Rejestracja urodzenia dziecka rodziców będących małżeństwem

Podstawa prawna:

  1. Art. 52-74 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego Ustawa z dnia 28.11.2014 r. (Dz.U.2016 r. poz. 2064 t.j.).
  2. Ustawa z dnia 25.02.1964 kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 2015, poz. 2082 t.j.).

Miejsce dokonania zgłoszenia:

Zgłoszenie urodzenia dziecka dokonuje się w USC właściwym dla miejsca jego urodzenia.

Termin:

Urodzenie dziecka należy zgłosić w terminie 21 dni od daty sporządzenia karty urodzenia dziecka.
Jeżeli dziecko urodziło się martwe, zgłoszenie powinno nastąpić w terminie 3 dni od daty sporządzenia karty martwego dziecka.

Wymagane dokumenty:

Rodzic/e zgłaszający urodzenie dziecka winny/i przedłożyć dokumenty stwierdzające tożsamość obojga rodziców (ważne dowody osobiste lub paszporty)

Opłaty:

Pierwszy odpis aktu urodzenia po rejestracji - bezpłatnie
każdy następny: skrócony - 22,00 zł, zupełny - 33,00 zł, lub zwolniony z opłaty skarbowej na podstawie ustawy o opłacie skarbowej (Dz.U.2016.720 t.j.)

Tryb odwoławczy:

W terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji o odmowie rejestracji urodzenia dziecka można wnieść odwołanie do Wojewody Śląskiego.

Uwagi:

  1. Dziecku można nadać tylko dwa imiona, które nie mogą być ośmieszające, zdrobniałe lub nieprzyzwoite.
  2. Podczas rejestracji urodzenia, dziecku zostaje nadany numer PESEL.
  3. Istnieje możliwość zameldowania dziecka na adresie meldunku stałego jednego z rodziców, lub na adresie meldunku czasowego trwającego nie krócej niż 3 m-ce (nie dłużej jednak niż termin zameldowania czasowego jednego z rodziców).