ZARZĄDZENIE NR 0050.558.2024
BURMISTRZA MIASTA CIESZYNA
z dnia 21 października 2024 r.

w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Cieszyna projektu uchwały Rady Miejskiej Cieszyna w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania dla pojazdów samochodowych na drogach publicznych na obszarze miasta Cieszyna

Na podstawie art. 5a ust. 1, art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r., poz. 1465), w wykonaniu uchwały Nr XVII/179/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 22 kwietnia 2020 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Cieszyna (Dz. Urz. Woj. Śląsk. z 2020 r., poz. 3471)

§ 1.

  1. Zarządzam przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami Cieszyna, w celu poznania ich opinii, w przedmiocie projektu uchwały Rady Miejskiej Cieszyna w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania dla pojazdów samochodowych na drogach publicznych na obszarze miasta Cieszyna.
  2. Konsultacje mają zasięg ogólnomiejski i przeprowadza się je na terenie miasta Cieszyna. Wyznaczam termin rozpoczęcia konsultacji na dzień 23.10.2024 r., a termin zakończenia na dzień 06.11.2024 r.
  3. Uprawnionymi do udziału w konsultacjach są wszyscy mieszkańcy Cieszyna.

§ 2.

  1. Konsultacje zostaną przeprowadzone w formie platformy internetowej poprzez publikację przedmiotu konsultacji na stronie internetowej oraz zbieranie uwag i opinii:
    1. przesłanych na adres: sekretariatmzd@mzd.cieszyn.pl,
    2. złożonych w Urzędzie Miejskim w Cieszynie, Rynek 1 (biuro podawcze).
  2. Formularz uwag i opinii, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia.
  3. Sposób udostępniana dokumentacji dotyczącej przedmiotu konsultacji:
    1. Informacje na temat przedmiotu konsultacji zostaną zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Cieszynie, na stronie internetowej Cieszyna, na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Cieszynie, a informację o prowadzonych konsultacjach publikuje się w "Wiadomościach Ratuszowych".
    2. Dodatkowych informacji będzie udzielał Miejski Zarząd Dróg w Cieszynie (pok. nr 104) w dniach i godzinach pracy Jednostki.
  4. Konsultacje mają charakter opiniodawczy, a ich wyniki nie są wiążące.
  5. Konsultacje uznaje się za ważne bez względu na liczbę uczestniczących w nich mieszkańców Cieszyna.

§ 3.

Jednostką odpowiedzialną za przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami Cieszyna jest Miejski Zarząd Dróg w Cieszynie.

§ 4.

Wykonanie zarządzenia powierzam Zastępcy Dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg w Cieszynie.

§ 5.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Burmistrz Miasta Cieszyna

Gabriela Staszkiewicz


RAPORT Z PRZEBIEGU KONSULTACJI SPOŁECZNYCH Z MIESZKAŃCAMI CIESZYNA PROJEKTU UCHWAŁY RADY MIEJSKIEJ CIESZYNA

w sprawie projektu uchwały Rady Miejskiej Cieszyna w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania dla pojazdów samochodowych na drogach publicznych na obszarze miasta Cieszyna

Konsultacje społeczne z mieszkańcami Cieszyna w przedmiocie projektu uchwały Rady Miejskiej Cieszyna w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania dla pojazdów samochodowych na drogach publicznych na obszarze miasta Cieszyna ogłoszone zostały na podstawie Zarządzenia Nr 0050.558.2024 Burmistrza Miasta Cieszyna z dnia 21 października 2024 roku, zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r., poz. 1465), wykonując uchwałę Nr XVII/179/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 22 kwietnia 2020 roku w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Cieszyna.

Cel konsultacji: celem przeprowadzenia konsultacji było zebranie uwag i opinii mieszkańców w przedmiocie projektu uchwały Rady Miejskiej Cieszyna w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania dla pojazdów samochodowych na drogach publicznych na obszarze miasta Cieszyna.

Przebieg konsultacji: zarządzenie informujące o prowadzonych konsultacjach ukazało się w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Cieszynie, na stronie internetowej Cieszyna, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Cieszynie a informacja o prowadzonych konsultacjach została opublikowana w "Wiadomościach Ratuszowych". Konsultacje trwały od dnia 23 października 2024 roku do dnia 6 listopada 2024 roku.

Forma konsultacji: konsultacje przeprowadzane były w formie platformy internetowej poprzez publikację przedmiotu konsultacji na stronie internetowej oraz zbieranie uwag i opinii, przesłanych drogą elektroniczną na adres sekretariatmzd@mzd.cieszyn.pl lub złożonych pisemnie w Biurze Podawczym Urzędu Miejskiego w Cieszynie przy ul. Rynek 1.

Ilość uczestniczących osób: uprawnionymi do udziału w konsultacjach byli mieszkańcy Cieszyna. W wyznaczonym terminie na adres poczty e-mail sekretariatmzd@mzd.cieszyn.pl wpłynęła informacja wyrażająca opinię w sprawie przedmiotowego projektu uchwały.

Podsumowanie konsultacji: zgodnie z § 9 ust. 4 uchwały Nr XVII/179/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 22 kwietnia 2020 roku w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Cieszyna, konsultacje uważa się za ważne bez względu na liczbę uczestniczących w nich organizacji. Konsultacje mają charakter opiniodawczy, a ich wyniki nie są wiążące.

Zestawienie wniesionych uwag/opinii: W wyznaczonym terminie na adres poczty e-mail sekretariatmzd@mzd.cieszyn.pl wpłynęła informacja wyrażająca opinię w sprawie przedmiotowego projektu uchwały.

