W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Cieszynie

ul. Rynek 1,
43-400 Cieszyn

tel.: +48 33 47 94 200
 e-mail: urzad@um.cieszyn.pl 

Adres ESP (skrytka ePUAP):
/u390efc0tm/SEKAP

NIP: 5480018504
REGON: 000515709
KOD TERYTORIALNY: 2403011

Zarządzenie nr 0050.388.2021

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
wydane przez Burmistrza Miasta Cieszyna
z dnia
w sprawie ustalenia procedury postępowania z przekazywaną przez bank informacją o rozwiązywaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku bankowego
Status obowiązujące

Zarządzenie Nr 0050.388.2021
Burmistrza Miasta Cieszyna
z dnia 13 lipca 2021 roku

w sprawie ustalenia procedury postępowania z przekazywaną przez bank informacją o rozwiązywaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku bankowego

Na podstawie art. 30 ust. 1, ust. 2 pkt 3, art. 31 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.) w związku z art. 935 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.) oraz art. 69 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 305)

§ 1

Ustalam procedurę postępowania z przekazywaną przez bank informacją o rozwiązywaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku bankowego, która stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia.

§ 2

Wykonanie zarządzenia powierzam Naczelnikowi Wydziału GKK.

§ 3

Zarządzenie stosuje się odpowiednio do informacji otrzymanych przed wejściem w życie zarządzenia.

§ 4

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 
Burmistrz Miasta
 
 
 
Gabriela Staszkiewicz

Załącznik do zarządzenia Nr 0050.388.2021
Burmistrza Miasta Cieszyna z dnia 13 lipca 2021 r.

Procedura postępowania z przekazaną przez bank informacją o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku bankowego

§ 1

  1. Informacja z banku o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku bankowego kierowana jest do Wydziału GKK.
  2. Wydział GKK sprawdza, czy wg ewidencji gruntów i budynków osobie objętej informacją przysługuje prawo do nieruchomości w Cieszynie.
  3. Dalsze czynności sprawdzające podejmowane są w przypadku, gdy środki na rachunku bankowym są wyższe niż przewidywane koszty postępowania sądowego o stwierdzenie nabycia spadku, tj. przekraczają kwotę 1000,00 zł lub osobie objętej informacją przysługuje prawo do nieruchomości.
  4. Wartość środków na koncie prowadzonym w walutach obcych, określa się wg kursu na dzień weryfikacji informacji z banku.
  5. W przypadku spełnienia przesłanki określonej w ust. 3, Wydział GKK podejmuje następujące działania, z zastrzeżeniem § 3:
    1. sprawdza czy osoba zmarła, kiedy to nastąpiło, czy Gmina Cieszyn była ostatnim miejscem zamieszkania zmarłego;
    2. sprawdza czy sporządzono notarialny akt poświadczenia dziedziczenia;
    3. ustala na podstawie danych z USC, z systemu PESEL i innych dostępnych danych, czy istnieją osoby dziedziczące z ustawy w kolejności przed Gminą Cieszyn;
    4. sprawdza czy podjęto w sądzie postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku;
    5. zwraca się do gminnych jednostek lub spółek lub do innych podmiotów o dane potencjalnych spadkobierców.

§ 2

Realizacja procedury zostaje wstrzymana do upływu terminu na odrzucenie spadku przez spadkobierców ustawowych lub do czasu zakończenia trwającego w sądzie postępowania o stwierdzenie nabycia spadku, chyba że istnieją przesłanki jej zakończenia określone w § 3.

§ 3

  1. Procedura zostaje zakończona, gdy zajdzie co najmniej jedna z następujących przesłanek:
    1. wartość środków na koncie jest niższa niż kwota określona w § 1 ust. 3 i brak nieruchomości należących do zmarłego;
    2. osoba objęta informacją żyje;
    3. dane z banku nie pozwalają na identyfikację osoby i bank nie uzupełnił tego braku;
    4. osoba zmarła przed dniem 25 września 2003 r.;
    5. Gmina Cieszyn nie była ostatnim miejscem zamieszkania zmarłego;
    6. sporządzono akt poświadczenia dziedziczenia lub zapadło prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku po zmarłym;
    7. zmarły ma spadkobiercę uprawnionego do dziedziczenia z pierwszeństwem przed Gminą Cieszyn i brak informacji o odrzuceniu spadku przez choćby jednego z uprawnionych.
  2. Dla ustalenia istnienia okoliczności określonej w ust. 1 pkt 6) wystarcza informacja:
    1. o wypłacie z konta bankowego na rzecz spadkobiercy;
    2. że zmarły zamieszkiwał samotnie w lokalu spółdzielczym i po jego zgonie zameldowano tam inną osobę albo iż zbyto po jego śmierci nieruchomość należącą do niego w dniu zgonu;
    3. że dokonano działu spadku;
    4. z sekretariatu sądu o zakończeniu postępowania spadkowego.
  3. Sporządza się notatkę służbową o powodzie zakończenia procedury. W przypadku określonym w ust. 1 pkt 1) podaje się wartość środków. W przypadku określonym w ust. 1 pkt 6) podaje się oznaczenie dokumentu lub dane o okolicznościach określonych w ust. 2. W przypadku określonym w ust. 1 pkt 7) podaje się imiona i nazwiska oraz nr PESEL ustalonych spadkobierców, przy czym nie jest konieczne ustalenie wszystkich uprawnionych.

§ 4

  1. W przypadku braku przesłanek zakończenia procedury określonych w § 3, Wydział GKK poszukuje informacji o innym majątku spadkowym i zadłużeniu.
  2. Jeśli otrzymano informację o przedmiocie należącym do spadku lub długu, działania określone w ust. 5. podejmuje się jeśli suma ich orientacyjnej wartości i środków na koncie przekracza kwotę określona w § 1 ust. 3, z zastrzeżeniem § 4 ust. 4.
  3. Wartość orientacyjną określa się na podstawie otrzymanych danych przedmiotu i informacji o cenach dostępnych w urzędzie, a w ich braku - dostępnych na stronach internetowych dla podobnych przedmiotów w okresie do roku od dnia sprawdzenia.
  4. Jeśli powzięto informację, że zmarły posiadał tytuł prawny do nieruchomości, lokalu spółdzielczego lub zarejestrowanego pojazdu podejmuje się działania określone w ust. 5,
  5. W razie istnienia podstaw określonych niniejszą procedurą, Wydział GKK przygotowuje zarządzenie o skierowaniu do sądu wniosku o stwierdzenie nabycia spadku i przygotowuje dokumenty oraz informacje dla Radcy Prawnego Urzędu, chyba że postępowanie w sądzie już zostało podjęte.
 
Burmistrz Miasta
 
 
 
Gabriela Staszkiewicz

Załączniki

Powiadom znajomego