1. Nazwa: 

Zgłoszenie urodzenia dziecka rodziców będących małżeństwem

2. Opis ogólny:

3. Podstawa prawna:

- Art. 52-74 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego Ustawa z dnia 28.11.2014 r. (Dz.U.2016 r. poz. 2064 t.j.).

- Ustawa z dnia 25.02.1964 kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 2015, poz. 2082 t.j.).

4. Wymagane dokumenty:

Rodzic/e zgłaszający urodzenie dziecka winny/i przedłożyć dokumenty stwierdzające tożsamość obojga rodziców (ważne dowody osobiste lub paszporty) 

5. Terminy i sposób załatwienia sprawy:

Urodzenie dziecka należy zgłosić w terminie 21 dni od daty sporządzenia karty urodzenia dziecka.
Jeżeli dziecko urodziło się martwe, zgłoszenie powinno nastąpić w terminie 3 dni od daty sporządzenia karty martwego dziecka. 

6. Miejsce i sposób składania dokumentów:

Zgłoszenie urodzenia dziecka dokonuje się w USC właściwym dla miejsca jego urodzenia. 

7. Tryb odwoławczy:

W terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji o odmowie rejestracji urodzenia dziecka można wnieść odwołanie do Wojewody Śląskiego. 

8. Opłaty:

- pierwszy odpis skrócony aktu urodzenia wydawany bezpośrednio po rejestracji - z urzędu bezpłatnie,

- każdy kolejny odpis skrócony 22,00 zł,

- odpis zupełny 33,00 zł.

9. Załączniki:

10. Uwagi:

- Dziecku można nadać tylko dwa imiona, które nie mogą być ośmieszające, zdrobniałe lub nieprzyzwoite. 

- Podczas rejestracji urodzenia, dziecku zostaje nadany numer PESEL.

- Istnieje możliwość zameldowania dziecka na adresie meldunku stałego jednego z rodziców, lub na adresie meldunku czasowego trwającego nie krócej niż 3 m-ce (nie dłużej jednak niż termin zameldowania czasowego jednego z rodziców).


11. Stanowisko odpowiedzialne za wykonanie czynności:

Urząd Stanu Cywilnego w Cieszynie

12. Załączniki aktywne: