Nazwa: Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy obywateli RP i cudzoziemców

Opis ogólny: Ustawa o ewidencji ludności zobowiązuje osoby zameldowane w danej gminie do zgłoszenia wymeldowania w przypadku zmiany miejsca zamieszkania na stałe lub dłużej niż 3 miesiące.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2010 r. Nr 217, poz. 1427 ze zm.)

  • Ustawa z dnia 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz.U. z 2012 r., poz. 1282 ze zm.)

  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (jednolity tekst: Dz.U. z 2014 r., poz. 1182 ze zm.)


Wymagane dokumenty:

  • Dowód osobisty lub paszport dla obywatela RP.

  • Paszport lub karta pobytu (czasowego lub stałego, zgoda na osiedlenie się, na długoterminową rezydenturę) dla cudzoziemca, a w przypadku obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, obywateli państwa członkowskiego EFTA i Szwajcarii także inny ważny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo.

 

  • Wypełniony formularz meldunkowy z potwierdzeniem pobytu dokonanym przez właściciela lokalu/domu lub osobę dysponująca innym tytułem prawnym do lokalu (np. najemcę). Potwierdzenia pobytu dokonuje się w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia.

  • Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (do wglądu). Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być: wypis (odpis) z księgi wieczystej, akt notarialny, umowa najmu, decyzja administracyjna lub inny dokument potwierdzający prawo do lokalu.


Terminy i sposób załatwienia sprawy: Zgłoszenie przyjmowane jest bezpośrednio po złożeniu formularza.

Miejsce i sposób składania dokumentów: Wydział Spraw Obywatelskich i Działalności Gospodarczej, ul. Kochanowskiego 14, 43-400 Cieszyn, parter, pokój nr 1.

Tryb odwoławczy: Brak możliwości odwołania.

Opłaty:

  • Czynność nie podlega opłacie skarbowej.

  • Opłacie skarbowej podlega złożenie pełnomocnictwa w danej sprawie (nie dotyczy wstępnych
    i zstępnych, którzy zwolnieni są z obowiązku uiszczenia opłaty); opłata skarbowa za pełnomocnictwo wynosi 17zł.

  • Opłatę skarbową można wnieść na rachunek bankowy o nr: 91 1050 1083 1000 0022 7607 6284

  • Powyższą opłatę można również wnieść w kasie wydziału, znajdującej się w tej samej lokalizacji, co wydział.

  • Składający wniosek lub pełnomocnictwo zobowiązany jest do dołączenia dowodu zapłaty lub uwierzytelnionej kopii zapłaty nie później niż w ciągu trzech dni od powstania obowiązku jej zapłaty, tzn. Od chwili złożenia wniosku lub dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.


Załączniki: -

Uwagi:
  • Obowiązku wymeldowania można dokonać przy okazji meldowania, np. w innej gminie. Nie ma potrzeby wymeldowywania się w jednym miejscu, aby zameldować w drugim - zostanie to przez urzędnika na prośbę strony wykonane automatycznie.

  • Dokonując meldunku za pośrednictwem pełnomocnika należy okazać pisemne pełnomocnictwo (wzór dołączony do artykułu).

  • Na żądanie urzędnik wydaje zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, którego opłata skarbowa wynosi 17zł (art. 32 ust. 2 ustawy o ewidencji ludności z dn. 24 września 2010r.)

  • Przy zameldowaniu na pobyt stały zaświadczenie o zameldowaniu wydawane jest z urzędu (art. 32 ust. 1 ustawy o ewidencji ludności z dn. 24 września 2010r.)

  • Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa EFTA lub Szwajcarii oraz członek rodziny ww. cudzoziemca jest zobowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30 dniu licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Cudzoziemiec będący obywatelem innego państwa jest zobowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 4 dniu licząc od dnia przybycia do tego miejsca - zwalnia się z obowiązku zameldowania cudzoziemca, którego pobyt na terenie Rzeczypospolitej Polskiej nie przekracza 14 dni.

Stanowisko odpowiedzialne za wykonywanie czynności: młodszy referent Jakub Długosz, tel.: (33) 479 43 73

Załączniki aktywne: -

 



Załączniki:

Zgłoszenie pobytu stałego
Zgłoszenie pobytu czasowego