L.p. Treść uwagi/opinii Rozpatrzenie Burmistrza Miasta Cieszyna
1. W odpowiedzi na zarządzenie burmistrza miasta Cieszyn nr 0050.558.2024 jako mieszkaniec centrum chciałbym wyrazić swoją opinię. Strefa płatnego parkowania, choć z pozoru może wydawać się efektywnym rozwiązaniem mającym na celu ograniczenie ruchu samochodowego w centrum, niesie ze sobą poważne konsekwencje dla osób. które dojeżdżają do pracy spoza miasta, szczególnie z peryferii. Wprowadzenie takiej strefy wyklucza komunikacyjnie znaczną część pracowników, dla których samochód jest jedynym realnym środkiem transportu. Przede wszystkim, komunikacja publiczna w wielu rejonach peryferyjnych często pozostawia wiele do życzenia. Brak regularnych połączeń, niewystarczająca liczba kursów w godzinach szczytu oraz duże odległości do najbliższych przystanków powodują, że mieszkańcy tych obszarów nie mają realnej alternatywy dla samochodu. Wprowadzenie strefy płatnego parkowania w centrum miasta de facto zmusza ich do ponoszenia dodatkowych kosztów za coś. co jest im niezbędne do codziennego funkcjonowania - możliwość dojazdu do pracy. Po drugie, ograniczenie dostępu do miejsc parkingowych w centrum w sposób naturalny podniesie ceny parkowania oraz sprawi, że osoby, które muszą dojeżdżać do pracy z daleka, będą jeszcze bardziej obciążone finansowo. Wysokie opłaty parkingowe mogą stanowić poważny cios dla budżetów domowych pracowników niżej opłacanych, którzy nie mają możliwości przeniesienia się bliżej centrum lub zmiany pracy. Dodatkowo, tworzenie stref płatnego parkowania może prowadzić do zwiększonej segregacji przestrzennej, gdzie dostęp do centrum miasta będzie zarezerwowany głównie dla zamożniejszych mieszkańców, którzy mogą sobie pozwolić na wysokie opłaty. Osoby z peryferii zostaną zmarginalizowane. zmuszane do parkowania na odległych przedmieściach lub do rezygnacji z pracy w centrum, co może wpłynąć na ich zdolność do zarobkowania i rozwijania kariery. Bez odpowiednich inwestycji w te rozwiązania, wprowadzenie stref płatnego parkowania staje się jedynie narzędziem do generowania dochodów dla miasta, zamiast skutecznym sposobem na poprawę komunikacji i ograniczenie emisji spalin. Podsumowując, strefy płatnego parkowania, choć mogą przynieść korzyści w postaci mniejszego ruchu w centrum, mają negatywne skutki dla osób pracujących poza miastem, które nie mają dostępu do sprawnej komunikacji publicznej. Wprowadzenie takich stref bez zapewnienia realnych alternatyw transportowych prowadzi do wykluczenia komunikacyjnego. obciąża finansowo mniej zamożnych pracowników i sprzyja podziałom społecznym. Uwaga/opinia nie została uwzględniona. Projekt uchwały ma na celu ograniczenie ruchu pojazdów w ścisłym centrum miasta, co przekłada się na istotne korzyści dla środowiska naturalnego poprzez redukcję emisji spalin i hałasu. Drugorzędnym, aczkolwiek znaczącym celem jest zapewnienie sprawiedliwszego dostępu do miejsc parkingowych. Proponowane zmiany, w tym podział na strefę A i strefę B oraz aktualizacja taryfy, nie mają na celu tylko generowania dodatkowych dochodów dla budżetu miasta. Wzrost cen dotyczy jedynie opłat dziennych w strefie A oraz w abonamentach. Ceny te zostały wprowadzone w sposób uwzględniający aktualne wskaźniki oraz są w oczywisty sposób aktualizacją wobec dynamiki inflacyjnej z ostatnich kilku lat. Wprowadzone rozwiązania przynoszą szereg korzyści, takich jak:
  1. Optymalizacja systemu parkowania poprzez wprowadzenie zróżnicowanej taryfy w strefie płatnego parkowania. wymuszającą szybszą rotację pojazdów w centrum miasta, zwiększając dostępność miejsc parkingowych dla wszystkich.
  2. Rozszerzenie obszaru Strefy Płatnego Parkowania przyczyni się do zwiększenia dostępności rocznego "abonamentu dla mieszkańca", który stanowi najkorzystniejsze rozwiązanie finansowe dla szerszej społeczności naszego miasta.
  3. Wprowadzenie "abonamentu miesięcznego lokalnego", który został zaproponowany z myślą o mieszkańcach peryferii (miejsce zamieszkania znajduje się poza obszarem strefy) zapewnia sprawiedliwszy dostęp do preferencyjnych warunków parkowania.
  4. Zmniejszenie natężenia ruchu pojazdów w ścisłym centrum, które poprawi komfort życia mieszkańców poprzez redukcję hałasu i zanieczyszczenia powietrza oraz znacznie ułatwi poruszanie się pieszych i rowerzystów.
Władze miasta inwestują w alternatywne rozwiązania transportowe takie jak np. uruchomienie bezpłatnej linii autobusowej w ścisłym centrum miasta. Podsumowując, celem projektu jest poprawa jakości życia w mieście poprzez racjonalne zarządzanie ruchem drogowym. a nie jedynie generowanie zysków budżetowych. Naturalny wzrost dochodów z tego projektu uchwały ma charakter adaptacyjny w odniesieniu do bieżącej sytuacji ekonomicznej.

Rekomendowane kierunki działań: skierowanie projektu uchwały Rady Miejskiej Cieszyna w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania dla pojazdów samochodowych na drogach publicznych na obszarze miasta Cieszyna pod obrady Rady Miejskiej Cieszyna na sesję 27 listopada 2024 roku.

Burmistrz Miasta Cieszyna

Gabriela Staszkiewicz



Załączniki: