Zarządzenie Nr 0050.272.2021
Burmistrza Miasta Cieszyna
z dnia 17 maja 2021 roku

w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Cieszyna założeń do projektu Planu transportowego cieszyńskiej komunikacji zbiorowej

Na podstawie art. 5a ust. 1 oraz art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.), w wykonaniu uchwały Nr XVII/179/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 22 kwietnia 2020 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Cieszyna (Dz. Urz. Woj. Śląsk. z 2020 r., poz. 3471)

§ 1

  1. Zarządzam przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami Cieszyna, których przedmiotem są założenia do projektu Planu transportowego cieszyńskiej komunikacji zbiorowej.
  2. Celem konsultacji jest włączenie mieszkańców w proces zarządzania miastem oraz zasięgnięcie opinii i propozycji mieszkańców dla podjęcia optymalnych decyzji w zakresie opracowania planu Planu transportowego cieszyńskiej komunikacji zbiorowej.
  3. Konsultacje mają zasięg ogólnomiejski i przeprowadza się je na terenie miasta Cieszyna.
  4. Wyznaczam termin rozpoczęcia konsultacji na dzień 24 maja 2021 r., a termin zakończenia na dzień 28 października 2021 r.
  5. Konsultacje zostaną przeprowadzone w formach:
    1. dialogu społecznego - otwartych spotkań konsultacyjnych.
    2. platformy internetowej - zbierania uwag i opinii drogą elektroniczną.
  6. Za przeprowadzenie procesu konsultacji społecznych odpowiada Wydział Strategii i Rozwoju Miasta Urzędu Miejskiego w Cieszynie.
  7. Informacje na temat przedmiotu konsultacji, w tym również szczegółowe informacje o terminach przeprowadzania poszczególnych form konsultacji, a także raporty z poszczególnych form konsultacji i raport podsumowujący konsultacje, zostaną zamieszczone na stronie internetowej www.cieszyn.pl, w zakładce: komunikacja miejska.

§ 2

Wykonanie zarządzenia powierzam Naczelnikowi Wydziału Strategii i Rozwoju Miasta.

§ 3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 
Burmistrz Miasta
 
 
 
Gabriela Staszkiewicz

Zmieniono Zarządzeniem Nr 0050.533.2021 Burmistrza Miasta Cieszyna z dnia 25 października 2021 roku w sprawie zmiany Zarządzenia Nr 0050.272.2021 Burmistrza Miasta Cieszyna z dnia 17 maja 2021 roku w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Cieszyna założeń do projektu Planu transportowego cieszyńskiej komunikacji zbiorowej


RAPORT
Z PRZEPROWADZONYCH KONSULTACJI
z mieszkańcami Cieszyna
założeń do projektu Planu transportowego cieszyńskiej komunikacji zbiorowej

Konsultacje zostały przeprowadzone na podstawie uchwały nr XVII/179/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 22 kwietnia 2020 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Cieszyna (Dz. Urz. Woj. Śl. z dnia 22 kwietnia 2020 r., poz. 3471) oraz w oparciu o zarządzenie nr 0050.272.2021 Burmistrza Miasta Cieszyna z dnia 17 maja 2021 r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Cieszyna założeń do projektu Planu transportowego cieszyńskiej komunikacji zbiorowej, zmienionego zarządzeniem nr 0050.533.2021 z dnia 25 października 2021 r.

1. Cel konsultacji

Celem konsultacji było włączenie mieszkańców w proces zarządzania miastem oraz zasięgnięcie opinii i propozycji mieszkańców dla podjęcia optymalnych decyzji w zakresie opracowania Planu transportowego cieszyńskiej komunikacji zbiorowej.

2. Przebieg konsultacji, w tym czas trwania, zastosowane formy konsultacji, liczba uczestników

Konsultacje miały zasięg ogólnomiejski. Przeprowadzone zostały na terenie miasta Cieszyna okresie od 24 maja 2021 r. do 3 grudnia 2021 r. Za przeprowadzenie całości procesu odpowiedzialni byli specjaliści Spółki Refunda, Maciocha i Stanko sp. k. i Refunda Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu.

Konsultacje przeprowadzone zostały przy zastosowaniu dwóch form konsultacyjnych:

  1. dialogu społecznego - otwartych spotkań konsultacyjnych:
    1. pierwsze spotkanie odbyło się 31 maja 2021 r. w trybie online z uwagi na obowiązujące obostrzenia spowodowane pandemią wirusa COVID-19. W spotkaniu udział wzięło 19 uczestników,
    2. drugie spotkanie odbyło się 7 czerwca 2021 r. w Cieszyńskim Ośrodku Kultury "Dom Narodowy". W spotkaniu udział wzięło 22 uczestników.
    3. spotkanie podsumowujące odbyło się w dniu 16 listopada 2021 r. w Cieszyńskim Ośrodku Kultury "Dom Narodowy". W spotkaniu udział wzięło 19 uczestników.
  2. platformy internetowej - zbierania uwag i opinii drogą elektroniczną w formie ankiety online:
    W celu określenia preferowanych cech komunikacji zbiorowej, w czerwcu 2021 r., przeprowadzone zostało badanie ankietowe wśród mieszkańców Cieszyna, aby dobrze rozpoznać ich oczekiwania oraz preferencje stawiane komunikacji miejskiej. Mieszkańcy mogli wypowiedzieć się na zadane pytania za pośrednictwem ankiety online, dostępnej na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Cieszynie. Ankieta skierowana do mieszkańców składała się z 26 pytań. Udział w badaniu był dobrowolny. W ankiecie wzięło udział 155 osób. Przeprowadzona ankieta przybliżyła ekspertom oraz władzom miasta sposób postrzegania funkcjonowania komunikacji miejskiej przez mieszkańców oraz sposób postrzegania jego przyszłego funkcjonowania, co miało wpływ na dalsze działania zmierzające do opracowania projektu Planu transportowego. Szczegółowe opracowanie wyników przeprowadzonej ankiety zostało zawarte w projekcie Planu transportowego cieszyńskiej komunikacji zbiorowej.
  3. Zestawienie wszystkich wniesionych uwag wraz z odniesieniem się do nich:
    Podczas spotkań konsultacyjnych uczestnicy zgłaszali swoje uwagi dotyczące aktualnego stanu cieszyńskiej komunikacji miejskiej. Zgłaszali również swoje propozycje zmian w jej funkcjonowaniu.
    Uczestnicy spotkań zwracali uwagę m.in. na:
    • potrzebę zwiększenia ilości połączeń do obiektów użyteczności publicznej np. szpitali, urzędów, targowiska miejskiego,
    • potrzebę wydłużenia niektórych linii autobusowych do dalszych przystanków w przypadku, kiedy autobus zjeżdża do zajezdni bądź udaje się na inny przystanek w celu podjęcia innego kursu,
    • wariantowe wjazdy linii nr 32 na Dworzec,
    • potrzebę zwiększenia częstotliwości kursów linii nr 10 w weekendy,
    • synchronizację odjazdów linii nr 21/22 przy Os. Podgórze,
    • brak komunikacji miejskiej na terenie jednostki urbanistycznej Gułdowy,
    • brak połączeń autobusowych na ul. Zamarskiej, problem z odwożeniem dzieci z tej ulicy do szkoły,
    • brak możliwości dojazdu do ośrodka MOPS na godzinę 7:00 i 7:30 liniami nr 22 i 5, brak również odjazdów po pracy o godz. 15:00 i 15:30,
    • brak dojazdów komunikacją miejską do urzędów w Cieszynie,
    • możliwość połączenia Dworca Cieszyn z urzędami np. Urzędem Skarbowym,
    • potrzebę połączenia komunikacyjnego linii nr 22 do sklepu Intermarche, w okolicy którego jest Os. Żwirki i Wigury, gdzie mieszka dużo starszych osób. Dzięki temu połączeniu osoby te miałyby możliwość bezpośredniego dojazdu do cmentarza komunalnego,
    • rzadkie połączenia linii nr 10 do Osiedla Bobrek Zachód,
    • potrzebę zmiany trasy linii nr 50 tak, aby po obsłużeniu przystanku przy ul. Kolejowej autobus udał się dalej w kierunku przystanku na ul. Kościuszki, Kajzara oraz Przeplińskiego,
    • w związku z zakończeniem remontu linii kolejowej do Goleszowa, a co za tym idzie zwiększenia częstotliwości pociągów w kierunku Katowic, skomunikować Dworzec Cieszyn poprzez linie nr 30 oraz ewentualnie linie nr 22 tak, aby zapewnić dogodne przesiadki z pociągu na komunikację miejską,
    • przebieg linii nr 41 - autobusy linii nr 41 według mieszańca wożą głównie pasażerów pomiędzy przystankiem przy ul. Garncarskiej a Os. Piastowskim, po podobnej trasie jak linia nr 22. Zaproponowano, aby zmienić jej przebieg tak, aby linia służyła do obsługi mieszkańców osiedla Podgórze i Bielskiej lub dołożenie kursów do linii nr 5 w zamian za kursy linii nr 41 do ul. Puńcowskiej,
