Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego


ul. Kochanowskiego 14
43 - 400 Cieszyn


Szef - Anna Paliga - Raszka

 


Podinspektor Adrianna Wacha

 

  • tel.: 33/47 94 369


Podinspektor Marek Lipka

(stanowisko ds. obrony cywilnej)

 

  • tel.: 33/47 94 369


Zakres działania:


Zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, wynikające z ustaw:

 

  1. Planowanie i realizacja działalności z zakresu obrony cywilnej.
  2. Opracowanie i nadzór nad aktualnością planu obrony cywilnej gminy oraz opiniowanie i uzgadnianie planów i kart realizacji zadań jednostek organizacyjnych obrony cywilnej.
  3. Opracowanie i wdrażanie rocznego planu działania i szkolenia w zakresie obrony cywilnej gminy.
  4. Dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej.
  5. Opracowanie planów działania powołanych struktur formacji obrony cywilnej.
  6. Organizowanie szkoleń, w tym z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej oraz powszechnej samoobrony.
  7. Wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu ewakuacji ludności iii stopnia oraz dbanie o aktualność dokumentacji.
  8. Wykonywanie przedsięwzięć wynikających z gminnego planu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego I sytuacji kryzysowej oraz dbanie o aktualność dokumentacji.
  9. Prowadzenie i aktualizowanie programu ARCUS 2005 Baza danych sił i środków województwa śląskiego.
  10. Wnioskowanie w sprawie tworzenia terenowych, zakładowych formacji obrony cywilnej, urządzeń specjalnych i magazynów obrony cywilnej.
  11. Prowadzenie spraw z zakresu zgromadzeń, w tym wydawanie decyzji o zakazie zgromadzeń.
  12. Prowadzenie prac związanych z gospodarowaniem kartami przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych.
  13. Udział w pracach planistycznych i aktualizacji dokumentacji zapewnienia funkcjonowania publicznych urządzeń zaopatrzenia w wodę w warunkach specjalnych.
  14. Zaopatrzenie organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt i środki techniczne niezbędne do wykonywania zadań.
  15. Nadzór nad utrzymaniem bazy magazynowej w instytucjach, podmiotach gospodarczych i jednostkach organizacyjnych.
  16. Nadzór i prowadzenie ewidencji budowli ochronnych i urządzeń specjalnych znajdujących się na terenie gminy.
  17. Przeprowadzanie kontroli w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej w jednostkach organizacyjnych obrony cywilnej.
  18. Prowadzenie i nadzorowanie systemów łączności i alarmowania.


Zadania własne wynikające z ustaw:


- o zarządzaniu kryzysowym:

 

  1. Wykonywanie zadań bieżących i planistycznych z zakresu zarządzania kryzysowego, nadzór nad aktualnością gminnego planu zarządzania kryzysowego.
  2. Monitorowanie i ocena zagrożeń oraz prognozowanie rozwoju sytuacji na terenie gminy wspólnie ze służbami ratowniczymi.
  3. Współdziałanie w zakresie reagowania oraz usuwania skutków zagrożeń na terenie gminy.
  4. Organizowanie i prowadzenia szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego.
  5. Wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania gminy.
  6. Współdziałanie w zakresie przeciwdziałania, zapobiegania i usuwania skutków zdarzeń O charakterze terrorystycznym.
  7. Organizacja i realizacja zadań z zakresu infrastruktury krytycznej.
  8. Alarmowanie członków Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.
  9. W razie wystąpienia sytuacji kryzysowej, zapewnienie całodobowego dyżuru w celu sprawnego przepływu informacji oraz dokumentowania prowadzonych czynności.
  10. Współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej.
  11. Nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania.
  12. Współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska.
  13. Współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne.
  14. Realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.
  15. Wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planów: ewakuacji ludności II stopnia, operacyjnego planu ochrony przed powodzią, akcji jodowej oraz dbanie o aktualność dokumentacji.


- o ochronie przeciwpożarowej:

 

  1. Prowadzenie spraw związanych z wyposażeniem, utrzymaniem, wyszkoleniem i zapewnieniem gotowości bojowej jednostek OSP na terenie gminy.
  2. Realizacja czynności poprzedzających przyznanie dotacji oraz weryfikacja poprawności jej rozliczenia.
  3. Współpraca z Zarządem Miejskim OSP.
  4. Współpraca z Komendą Powiatową PSP.


- o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych zarządzanych przez Burmistrza:

 

  1. Dokonanie, we współpracy z policją, strażą miejską i działającymi na terenie gminy podmiotami uprawnionymi do wykonywania ratownictwa wodnego analizy zagrożeń, w tym identyfikacji miejsc, w których występuje zagrożenie dla bezpieczeństw osób wykorzystujących obszar wodny do pływania, kapania się, uprawiania sportu lub rekreacji.
  2. Oznakowanie i zabezpieczenie terenów, obiektów i urządzeń przeznaczonych do pływania, kąpania się, uprawiania sportu lub rekreacji na obszarach wodnych.
  3. Prowadzenie działań. profilaktycznych i edukacyjnych dotyczących bezpieczeństwa na obszarach wodnych.
  4. Informowanie i ostrzeganie o warunkach pogodowych oraz innych czynnikach mogących powodować utrudnienia lub zagrożenia dla zdrowia lub życia osób.
  5. Zapewnienie warunków do organizowania pomocy oraz ratowania osób, które uległy wypadkowi lub są narażone na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia.