin zakończenia na dzień 18 listopada 2024 r. |
ZARZĄDZENIE NR 0050.618.2024
BURMISTRZA MIASTA CIESZYNA
z dnia 4 listopada 2024 r.
w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Cieszyna projektu dokumentu pn. "Model partycypacji obywatelskiej w Cieszynie"
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 17 oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 z późn. zm.), w wykonaniu uchwały Nr XVII/179/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 22 kwietnia 2020 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Cieszyna (Dz. Urz. Woj. Śl. z 2020 r., poz. 3471)
§ 1.
- Zarządzam przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami Cieszyna, w celu poznania ich opinii, w przedmiocie projektu dokumentu pn. "Model partycypacji obywatelskiej w Cieszynie".
- Konsultacje mają zasięg ogólnomiejski i przeprowadza się je na terenie miasta Cieszyna.
- Wyznaczam termin rozpoczęcia konsultacji na dzień 5 listopada 2024 r., a termin zakończenia na dzień 18 listopada 2024 r.
- Uprawnionymi do udziału w konsultacjach są wszyscy mieszkańcy Cieszyna.
§ 2.
- Konsultacje zostaną przeprowadzone w formie:
- platformy internetowej poprzez publikację przedmiotu konsultacji na stronie internetowej oraz zbieranie uwag i opinii:
- przesłanych na adres: skasprzak@um.cieszyn.pl.
- złożonych w Urzędzie Miejskim w Cieszynie, Rynek 1 (Kancelaria Ogólna Urzędu).
- spotkania otwartego, którego termin ustalam na dzień 18 listopada 2024r. w godzinach 16.00 - 18.00 w Bibliotece Miejskiej w Cieszynie.
- platformy internetowej poprzez publikację przedmiotu konsultacji na stronie internetowej oraz zbieranie uwag i opinii:
- Formularz uwag i opinii, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia.
- Sposób udostępniana dokumentacji dotyczącej przedmiotu konsultacji:
- Informacje na temat przedmiotu konsultacji zostaną zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Cieszynie, na stronie internetowej Cieszyna oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Cieszynie,
- Dodatkowych informacji będzie udzielało Biuro Spraw Społecznych - stanowisko ds. organizacji pozarządowych i przedsiębiorczości Urzędu Miejskiego w Cieszynie (ul. Kochanowskiego 14, pok. 8) w dniach i godzinach pracy Urzędu.
- Konsultacje mają charakter opiniodawczy, a ich wyniki nie są wiążące.
- Konsultacje uznaje się za ważne bez względu na liczbę uczestniczących w nich mieszkańców Cieszyna.
§ 3.
Jednostką odpowiedzialną za przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami Cieszyna jest Biuro Spraw Społecznych - stanowisko ds. organizacji pozarządowych i przedsiębiorczości Miejskiego Urzędu w Cieszynie.
§ 4.
Wykonanie zarządzenia powierzam I Zastępcy Burmistrza Miasta Cieszyna.
§ 5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Z up. Burmistrza Miasta Cieszyna
I Zastępca Burmistrza Miasta Cieszyna
Krzysztof Kasztura
Cieszyn, 16 grudnia 2024 roku
RAPORT Z PRZEBIEGU KONSULTACJI SPOŁECZNYCH Z MIESZKAŃCAMI CIESZYNA PROJEKTU DOKUMENTU PN. MODEL PARTYCYPACJI OBYWATELSKIEJ W CIESZYNIE
Konsultacje społeczne z mieszkańcami Cieszyna projektu dokumentu pn. Model partycypacji obywatelskiej w Cieszynie:
Cel konsultacji: celem przeprowadzenia konsultacji było zebranie uwag i opinii mieszkańców w przedmiocie projektu dokumentu pn. Model partycypacji obywatelskiej w Cieszynie, zgodnie z uchwałą Nr XVII/179/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 22 kwietnia 2020 roku w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Cieszyna.
Przebieg konsultacji: Zarządzenie nr 0050.618.2024 Burmistrza Miasta Cieszyna z dnia 4 listopada 2024r., informujące o prowadzonych konsultacjach, ukazało się w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Cieszynie, na stronie internetowej Cieszyna oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Cieszynie. Informacja o prowadzonych konsultacjach została opublikowana także w "Wiadomościach Ratuszowych" oraz zamieszczona na portalach Facebook prowadzonych przez Miasto Cieszyn. Konsultacje trwały od 5 listopada 2024 roku do 18 listopada 2024 roku.
Forma konsultacji: konsultacje przeprowadzane były w dwóch formach:
- platformy internetowej, poprzez publikację przedmiotu konsultacji na stronie internetowej BIP oraz zbieranie uwag i opinii, przesłanych drogą elektroniczną na adres skasprzak@um.cieszyn.pl lub złożonych pisemnie w Kancelarii Ogólnej Urzędu Miejskiego w Cieszynie przy ul. Rynek 1;
- spotkania z mieszkańcami, które odbyło się w dniu 18 listopada 2024r. w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Cieszynie;
Ilość uczestniczących osób: uprawnionymi do udziału w konsultacjach byli mieszkańcy Cieszyna.
W wyznaczonym terminie drogą elektroniczną wpłynęło 5 (pięć) formularzy. Natomiast w spotkaniu konsultacyjnym udział wzięło kilkanaście osób. Podczas spotkania została przeprowadzona tzw. burza mózgów, dzięki czemu zebrano kilkadziesiąt różnorodnych uwag, opinii i pomysłów. Uczestnicy skupili się na czterech tematach: 1/ Co należy w dokumencie zmienić?; 2/ Jak zwiększać zaangażowanie mieszkańców w partycypację?; 3/ Jak skutecznie docierać z informacją do mieszkańców? oraz 4/ Dobre strony dokumentu pn. Model partycypacji obywatelskiej w Cieszynie. Odpowiedzi i propozycje się w załączonym zestawieniu tabelarycznym.
Podsumowanie konsultacji: zgodnie z § 9 ust. 4 uchwały Nr XVII/179/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 22 kwietnia 2020 roku w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Cieszyna, oraz § 2 ust. 5 Zarządzenia nr 0050.618.2024 Burmistrza Miasta Cieszyna z dnia 4 listopada 2024r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Cieszyna projektu dokumentu pn. "Model partycypacji obywatelskiej w Cieszynie", konsultacje uważa się za ważne bez względu na liczbę uczestniczących w nich mieszkańców. Konsultacje mają charakter opiniodawczy, a ich wyniki nie są wiążące.
Zestawienie wniesionych uwag/opinii: uwagi znajdują się w załączonym zestawieniu tabelarycznym.
1. Uwagi i opinie przesłane drogą elektroniczną oraz złożone w formie papierowej:
L.p. | Data | Zgłaszający | Treść uwagi | Sposób rozstrzygnięcia | Uzasadnienie | |
Uwzglę-dniono | Nie uwzglę-dniono | |||||
1. | 2024.11.18 | osoba fizyczna | "Budżet obywatelski wprowadzono w Cieszynie Uchwałą Nr XLIV/473/14 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 26 czerwca 2014 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Cieszyna na temat części wydatków z budżetu miasta Cieszyna na 2015, tym samym w Budżecie Obywatelskim mieszkańcy partycypują od 2015 roku, a jego wysokość w 2015 roku wynosiła 300.000,00 zł. Konieczne jest wprowadzenie w dokumencie poprawki w ww. zakresie korekty wysokości pierwszego budżetu obywatelskiego (zmiana z 500.000,00 zł na 300.000,00 zł) oraz roku jego wprowadzenia (zmiana 2018 roku na rok 2015)". | X | Zgodnie z wnioskiem wprowadzono poprawkę w rozdziale 3 "Opis dotychczasowych doświadczeń i wypracowanych form partycypacji w Cieszynie" pkt. 2) "Budżet Obywatelski". Jednocześnie zmianie uległo pierwsze zdanie tego pkt, uwzględniając Uchwałę Nr XLIV/473/14 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 26 czerwca 2014r. | |
2. | 2024.11.18 | osoba fizyczna | "Informacja na temat inicjatywy lokalnej (str. 6) skupia się jedynie na zadaniach inwestycyjnych (określonych w zał. Nr 2 do uchwały Nr XX/235/20) a zupełnie pomija zadania z zał. Nr 1 tej samej uchwały. W ramach inicjatywy lokalnej można wykonywać zarówno tzw. twarde (inwestycyjne lub infrastrukturalne) działania publiczne, które przynoszą widoczną zmianę w przestrzeni publicznej (np. remonty dróg, chodników, budowa kanalizacji, działania dotyczące zieleni w przestrzeni publicznej, itd.), jak również cały szereg tzw. działań miękkich (społecznych), chociażby w zakresie dziedzictwa kulturowego, patriotyzmu, integracji społecznej czy opieki nad potrzebującymi. Dlatego konieczne jest uzupełnienie dokumentu o pominiętą informację o możliwości realizacji w trybie inicjatywy lokalnej również działań miękkich, których zakres jest szeroki i wynika z art. 19b ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, bądź całkowite przeredagowanie informacji o inicjatywie lokalnej, aby nie wprowadzać mieszkańców w błąd." | X | Rozdział 3 "Opis dotychczasowych doświadczeń i wypracowanych form partycypacji w Cieszynie" pkt 3) "Inicjatywa lokalna" uzupełniono o zapis: "W ramach inicjatywy lokalnej można wykonywać także działania publiczne, które przynoszą widoczną zmianę w przestrzeni publicznej, jak remonty chodników czy działania dotyczące przestrzeni publicznej, a także tzw. działania miękkie (społeczne) w zakresie dziedzictwa kulturowego, patriotyzmu, integracji społecznej czy opieki nad potrzebującymi." | |
3. | 2024.11.18 | osoba fizyczna | "W wykazie obowiązujących przepisów (str. 8) brak uchwały regulującej zasady wnoszenia inicjatyw obywatelskich, chodzi o inicjatywę uchwałodawczą, która należy do katalogu narzędzi partycypacyjnych o zdecydowanie największej sile oddziaływania. Konieczne jest uzupełnienie wykazu o Uchwałę Nr XLIX/531/18 RM, w sprawie określenia szczegółowych zasad znoszenia inicjatyw obywatelskich, zasad tworzenia inicjatyw uchwałodawczych, zasad promocji obywatelskich inicjatyw uchwałodawczych oraz formalnych wymogów, jakim muszą odpowiadać składane projekty." | X | W rozdziale 4 "Diagnoza sytuacji" pkt. 1) "Obowiązujące przepisy lokalne" uzupełniono o wskazaną uchwałę. | |
4. | 2024.11.18 | osoba fizyczna | "Zapis ze strony 6 (Rady i Zespoły); "W Cieszynie funkcjonują także inne rady i zespoły, działające na innych zasadach. W ich skład, oprócz przedstawicieli Burmistrza Miasta Cieszyna, wchodzą także przedstawiciele organizacji pozarządowych" jest błędny. Przedstawiciele Burmistrza wchodzą jedynie w skład GRDPP, a fakt ich powołania w skład tej rady wynika z ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Przedstawicieli Burmistrza nie ma w Radzie Seniorów ani w Młodzieżowej Radzie Miasta, w której nie ma również przedstawicieli organizacji pozarządowych. Informacja na temat Rad i Zespołów zdecydowanie wymaga korekty Cieszynie jest mnogość organizacji pozarządowych, że nie należy, w tym dokumencie, dopatrywać się ich w gremiach doradczych, których udział w konsultacjach odbywa się w innym trybie." | X | W rozdziale 4 "Diagnoza sytuacji" pkt. 4) "Rady i zespoły" dokonano zmiany zapisu, któremu nadano brzmienie: "Ich skład określają uchwały Rady Miejskiej Cieszyna lub zarządzenia Burmistrza Miasta Cieszyna". | |
5. | 2024.11.18 | osoba fizyczna | Przy Radach i Zespołach (str. 6) podane są pierwsze, powołujące je akty prawne, przy czym brak jest konsekwencji, ponieważ w przypadku Zespołu interdyscyplinarnego do spraw przeciwdziałania przemocy domowej podano Zarządzenie Burmistrza z 2023 roku, podobnie jest z Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Uważam, że zasadna jest zmian wszystkich dokumentów powołujących Rady i Zespoły na te aktualnie obowiązujące, Chodzi o ułatwienie zainteresowanym dotarcia do aktualnej informacji na temat tych gremiów, a tej nie zapewnią unieważnione uchwały RM, Zarządzenie BM, które utraciły ważność." | X | W rozdziale 4 "Diagnoza sytuacji" pkt. 4) "Rady i zespoły" zaktualizowano informacje. | |
6. | 2024.11.12 | osoba fizyczna | "(...) w każdym temacie przedstawianym interesariuszom do wyrażenia opinii dołączanie uzasadnień projektowanych decyzji, dlaczego decyzja ma zostać podjęta, jakie będą jej koszty i sposób finansowania, jakie efekty ma przynieść i jakie skutki, również negatywne dla interesariuszy (np. likwidacja parkingów czy zakazy ruchu)". | X | Propozycja została ujęta w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 1) "Przyjęte standardy procesu partycypacji", lit. c. "Wartości, na których będą opierały się procesy partycypacji w Cieszynie" w pozycji "Transparentność oraz responsywność". | |
7. | 2024.11.12 | osoba fizyczna | "(...) po podjęciu decyzji wskazanie, jakie wnioski z konsultacji zostały uwzględnione w jej wersji ostatecznej i dlaczego, oraz wnioski, których nie uwzglę-dniono". | X | Propozycja została ujęta w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 1) "Przyjęte standardy procesu partycypacji", lit. c. "Wartości, na których będą opierały się procesy partycypacji w Cieszynie" w pozycji "Transparentność oraz responsywność". | |
8. | 2024.11.12 | osoba fizyczna | "(...) podanie do publicznej wiadomości w Wiadomościach Ratuszowych, na stronie fb Miasta Cieszyna i przekazanie do GZC materiałów opisanych w pkt a i b". Do rozważenia utworzenie nowej zakładki na stronie Urzędu Miasta nazwanej np. "Bieżące informacje dla interesariuszy opisaną w pkt a i b". | X | Sposób informowania o wynikach konsultacji został uregulowany w Uchwale Nr XVII/18/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 22 kwietnia 2020 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Informacje o bieżącej działalności Burmistrza, Urzędu oraz Rady Miejskiej są na bieżąco zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej. Jednocześnie w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" w pkt 2) "Możliwe kierunki działania" znajduje się propozycja utworzenia jednego adresu email i wspólnego portalu (strony internetowej) dla wszystkich konsultacji społecznych prowadzonych w Cieszynie. Utworzenie takiego portalu częś-ciowo zrealizuje wnioskowane rozwiązanie. | |
9. | 2024.11.18 | osoba fizyczna | "W możliwych kierunkach działania (str. 22) pojawiają się dwa zapisy, których wprowadzenie jest przedwczesne, ryzykowne i winno zostać przed wpisaniem do dokumentu skonsultowane, chodzi o zapisy: • Podział miasta na dzielnice funkcjonujące jako jednostki pomocnicze (...). • Utworzenie Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych jako podmiotu wzmacniającego i realizującego procesy partycypacyjne". | X | Zapis o podziale miasta na dzielnice wskazuje jedynie na możliwość wdrożenia w Cieszynie takiego rozwiązania w przyszłości, w celu poprawy komunikacji na linii władze miasta - mieszkańcy. Został on zamieszczony po głębokiej analizie i w oparciu zgłaszane postulaty i o doświadczenia innych miast. Propozycja wstrzymania zapisu dotyczącego utworzenia Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych pozostanie w dokumencie z uwagi na to, że utworzenie takiego centrum jest postulatem lokalnych organizacji." | |
10. | 2024.11.08 | osoba fizyczna | "(...) Ponadto zastanawiam się, dlaczego tego typu konsultacje nie są prowadzone podczas miejskich wydarzeń, gdzie gromadzi się duża liczba mieszkańców, co mogłoby sprzyjać prawdziwej dyskusji i wymianie opinii." | X | Uwaga została potraktowana jak wniosek, który zostanie ujęty w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 2) "Możliwe kierunki działania". | |
11. | 2024.11.16 | osoba fizyczna | "(...) zasadne byłoby wprowadzenie zasady kolejności udzielania głosu:
|
X | Propozycja nie została zapisana w dokumencie z uwagi na to, że zasady kolejności zabierania głosu przez uczestników powinny zostać ustalone i zakomunikowane uczestnikom przez moderatorów lub organizatorów konkretnego spotkania konsultacyjnego i dostosowane do formy konsultacji, ich tematyki oraz użytych narzędzi. | |
12. | 2024.11.18 | osoba fizyczna | "(...) proponuję uproszczeniu procesu składania opinii poprzez wykorzystanie narzędzi takich jak formularze Google (lub inne podobne)." | X | Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy" oraz w załączniku nr 3 "Narzędzia partycypacji - zbiór" - w karcie "Ankieta internetowa" | |
13. | 2024.11.18 | osoba fizyczna | "Informacja na temat formularza uwag (str. 31) zawiera informację nieprawdziwą, chodzi o zapis anonimowości. Formularze uwag anonimowymi nie są. bo należy podać nie tylko imię i nazwisko, ale nawet adres zamieszkania. Informacja wymaga sprostowania." | X | Umieszczony w załączniku nr 3 "Narzędzia partycypacji - zbiór" w karcie "Formularz uwag i opinii", będący jednym z narzędzi stosowanych w konsultacjach, został zmieniony w części opisującej zalety tego narzędzia. | |
14. | 2024.11.18 | osoba fizyczna | "Sugeruję przesunięcie terminu uchwalenia Modelu partycypacji obywatelskiej w Cieszynie do przyszłego roku tj. do czasu: • zmiany uchwały dot. budżetu obywatelskiego (...): • połączenia dwóch uchwał RM dotyczących konsultacji (...)." | X | Z uwagi na to, że Model partycypacji obywatelskiej w Cieszynie jest jednym z elementów Programu Rozwoju Lokalnego, finansowanego z funduszy norweskich, nie jest możliwe przesunięcie terminu wdrożenia Modelu. Konsultowany dokument nie ingeruje w wymienione dokumenty i może funkcjonować także bez ich zmiany. |
2. Uwagi i opinie złożone w trakcie spotkania konsultacyjnego:
L.p. | Nazwa zadania | Propozycja | Sposób rozstrzygnięcia | Uzasadnienie | |
Uwzglę-dniono | Nie uwzglę-dniono | ||||
1. | Co należy w dokumencie poprawić? | • dopisać działania miękkie w inicjatywach lokalnych; | X | Rozdział 3 "Opis dotychczasowych doświadczeń i wypracowanych form partycypacji w Cieszynie" pkt 3) "Inicjatywa lokalna" uzupełniono o zapis: "W ramach inicjatywy lokalnej można wykonywać także działania publiczne, które przynoszą widoczną zmianę w przestrzeni publicznej, jak remonty chodników czy działania dotyczące przestrzeni publicznej, a także tzw. działania miękkie (społeczne) w zakresie dziedzictwa kulturowego, patriotyzmu, integracji społecznej czy opieki nad potrzebującymi." | |
• sporządzenie słowniczka/wyjaśnienia skrótów; | X | Słowniczek skrótów został dodany do dokumentu. | |||
• dopasować do Cieszyna problemy; | X | Wskazane w dokumencie problemy wynikają z przeprowadzonej diagnozy. Dokument będzie podlegał ewaluacji m.in. także w zakresie diagnozy problemów. | |||
• mniejszy poziom ogólności; | X | Pewien poziom ogólności wynika z założeń Modelu. | |||
• zmiana nazwy na "Dialog społeczny"; | częś-ciowo | Dokument otrzymał tytuł: Model partycypacji obywatelskiej w Cieszynie, czyli jak prowadzić dialog obywatelski w Cieszynie. | |||
• uprościć język - dostępność informacyjno- komunikacyjna; | częś-ciowo | Działania związane z uproszczeniem języka zostaną podjęte na etapie ewaluacji dokumentu. | |||
2. | Jak zwiększać zaangażowanie mieszkańców w partycypację? | • mówić językiem korzyści; | X | Propozycja został ujęta w załączniku nr 2 - "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego". | |
• relacje - zaufanie - zmniejszenie dystansu; | X | Wymienione postawy zawierają się w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 1) "Wartości, na których będą opierały się procesy partycypacji w Cieszynie" - "Otwartość". | |||
• odejście od argumentacji "nie bo nie" i "tak bo tak"; | X | Wymienione podejście zawiera się w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 1) "Wartości, na których będą opierały się procesy partycypacji w Cieszynie" - "Otwartość". | |||
• konsultować na wcześniejszym etapie (zabrakło informacji o pracach nad Modelem): | X | Propozycja został ujęta w załączniku nr 2 - "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego". | |||
• nagradzać udział, np. zniżki do teatru; | X | Uwaga została ujęta w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 2) "Możliwe kierunki działania". | |||
• kampanie reklamowe; | X | Propozycja został ujęta w załączniku nr 2 - "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego". | |||
• informować także za pośrednictwem Przewodniczącego Rady Miejskiej: | X | Konsultacje organizuje i ogłasza Burmistrz Miasta. | |||
• powołanie rady kobiet i rad dzielnic jako ciał społecznych; | X | Powołanie rad dzielnic ujęte jest w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 2) "Możliwe kierunki działania". Tematyka płci stanowi integralną część ogólnej polityki samorządowej. Miasto dąży do tego, aby problemy równości płci były rozwiązywane w ramach istniejących struktur. | |||
• poprawa procedur administracyjnych - 30 dni; | X | Procedury administracyjne wynikają z odrębnych przepisów. | |||
• lepsza informacja o RODO / wizerunku; | X | Propozycję ujęto w załączniku nr 2 - "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego". | |||
• język + blokady - profile burmistrzów; | X | Propozycja zawiera się w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 1) "Wartości, na których będą opierały się procesy partycypacji w Cieszynie" - "Otwartość". | |||
• spotkania Pani Burmistrz w terenie/dzielnicach; | X | Propozycja zawiera się w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 1) "Wartości, na których będą opierały się procesy partycypacji w Cieszynie" - "Otwartość". | |||
• pojęcie dialog społeczny / partycypacja społeczna; | X | Tytuł dokumentu został zmieniony na: Model partycypacji obywatelskiej w Cieszynie, czyli jak prowadzić dialog obywatelski w Cieszynie. W dokumencie został także zamieszczony słowniczek wyjaśniający m.in. to pojęcie. | |||
• powstanie Centrum Aktywności Społecznej; | częś-ciowo | W dokumencie została zamieszczona propozycja utworzenia Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych. Z uwagi na to, że jest to postulat lokalnych organizacji, propozycja zostaje przyjęta w ten sposób, że zapis rozdziału 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 2) "Możliwe kierunki działania" otrzyma brzmienie: "Utworzenie Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych jako podmiotu wzmacniającego i realizującego procesy partycypacyjne lub Centrum Aktywności Społecznej (Obywatelskiej)". | |||
• edukacja do demokracji - lokalne NGO; | X | Propozycja ujęta została w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 2) "Możliwe kierunki działania". | |||
3. | Jak skutecznie docierać z informacją do mieszkańców? | • wydłużyć czas procesu konsultacji; | X | Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy". | |
• w informacji realizować potrzebę interesariuszy (mówić językiem potrzeb i językiem korzyści); | X | Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy". | |||
• poprawić diagnozę w dokumencie i zbadać strukturę wiekową mieszkańców Cieszyna, aby komunikować zgodnie z ich potrzebami; | X | Wskazane w dokumencie problemy wynikają z przeprowadzonej diagnozy. Dokument będzie podlegał ewaluacji, także i w zakresie diagnozy. | |||
• uprościć język komunikacji; | X | Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy". | |||
• terminy konsultacji ustalać nawet w 6 terminach, aby godziny dopasować do różnych grup interesariuszy; | X | Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy". | |||
• ogłaszać w kościołach, na przystankach, przez Młodzieżową Radę Miejską, radnych, szkoły średnie, harcerzy, instytucje kultury, WR, dzienniki w szkołach: | X | Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy". | |||
• spotkania organizować także lokalnie; | X | Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy". | |||
• wykorzystać system sms; | X | Propozycja nic została przyjęta ze względu na wysokie koszty. | |||
• wykorzystać NGOsy, w tym osobiste kontakty: | X | Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy". | |||
• informacje w social mediach; | X | Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy". | |||
• stworzenie bazy kontaktów osób kluczowych; | X | Propozycja została ujęta w załączniku nr 1 "Mapowanie interesariuszy". | |||
• bezpośredni kontakt telefoniczny; | X | Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy". | |||
• kontakt poprzez spółdzielnie mieszkaniowe (ogłoszenia na klatkach schodowych): | X | Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy". | |||
• wykorzystanie poczty pantoflowej; | X | Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy". | |||
• wykorzystanie MZD (informacja w autobusach); | X | Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy". | |||
• rozprowadzanie plakatów i ulotek: | X | Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy". | |||
• wykorzystywanie osób już zaangażowanych; | X | Propozycja została ujęta w załączniku nr 2 "Szablon projektowania procesu konsultacyjnego - karta pracy". | |||
• poprzez utworzenie rad dzielnic i rad osiedlowych; | X | Propozycja ujęta w rozdziale 7 "Kierunki działań podejmowane w celu poprawy jakości procesów partycypacyjnych" pkt 2) "Możliwe kierunki działania". |
Podczas spotkania konsultacyjnego uczestnicy pochylili się nad dokumentem poszukując także jego dobrych stron. Wśród pozytywów wymieniono sam fakt jego powstania. Podkreślono szansę, jaką jego przyjęcie daje na wypracowywanie kompromisów i poszukiwanie porozumienia w relacjach władze miasta - mieszkańcy. Dokument ten pozwolił na zidentyfikowanie problemów z dialogiem i chęć władz miasta jego podjęcia. Z pozytywnym przyjęciem spotkało się zawarcie w dokumencie zestawu narzędzi do partycypacji.
Rekomendowane kierunki działań: Burmistrz Miasta Cieszyna częś-ciowo uwzględniła opinie i uwagi. Projekt Modelu partycypacji obywatelskiej w Cieszynie zostanie uzupełniony o przyjęte uwagi/propozycje i ogłoszony zarządzeniem Burmistrza.
II Zastępca Burmistrza Miasta Cieszyna
Przemysław Major