Nazwa
Udostępnianie nieruchomości stanowiących własność Gminy Cieszyn na potrzeby infrastruktury technicznego uzbrojenia terenu z wyłączeniem:
- nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste,
- nieruchomości oddanych w trwały zarząd lub użytkowanych przez gminne jednostki organizacyjne na podstawie innych tytułów prawnych,
- gruntów zajętych pod drogi.

Podstawa prawna
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.),
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2204 z późn. zm.),
Zarządzenie Nr 0050.404.2019 Burmistrza Miasta Cieszyna z dnia 10 czerwca 2019 roku w sprawie zasad udostępniania nieruchomości stanowiących własność Gminy Cieszyn lub oddanych w użytkowanie wieczyste Gminie Cieszyn na potrzeby infrastruktury technicznego uzbrojenia terenu.


Wymagane dokumenty
Udostępnienie nieruchomości Gminy Cieszyn na potrzeby infrastruktury technicznego uzbrojenia terenu w przypadku, gdy inwestorów których obowiązujące przepisy zobowiązują do uzyskania pozwolenia na budowę składa się z trzech etapów postępowania:

Etap I (wydanie oświadczenia dającego inwestorowi prawo do podjęcia działań administracyjno-projektowych, umożliwiających uzyskanie pozwolenia budowlanego na realizację inwestycji) – należy złożyć następujące dokumenty:

  • wypełniony formularz wniosku – etap I – załącznik nr 1

  • mapę zasadniczą z wkreślonymi kolorem wyróżniającym się granicami działek, granicą terenu niezbędnego do udostępnienia,

  • zgodę na wejście w teren, wyrażoną przez użytkowników nieruchomości, o ile nieruchomość zadysponowana jest na rzecz osób trzecich (informację na ten temat można uzyskać w Wydziale Gospodarki Nieruchomościami UM w Cieszynie osobiście bądź pod nr tel. 33 4794 233 lub 33 4794 237),

  • pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy jeżeli wnioskodawca jest reprezentowany przez inną osobę,

  • oświadczenie inwestora, stanowiące załącznik nr 1a do Procedury.

  • klauzulę informacyjną stanowiącą załącznik nr 1b do Procedury

Etap II (zawarcie odpłatnej umowy na czas trwania prac budowlanych) - należy złożyć następujące dokumenty:

  • wypełniony formularz wniosku - etap II – załącznik nr 2

  • oświadczenie inwestora stanowiące załącznik nr 2a i klauzulę informacyjną załącznik 2b – w przypadku, jeżeli przepisy prawa nie zobowiązywały inwestora do uzyskania pozwolenia na budowę i nie występował on o wydanie oświadczenia dającego prawo do podjęcia działań administracyjno – projektowych,

  • mapę zasadnicza z zaznaczonymi granicami działek oraz granicą terenu niezbędnego do udostępnienia,

  • zgodę na wejście w teren wyrażoną przez użytkowników nieruchomości, o ile nieruchomość zadysponowana jest na rzecz osób trzecich,

  • pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy, jeżeli wnioskodawca jest reprezentowany przez inną osobę.

Wnioskodawca nie jest zobowiązany do ponownego przedkładania załączników, o których mowa wyżej o ile przedłożył je już do wniosku o wydanie oświadczenia (etap I) i nie straciły one na swojej aktualności.

Etap III (ustanawianie służebności przesyłu dla przedsiębiorców przesyłowych lub służebności gruntowej dla inwestorów nie posiadających statusu przedsiębiorców przesyłowych po wybudowaniu infrastruktury) - należy złożyć następujące dokumenty:

  • wypełniony formularz wniosku – załącznik nr 4

  • 3 egzemplarze mapy zasadniczej uwzględniającej geodezyjny pomiar powykonawczy z zaznaczonymi granicami działek oraz granicą terenu, który zostanie objęty służebnością zgodnie z przebiegiem urządzenia będącego przedmiotem wniosku (mapy będą stanowić załącznik do aktu notarialnego),

  • oświadczenie o posiadaniu tytułu własności do urządzenia infrastruktury technicznej,

  • pełnomocnictwo do reprezentowania inwestora, jeżeli inwestor jest reprezentowany przez inną osobę.

Inwestor realizujący inwestycję nie wymagającą uzyskania decyzji pozwolenia na budowę nie jest zobowiązany do występowania o wydanie oświadczenia, o którym mowa w punkcie 1 (I etap).

