Nazwa:

Zezwolenie na usunięcie drzew i krzewów

Ogólny opis:

Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wymaga uzyskania zezwolenia wydawanego przez:

  • wójta/burmistrza/prezydenta miasta lub
  • wojewódzkiego konserwatora zabytków – w przypadku zamiaru usunięcia drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków.

Zezwolenia (w formie decyzji administracyjnej) wydawane jest na wniosek posiadacza nieruchomości bądź właściciela urządzeń przesyłowych, którym zagrażają drzewa lub krzewy. Wydanie zezwolenia poprzedzone jest obligatoryjnymi oględzinami drzew lub krzewów wnioskowanych do usunięcia, dokonywanymi przez pracownika organu prowadzącego postępowanie.

Wymagane dokumenty:

Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu - stosowny formularz do ewentualnego wykorzystania został załączony poniżej - składa posiadacz nieruchomości, bądź właściciel urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego (jeżeli drzewa lub krzewy zagrażają funkcjonowaniu tych urządzeń). Jeżeli wnioskodawca nie jest właścicielem nieruchomości - do wniosku dołącza się zgodę jej właściciela. Zgoda właściciela nie jest wymagana w przypadku wniosku składanego przez: spółdzielnię mieszkaniową, zarząd wspólnoty mieszkaniowej, zarządcę nieruchomości będącej własnością Skarbu Państwa, użytkownika wieczystego lub posiadacza nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.

Wniosek powinien zawierać:

  1. Imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela nieruchomości.
  2. Oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością (wymóg ten nie dotyczy wniosku składanego przez właściciela urządzeń, który składa oświadczenie o prawie własności urządzeń o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego).
  3. Nazwę gatunku drzewa lub krzewu.
  4. Obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm (jeżeli na tej wysokości drzewo posiada kilka pni – podaje się obwód każdego z pni), a w przypadku krzewów - wielkość powierzchni, z której planuje się ich usunięcie.
  5. Miejsce, przyczynę i termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu.
  6. Wskazanie czy usunięcie związane jest z prowadzoną działalnością gospodarczą.
  7. Rysunek, mapę lub wykonany przez uprawnionego projektanta projekt zagospodarowania działki (w przypadku planowanej inwestycji, wymagającej takiego projektu), określające usytuowanie drzewa lub krzewu w stosunku do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości.
  8. Zgodę właściciela nieruchomości (jeśli jest wymagana) lub oświadczenie o udostępnieniu informacji, o której mowa w art. 83 ust. 4 ustawy o ochronie przyrody.
  9. Projekt planu nasadzeń zastępczych bądź przesadzeń drzew i krzewów (jeśli są planowane) wraz z informacją o liczbie, gatunku lub odmianie drzew/krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania.
  10. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko (jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie).
  11. Zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające zakazom określonym w art. 51 oraz w art. 52 ustawy o ochronie przyrody (jeżeli zostało wydane).

Miejsce i sposób dostarczenia dokumentów:

  • w formie papierowej - na adres Urzędu Miejskiego w Cieszynie, ul. Rynek 1, 43-400 Cieszyn,
  • w formie dokumentu elektronicznego - przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu (ePUAP).

Opłaty:

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r., poz. 1923 z późn. zm.) oraz załącznika do tej ustawy - część III, ust. 44, kolumna 4, pkt 6 wydanie decyzji w sprawie usunięcia drzew i krzewów zwolnione jest z opłaty skarbowej. Kwestię opłat za usuwane drzewa regulują art. 84-87 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r., poz. 1098).

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Zezwolenie wydaje się w formie decyzji administracyjnej, po przeprowadzeniu oględzin w terenie przez pracowników Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa, z udziałem wnioskodawcy, w terminie przewidzianym w ustawie Kodeks postępowania administracyjnego.

Tryb odwoławczy:

Od decyzji służy prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał decyzję stanowiącą przedmiot zaskarżenia (Burmistrz Miasta Cieszyna, ul. Rynek 1, 43-400 Cieszyn).

Podstawa prawna:

Przetwarzanie danych osobowych:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest: Burmistrz Miasta Cieszyna, Rynek 1, 43-400 Cieszyn, tel. 33 4794200, e-mail: urzad@um.cieszyn.pl
  2. Dane kontaktowe inspektora ochrony danych: Urząd Miejski w Cieszynie, Rynek 1, 43-400 Cieszyn, e-mail: iod@um.cieszyn.pl
  3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w zależności od realizowanej usługi na podstawie:

    1) art. 6 ust. 1 lit. c) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 4.05.2016, str.1), zwanego dalej „rozporządzeniem 2016/679” - przetwarzanie jest niezbędne do wypełniania obowiązku prawnego ciążącego na administratorze;
    2) art. 6 ust. 1 lit. e) rozporządzenia 2016/679 – przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi;
    w związku z przepisami wymienionymi w opisie „Karta usługi” w części „Podstawa prawna” w celu załatwienia danej sprawy.
  4. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazane wyłączenie podmiotom, które uprawnione są do ich otrzymania przepisami prawa. Ponadto mogą być one ujawnione podmiotom, z którymi Burmistrz Miasta Cieszyna zawarł umowę na świadczenie usług: serwisowych dla systemów informatycznych wykorzystywanych przy ich przetwarzaniu lub innych, do których realizacji niezbędny jest dostęp do danego zakresu danych.
  5. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celu przetwarzania, a następnie przez okres ustalony na podstawie:

    1) ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach;
    2) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. z 2011 r., nr 14, poz. 67);
    3) innego szczególnego przepisu prawa, regulaminu w tym wymienionego w części „Podstawa prawna”.
  6. Posiada Pani/Pan prawo do:

    1) dostępu do swoich danych osobowych;
    2) sprostowania swoich danych osobowych; 
    3) usunięcia danych osobowych;
    4) ograniczenia przetwarzania danych osobowych;
    5) przenoszenia danych;
    6) wniesienie sprzeciwu wobec przetwarzania;
    7) wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (na adres: Urząd Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa), gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych dotyczących Pani/Pana danych narusza przepisy rozporządzenia 2016/679.
    Podkreślić jednak należy, że niektóre prawa, o których mowa wyżej mogą nie mieć zastosowania lub mogą być ograniczone na podstawie rozporządzenia 2016/679 lub przepisów szczególnych. 
  7. Jeżeli przetwarzanie jest wymogiem ustawowym, jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania, a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie skutkować wezwaniem do ich uzupełnienia lub pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
  8. Pani/Pana dane nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania, o którym mowa w art. 22 ust. 1 i 4 rozporządzenia 2016/679.

Uwagi:

Zgodnie z art. 83f ustawy o ochronie przyrody uzyskania zezwolenia nie wymaga usunięcie:

  1. krzewu albo krzewów rosnących w skupisku, o powierzchni do 25 m2;
  2. krzewów na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne, urządzoną pod względem rozmieszczenia i doboru gatunków posadzonych roślin, z wyłączeniem krzewów w pasie drogowym drogi publicznej, na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz na terenach zieleni;
  3. drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
    1. 80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
    2. 65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
    3. 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew;
  4. drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej (w tym przypadku zastosowanie ma odrębna procedura zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa);
  5. drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego;
  6. drzew lub krzewów na plantacjach lub w lasach w rozumieniu ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach;
  7. drzew lub krzewów owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni;
  8. drzew lub krzewów usuwanych w związku z funkcjonowaniem ogrodów botanicznych lub zoologicznych;
  9. drzew lub krzewów usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu z obszarów położonych między linią brzegu a wałem przeciwpowodziowym lub naturalnym wysokim brzegiem, w który wbudowano trasę wału przeciwpowodziowego, z wału przeciwpowodziowego i terenu w odległości mniejszej niż 3 m od stopy wału;
  10. drzew lub krzewów, które utrudniają widoczność sygnalizatorów i pociągów, a także utrudniają eksploatację urządzeń kolejowych albo powodują tworzenie na torowiskach zasp śnieżnych, usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu;
  11. drzew lub krzewów stanowiących przeszkody lotnicze, usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu;
  12. drzew lub krzewów usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu ze względu na potrzeby związane z utrzymaniem urządzeń melioracji wodnych szczegółowych;
  13. drzew lub krzewów usuwanych z obszaru parku narodowego lub rezerwatu przyrody nieobjętego ochroną krajobrazową;
  14. drzew lub krzewów usuwanych w ramach zadań wynikających z planu ochrony lub zadań ochronnych parku narodowego lub rezerwatu przyrody, planu ochrony parku krajobrazowego, albo planu zadań ochronnych lub planu ochrony dla obszaru Natura 2000;
  15. prowadzenia akcji ratowniczej przez jednostki ochrony przeciwpożarowej lub inne właściwe służby ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia;
  16. drzew lub krzewów stanowiących złomy lub wywroty usuwanych przez:
    1. jednostki ochrony przeciwpożarowej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, właścicieli urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, zarządców dróg, zarządców infrastruktury kolejowej, gminne lub powiatowe jednostki oczyszczania lub inne podmioty działające w tym zakresie na zlecenie gminy lub powiatu,
    2. inne podmioty lub osoby, po przeprowadzeniu oględzin przez organ właściwy do wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, potwierdzających, że drzewa lub krzewy stanowią złom lub wywrot;
  17. drzew lub krzewów należących do gatunków obcych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 120 ust. 2f ustawy o ochronie przyrody.

Odpowiedzialny za wykonanie czynności:

Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego w Cieszynie (ul. Rynek 1, pok. 117 lub 116, tel. 33 47 94 270 lub -271 lub -278, e-mail: ochrona@um.cieszyn.pl), w którym uzyskać można również bliższe informacje na temat procedury administracyjnej związanej z uzyskiwaniem przedmiotowego zezwolenia.

 



Załączniki:

Formularz wniosku w wersji pdf
Formularz wniosku w wersji edytowalnej