Zarządzenie nr 0050.388.2021
Wersja strony w formacie XMLwydane przez | Burmistrza Miasta Cieszyna |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | ustalenia procedury postępowania z przekazywaną przez bank informacją o rozwiązywaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku bankowego |
Status | obowiązujące |
Zarządzenie Nr 0050.388.2021
Burmistrza Miasta Cieszyna
z dnia 13 lipca 2021 roku
w sprawie ustalenia procedury postępowania z przekazywaną przez bank informacją o rozwiązywaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku bankowego
Na podstawie art. 30 ust. 1, ust. 2 pkt 3, art. 31 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.) w związku z art. 935 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.) oraz art. 69 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 305)
§ 1
Ustalam procedurę postępowania z przekazywaną przez bank informacją o rozwiązywaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku bankowego, która stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Wykonanie zarządzenia powierzam Naczelnikowi Wydziału GKK.
§ 3
Zarządzenie stosuje się odpowiednio do informacji otrzymanych przed wejściem w życie zarządzenia.
§ 4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik do zarządzenia Nr 0050.388.2021
Burmistrza Miasta Cieszyna z dnia 13 lipca 2021 r.
Procedura postępowania z przekazaną przez bank informacją o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku bankowego
§ 1
- Informacja z banku o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku bankowego kierowana jest do Wydziału GKK.
- Wydział GKK sprawdza, czy wg ewidencji gruntów i budynków osobie objętej informacją przysługuje prawo do nieruchomości w Cieszynie.
- Dalsze czynności sprawdzające podejmowane są w przypadku, gdy środki na rachunku bankowym są wyższe niż przewidywane koszty postępowania sądowego o stwierdzenie nabycia spadku, tj. przekraczają kwotę 1000,00 zł lub osobie objętej informacją przysługuje prawo do nieruchomości.
- Wartość środków na koncie prowadzonym w walutach obcych, określa się wg kursu na dzień weryfikacji informacji z banku.
- W przypadku spełnienia przesłanki określonej w ust. 3, Wydział GKK podejmuje następujące działania, z zastrzeżeniem § 3:
- sprawdza czy osoba zmarła, kiedy to nastąpiło, czy Gmina Cieszyn była ostatnim miejscem zamieszkania zmarłego;
- sprawdza czy sporządzono notarialny akt poświadczenia dziedziczenia;
- ustala na podstawie danych z USC, z systemu PESEL i innych dostępnych danych, czy istnieją osoby dziedziczące z ustawy w kolejności przed Gminą Cieszyn;
- sprawdza czy podjęto w sądzie postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku;
- zwraca się do gminnych jednostek lub spółek lub do innych podmiotów o dane potencjalnych spadkobierców.
§ 2
Realizacja procedury zostaje wstrzymana do upływu terminu na odrzucenie spadku przez spadkobierców ustawowych lub do czasu zakończenia trwającego w sądzie postępowania o stwierdzenie nabycia spadku, chyba że istnieją przesłanki jej zakończenia określone w § 3.
§ 3
- Procedura zostaje zakończona, gdy zajdzie co najmniej jedna z następujących przesłanek:
- wartość środków na koncie jest niższa niż kwota określona w § 1 ust. 3 i brak nieruchomości należących do zmarłego;
- osoba objęta informacją żyje;
- dane z banku nie pozwalają na identyfikację osoby i bank nie uzupełnił tego braku;
- osoba zmarła przed dniem 25 września 2003 r.;
- Gmina Cieszyn nie była ostatnim miejscem zamieszkania zmarłego;
- sporządzono akt poświadczenia dziedziczenia lub zapadło prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku po zmarłym;
- zmarły ma spadkobiercę uprawnionego do dziedziczenia z pierwszeństwem przed Gminą Cieszyn i brak informacji o odrzuceniu spadku przez choćby jednego z uprawnionych.
- Dla ustalenia istnienia okoliczności określonej w ust. 1 pkt 6) wystarcza informacja:
- o wypłacie z konta bankowego na rzecz spadkobiercy;
- że zmarły zamieszkiwał samotnie w lokalu spółdzielczym i po jego zgonie zameldowano tam inną osobę albo iż zbyto po jego śmierci nieruchomość należącą do niego w dniu zgonu;
- że dokonano działu spadku;
- z sekretariatu sądu o zakończeniu postępowania spadkowego.
- Sporządza się notatkę służbową o powodzie zakończenia procedury. W przypadku określonym w ust. 1 pkt 1) podaje się wartość środków. W przypadku określonym w ust. 1 pkt 6) podaje się oznaczenie dokumentu lub dane o okolicznościach określonych w ust. 2. W przypadku określonym w ust. 1 pkt 7) podaje się imiona i nazwiska oraz nr PESEL ustalonych spadkobierców, przy czym nie jest konieczne ustalenie wszystkich uprawnionych.
§ 4
- W przypadku braku przesłanek zakończenia procedury określonych w § 3, Wydział GKK poszukuje informacji o innym majątku spadkowym i zadłużeniu.
- Jeśli otrzymano informację o przedmiocie należącym do spadku lub długu, działania określone w ust. 5. podejmuje się jeśli suma ich orientacyjnej wartości i środków na koncie przekracza kwotę określona w § 1 ust. 3, z zastrzeżeniem § 4 ust. 4.
- Wartość orientacyjną określa się na podstawie otrzymanych danych przedmiotu i informacji o cenach dostępnych w urzędzie, a w ich braku - dostępnych na stronach internetowych dla podobnych przedmiotów w okresie do roku od dnia sprawdzenia.
- Jeśli powzięto informację, że zmarły posiadał tytuł prawny do nieruchomości, lokalu spółdzielczego lub zarejestrowanego pojazdu podejmuje się działania określone w ust. 5,
- W razie istnienia podstaw określonych niniejszą procedurą, Wydział GKK przygotowuje zarządzenie o skierowaniu do sądu wniosku o stwierdzenie nabycia spadku i przygotowuje dokumenty oraz informacje dla Radcy Prawnego Urzędu, chyba że postępowanie w sądzie już zostało podjęte.