    • rozmieszczenie przystanków na Dworcu Cieszyn - aktualne rozmieszczenie stanowisk powoduje, że pasażerowie mogą mylić się co do kierunku jazdy autobusu z uwagi na fakt, że autobusy odjeżdżają w różnych kierunkach z tego samego przystanku,
    • w kwestii linii nr 41 i zmiany jej trasy zwrócono uwagę, że kurs z Os. Piastowskiego powstał po to, aby mieszańcy Osiedla mieli komunikację z przychodnią lekarską na ul. Bielskiej,
    • problem komunikacji późnowieczornej - wiele młodych osób i nie tylko nie ma możliwości powrotu do domu w weekendy. Zaproponowano, aby uruchomić kursy linii nr 22 i 30 w weekendy pomiędzy godz. 22:00 a 1:00,
    • linia nr 10 kursująca z ul. Łowieckiej służy uczniom w dojeździe do szkoły na ul. Frysztackiej, co powoduje konieczność przesiadania się na przystanku przy ul. Garncarskiej. Zaproponowano, aby włączyć do linii wjazdy wariantowe na ul. Frysztacką oraz ul. Małą Łąkę,
    • w nawianiu do dojazdów uczniów z ul. Łowieckiej do szkoły na ul. Frysztackiej zaznaczono, że na przystanku przy ul. Liburnia zatrzymuje się linia nr 10, z przystanku do szkoły nie jest tak daleko, aby specjalnie prowadzić tam linie autobusową,
    • kurs linii nr 41 na ul. Liburnia jest o godz. 7:41, co może powodować, że uczniowie szkoły przy ul. Frysztackiej mogą nie zdążyć na lekcje. Sugerowane jest, aby dopasować rozkład jazdy do godzin lekcyjnych,
    • problemy mieszkańców Błogocic z dojazdem do ul. Frysztackiej i Małej Łąki z uwagi na często zamykany przejazd kolejowy i niedopasowany rozkład jazdy,
    • dopasowanie odjazdów autobusów z Dworca Cieszyn do obecnego jak i przyszłego rozkładu jazdy pociągów,
    • linia nr 10 - w rozkładzie jazdy uwzględniony jest przystanek przy ul. Miarki. Zaproponowano, aby wyłączyć wjazdy na ten przystanek w porannych kursach, dzięki temu uczniowie mogliby zdążyć na lekcje do szkoły przy ul. Frysztackiej,
    • połączenie z Czeskim Cieszynem, szczególnie z tamtejszym basenem. Połączenie Rynku, Dworca z parkingiem przy Al. Łyska i dalej Cieszyna Czeskiego, mogłoby spowodować, że część mieszkańców przesiadałaby się na komunikację miejską z prywatnych aut, pod warunkiem, że częstotliwość kursowania takiej linii byłaby na odpowiednim poziomie,
    • temat przystanku na ul. Chrobrego obok Szpitala. Problemem jest organizacja ruchu na ulicach przyległych. Na ul. Dworkowej proponowano wytyczenie ruchu jednokierunkowego, jednak w toku konsultacji okazało się, że pogotowie ratunkowe sugeruje, aby zachować ruch dwukierunkowy. Przy zachowaniu ruchu dwukierunkowego i zapewnieniu przejezdności dla autobusów należałoby zlikwidować miejsca parkingowe. Mimo powyższych planowane jest uruchomienie wjazdów do ww. przystanku przez autobusy na linii nr 40,
    • poruszono wątek linii autobusowej w kierunku dawnego przejścia granicznego w Boguszowicach do Starostwa Powiatowego,
    • uruchomienie linii autobusowej przez ul. Kasztanową i ul. Mickiewicza, co wymaga modernizacji ul. Mickiewicza, opracowany jest już projekt przebudowy ulicy od. Alei Łyska do początku ulicy,
    • dla linii nr 10 i 22 powinno się zaprojektować osobne rozkłady na weekend oraz dni robocze, autobusy pomiędzy przystankami Liburnia oraz Liburnia Starostwo potrzebują mniej czasu na pokonanie tego dystansu w weekendy niż w dni robocze. Według mieszkańca w dni robocze ten odcinek trasy w dzień roboczy może nawet zajmować 8 minut, co przekłada się na opóźnienia,
    • możliwość realizacji połączenia Czeski Cieszyn - Polski Cieszyn przez prywatnego przewoźnika,
    • brak połączenia na ul. Mała Łąka - testy przejazdów autobusów na tą ulice już się odbyły. Rozważane będzie poprowadzenie tam trasy linii nr 30 lub 32,
    • autobusy komunikacji powiatowej zatrzymują się na przystanku przy ul. Kolejowej i nie wjeżdżają na Dworzec, co utrudnia przesiadkę dla pasażerów,
    • możliwość bezpłatnej komunikacji miejskiej - wprowadzenie bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców spowodowałoby dodatkowe finansowanie ze strony samorządu w wysokości 2 milionów złotych rocznie. W dalszej perspektywie mogłoby to spowodować brak nowych inwestycji w tabor autobusowy.

Wszystkie uwagi i propozycje zostały przeanalizowane i wykorzystane przy podejmowaniu optymalnych decyzji w zakresie opracowywania projektu Planu transportowego cieszyńskiej komunikacji zbiorowej. W ustaleniach Planu zapisane zostały rozwiązania, które uwzględniają znaczną część propozycji dotyczących wydłużenia linii, objęcia komunikacją nowych terenów Cieszyna, czy docelowego zwiększenia częstotliwości kursów, chociażby na trasie obecnej linii nr 10. Pod uwagę wzięto również potrzebę wykorzystania potencjału Dworca Cieszyn, jako miejsca przesiadek, jednak nie można pominąć przy tym ukształtowaną funkcję przesiadkową przystanków przy ul. Kochanowskiego i ul. Garncarskiej. Szczegółowe uwagi dotyczące rozkładów jazdy nie mogły mieć bezpośredniego odzwierciedlenia w zapisach Planu, ale będą podlegały analizie w trakcie opracowywania szczegółowych rozkładów jazdy.

4. Merytoryczne podsumowanie konsultacji:

Opracowanie projektu Planu transportowego cieszyńskiej komunikacji zbiorowej zostało zrealizowane metodą ekspercką przy zaangażowaniu mieszkańców, stąd spotkania otwarte dla mieszkańców oraz udostępnienie ankiety online.

Efektem całego procesu konsultacji, ale również analizy innych uwarunkowań i potrzeb (chociażby zgłaszanych przez przedsiębiorców), powstał Plan transportowy, w którym założono etapowy rozwój cieszyńskiej komunikacji. Etapy zostały szczegółowo przedstawione w rozdz. 11.2 projektu Planu transportowego, a cały dokument stanowi merytoryczne podsumowanie przeprowadzonych konsultacji społecznych.

 
II Z-ca Burmistrza Miasta
 
 
 
Przemysław Major

Załącznik:

  • projekt Planu transportowego cieszyńskiej komunikacji zbiorowej

Cieszyn, 31 grudnia 2021 r.



Załączniki:

Zarządzenie Nr 0050.272.2021
Raport z przeprowadzonych konsultacji z mieszkańcami Cieszyna założeń do projektu Planu transportowego cieszyńskiej komunikacji zbiorowej
Plan transportowy cieszyńskiej komunikacji zbiorowej