Nazwa: Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach 

Opis ogólny: 
procedura dotyczy sytuacji, w której usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wymaga uprzedniego uzyskania zezwolenia wydawanego przez wójta/burmistrza/prezydenta miasta na wniosek posiadacza nieruchomości, bądź właściciela urządzeń przesyłowych, którym zagrażają drzewa lub krzewy. Wydanie decyzji poprzedzone jest oględzinami drzew lub krzewów wnioskowanych do usunięcia, dokonywanymi przez pracownika organu prowadzącego postępowanie. Należy zwrócić uwagę, że w przypadku zamiaru usunięcia drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków - właściwym organem jest wojewódzki konserwator zabytków.

Podstawa prawna:

  • art. 71-75 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 353, z późn. zm.). 
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsiewzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 71)

Termin załatwienia:
w terminie przewidzianym w ustawie Kodeks postępowania administracyjnego, z uwzględnieniem przepisów szczególnych, zawartych w ustawie wskazanej w podstawie prawnej. 

Wymagane dokumenty: 
  1. wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach; 
  2. w przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – karta informacyjna przedsięwzięcia [w 3 egz. + wersje elektroniczne na informatycznych nośnikach danych]; 
  3. w przypadku przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko – raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku gdy wnioskodawca występuje o ustalenie zakresu raportu – kartę informacyjną przedsięwzięcia [kartę i raport przedkłada się w 3 egz. + wersje elektroniczne na informatycznych nośnikach danych]; 
  4. poświadczona przez właściwy organ kopia mapy ewidencyjnej obejmująca przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmująca obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie [3 egz.];
  5. załącznik graficzny przedstawiający zasięg oddziaływania przedsięwzięcia [3 egz.]; 
  6. wypis z ewidencji gruntów obejmujący teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmujący obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie; 
  7. informacja o ewentualnym zamiarze ubiegania się wnioskodawcy o współfinansowanie przedsięwzięcia ze środków unijnych. 
W przypadku prowadzenia sprawy przez pełnomocnika inwestora należy dołączyć oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, zgodnie z art. 33 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego. 

Tryb odwoławczy: 
Od decyzji służy prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał decyzję stanowiącą przedmiot zaskarżenia (Burmistrz Miasta Cieszyna, ul. Rynek 1, 43-400 Cieszyn). 

Opłaty:
za wydanie decyzji - 205 zł, za dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa - 17 zł.

Uwagi: 
Jeżeli liczba stron w postępowaniu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 20, dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których stwierdzono obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, kopię mapy ewidencyjnej, kopię załącznika graficznego oraz wypis z rejestru gruntów przedkłada się wraz z raportem o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Jeżeli liczba stron w postępowaniu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 20, dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których nie stwierdzono obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, kopię mapy ewidencyjnej oraz wypis z rejestru gruntów przedkłada się w terminie 14 dni od dnia, w którym postanowienie stało się ostateczne. 
Jeżeli liczba stron w postępowaniu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 20, dla przedsięwzięć wymagających koncesji lub decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 4–5, oraz przedsięwzięć dotyczących urządzeń piętrzących I, II i III klasy budowli, nie wymaga się wypisu z rejestru gruntów.

Bliższe informacje
na temat procedury administracyjnej związanej z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, bądź na temat przebiegu konkretnej sprawy uzyskać można w Wydziale Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego w Cieszynie (ul. Rynek 1, pok. 117, tel. 334794271 lub 334794272, e-mail: ochrona@um.cieszyn.pl). 
Karta Informacyjna Przedsięwzięcia
Karta Informacyjna Przedsięwzięcia - wersja w pdf
Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - wersja w pdf


Załączniki:

Karta Informacyjna Przedsięwzięcia - wersja w pdf
Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - wersja w pdf
Karta Informacyjna Przedsięwzięcia
Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach