Zarządzenie nr 0050.546.2024
Wersja strony w formacie XMLwydane przez | Burmistrza Miasta Cieszyna |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Cieszyna projektu uchwały Rady Miejskiej Cieszyna w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości przedsiębiorców, którzy ucierpieli w wyniku powodzi w miesiącu wrześniu 2024 r. |
Status | obowiązujące |
Uwagi | Wyznaczam termin rozpoczęcia konsultacji na dzień 15 października 2024 r., a termin zakończenia na dzień 29 października 2024 r. |
ZARZĄDZENIE NR 0050.546.2024
BURMISTRZA MIASTA CIESZYNA
z dnia 15 października 2024 r.
w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Cieszyna projektu uchwały Rady Miejskiej Cieszyna w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości przedsiębiorców, którzy ucierpieli w wyniku powodzi w miesiącu wrześniu 2024 r.
Na podstawie art. 5a ust. 1, art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 1465), w wykonaniu uchwały Nr XVII/179/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 22 kwietnia 2020 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Cieszyna (Dz. Urz. Woj. Śląsk. z 2020 r., poz. 3471)
§ 1.
- Zarządzam przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami Cieszyna, w celu poznania ich opinii, w przedmiocie projektu uchwały Rady Miejskiej Cieszyna w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości przedsiębiorców, którzy ucierpieli w wyniku powodzi w miesiącu wrześniu 2024 r. 2. Konsultacje maja zasięg ogólnomiejski i przeprowadza się je na terenie miasta Cieszyna.
- Wyznaczam termin rozpoczęcia konsultacji na dzień 15 października 2024 r., a termin zakończenia na dzień 29 października 2024 r.
- Uprawnionymi do udziału w konsultacjach są wszyscy mieszkańcy Cieszyna.
§ 2.
- Konsultacje zostaną przeprowadzone w formie platformy internetowej poprzez publikację przedmiotu konsultacji na stronie internetowej oraz zbieranie uwag i opinii:
- przesłanych na adres: urzad@um.cieszyn.pl
- złożonych w Urzędzie Miejskim w Cieszynie, Rynek 1 (biuro podawcze).
- Formularz uwag i opinii, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia.
- Sposób udostępniana dokumentacji dotyczącej przedmiotu konsultacji:
- Informacje na temat przedmiotu konsultacji zostaną zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Cieszynie, na stronie internetowej Cieszyna oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Cieszynie,
- Konsultacje mają charakter opiniodawczy, a ich wyniki nie są wiążące.
- Konsultacje uznaje się za ważne bez względu na liczbę uczestniczących w nich mieszkańców Cieszyna.
§ 3.
Jednostką odpowiedzialną za przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami Cieszyna jest Wydział Finansowy.
§ 4.
Wykonanie zarządzenia powierzam Naczelnikowi Wydziału Finansowego Urzędu Miejskiego w Cieszynie.
§ 5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Z up. Burmistrza Miasta Cieszyna
I Zastępca Burmistrza Miasta Cieszyna
Krzysztof Kasztura
Cieszyn, 30 października 2024 roku
RAPORT Z PRZEBIEGU KONSULTACJI SPOŁECZNYCH Z MIESZKAŃCAMI CIESZYNA PROJEKTU UCHWAŁY RADY MIEJSKIEJ CIESZYNA
w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości budynków lub ich części przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej, na terenie, których wystąpiła szkoda spowodowana powodzią.
Konsultacje społeczne z mieszkańcami Cieszyna projektu uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości budynków lub ich części przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej, na terenie, których wystąpiła szkoda spowodowana powodzią ogłoszone zostały na podstawie Zarządzenia Nr 0050.546.2024 Burmistrza Miasta Cieszyna z dnia 15 października 2024 roku, zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r., poz. 609 z późn. zm.), wykonując uchwałę Nr XVII/179/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 22 kwietnia 2020 roku w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Cieszyna.
Cel konsultacji: celem przeprowadzenia konsultacji było zebranie uwag i opinii mieszkańców w przedmiocie projektu uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości budynków lub ich części przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej, na terenie, których wystąpiła szkoda spowodowana powodzią.
Przebieg konsultacji: zarządzenie informujące o prowadzonych konsultacjach ukazało się w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Cieszynie, na stronie internetowej Cieszyna, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Cieszynie a informacja o prowadzonych konsultacjach została opublikowana w "Wiadomościach Ratuszowych". Konsultacje trwały od dnia 15 października 2024 roku do dnia 29 października 2024 roku.
Forma konsultacji: konsultacje przeprowadzane były w formie platformy internetowej poprzez publikację przedmiotu konsultacji na stronie internetowej oraz zbieranie uwag i opinii, przesłanych drogą elektroniczną na adres urzad@um.cieszyn.pl lub złożonych pisemnie w Kancelarii Ogólnej Urzędu Miejskiego w Cieszynie przy ul. Rynek 1.
Ilość uczestniczących osób: uprawnionymi do udziału w konsultacjach byli mieszkańcy Cieszyna. W wyznaczonym terminie wpłynęło 5 opinii.
Podsumowanie konsultacji: zgodnie z § 9 ust. 4 uchwały Nr XVII/179/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 22 kwietnia 2020 roku w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Cieszyna, konsultacje uważa się za ważne bez względu na liczbę uczestniczących w nich mieszkańców. Konsultacje mają charakter opiniodawczy, a ich wyniki nie są wiążące.
Zestawienie wniesionych uwag/opinii:
Formularz z dnia 18 października 2024 r.
Strona zwraca się z prośbą o uwzględnianie w projekcie uchwały zwolnienia z podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców planujących podjąć inwestycje mające na celu ochronę mienia na terenach objętych powodzią 15 września 2024 r. Przewidywany zakres inwestycji obejmujących wyposażenie budynków, budowli w zapory zakładane na drzwi, okna oraz bramy przemysłowe na czas przechodzenia fali powodziowej.
Proponuje się zwolnienie z podatku od nieruchomości w wysokości poniesionych inwestycji i na podstawie zatwierdzonego kosztorysu przez przedstawiciela UM Cieszyn.
Formularz z dnia 22 października 2024 r.
Strona prosi o zweryfikowanie zapisu w § 1 ust. 2 pkt. 3. Jak należy rozumieć zapis: "obowiązującą nie wcześniej niż do dnia wystąpienia szkody". Czy polisa zawarta na okres od 01.01.2024 r. do 31.12.2024 będzie spełniała ten warunek?
Formularz z dnia 24 października 2024 r.
Zwolnienie z podatku od nieruchomości nie na 3-6 miesięcy a na 12 miesięcy. Doprecyzowanie punktu 3 - polisa ubezpieczeniowa, czy przedsiębiorca jest zobowiązany posiadać/nie posiadać polisy.
Formularz z dnia 24 października 2024 r.
Z uwagi na wysokość poniesionych szkód oraz konieczności poniesienia dalszych wydatków na zabezpieczenie nieruchomości przed ewentualnymi powodziami w przyszłości. W związku z propozycją prośba o wydłużenie okresu zwolnienia z podatku od nieruchomości na okres minimum 12 miesięcy.
Formularz z dnia 25 października 2024 r.
Zgłoszone uwagi i opinie:
§ 1 pkt 2: pkt 2) i 3) są nie do przyjęcia.
§ 3.1 - zwolnienie powinno być na okres 1 roku.
Rekomendowane kierunki działań: Burmistrz Miasta Cieszyna częściowo uwzględnił opinie i uwagi z konsultacji z mieszkańcami, dlatego projekt uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości budynków lub ich części przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej, na terenie, których wystąpiła szkoda spowodowana powodzią zostanie skierowany z autopoprawki pod obrady Rady Miejskiej Cieszyna na sesję 30 października 2024 r.
Burmistrz Miasta Cieszyna
Gabriela Staszkiewicz