 

Tryb odwoławczy

Tryb odwoławczy nie występuje.


Opłaty
Od wniosku nie pobiera się opłat skarbowych.

W przypadku zawarcia odpłatnej umowy na czas trwania prac budowlanych (Etap II) przyjęto 7 dniowy okres rozliczenia, przy czym każdy rozpoczęty okres rozliczenia traktowany jest jako pełny okres i nie podlega rozliczeniu w stosunku do ilości dni korzystania. Dla jednego okresu (7 dni) rozliczeniowego ustalono opłatę w wysokości 5 zł/m2 gruntu zajętego na czas realizacji inwestycji, przy czym minimalna opłata wynosi 100zł. Opłata wnoszona jest jednorazowo w terminie do 30 dni od zawarcia umowy.

Do opłat doliczany jest podatek VAT w obowiązującej wysokości.

 Opłat nie pobiera się w przypadkach:

  1. inwestycji, których inwestorem jest Gmina Cieszyn,

  2. inwestycji realizowanych przez spółki prawa handlowego z wyłącznym kapitałem Gminy Cieszyn,

  3. inwestycji realizowanych przez jednostki organizacyjne Gminy Cieszyn nieposiadające osobowości prawnej,

  4. przeniesienia decyzji o pozwoleniu na budowę na nowego inwestora, jeżeli poprzedni inwestor zawarł z Gminą Cieszyn umowę na odpłatne wejście na grunt Gminy Cieszyn i uiścił wynikającą z niej opłatę,

  5. usunięcia awarii infrastruktury uzbrojenia terenu służącego wyłącznie obsłudze obiektów stanowiących własność Gminy Cieszyn.

W przypadkach określonych wyżej udostępnienie gminnej nieruchomości odbywa się w drodze oświadczenia Burmistrza Miasta Cieszyna po uprzednim złożeniu wniosku.

 Zwolnienie z opłat bądź obniżenie ich wysokości może nastąpić także w innych niż wymienione w ust. 1, szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą Burmistrza Miasta Cieszyna wyrażoną w formie zarządzenia.

Usuwanie awarii

 

  1. W przypadkach, gdy wejście w teren związane jest z usuwaniem awarii infrastruktury uzbrojenia terenu, inwestor zobowiązany jest niezwłocznie (o ile to możliwe przed rozpoczęciem prac) poinformować (pisemnie lub mailowo na adres: grunty@um.cieszyn.pl) Gminę Cieszyn o zajęciu terenu, zaś po zakończeniu prac zobowiązany jest wystąpić z pisemną informacją zawierającą cel zajęcia, czas trwania oraz powierzchnię zajętego gruntu wraz z numerem działki i obrębu, celem naliczenia odpowiedniej opłaty zgodnie z §§ 6, 8 i 9.

  2. Wzór informacji, o której mowa w ust. 1 wraz zaświadczeniem o uporządkowaniu zajętego terenu i przywróceniu stanu poprzedniego stanowi załącznik nr5 do Procedury.

  3. W terminie 3 miesięcy od daty zakończenia usuwania awarii, inwestor zobowiązany jest złożyć wniosek o ustanowienie odpłatnej służebności przesyłu (inwestor posiadający status przedsiębiorcy przesyłowego) lub służebności gruntowej (inne osoby prawne lub fizyczne) według wzoru wniosku stanowiącego załącznik nr 4 do Procedury wraz z załącznikami, o których mowa w § 11 ust. 2.

  4. Wniosek, o którym mowa w ust. 3 winien obejmować co najmniej całość urządzenia przesyłowego położonego na danej działce, bez względu na zakres awarii.

  5. W przypadku nie dochowania terminu, o którym mowa w ust. 3, odpowiednie zastosowanie mają przepisy §12.

 Terminy i sposób załatwienia sprawy

Przewidywane terminy załatwienia sprawy:

  1. Etap I – do 2 miesięcy, w sprawach szczególnie skomplikowanych do 3 miesięcy.

    Etap II – do 1 miesiąca, w sprawach szczególnie skomplikowanych do 2 miesięcy.

    Etap III – do 3 miesięcy od zgromadzenia pełnej dokumentacji.

  2. Etap I i Etap II dokumenty mogą być odebrane przez Wnioskodawcę lub pełnomocnika osobiście w siedzibie urzędu.

    Etap III – postępowanie kończy się zawarciem aktu notarialnego przed notariuszem.

 
Uwagi

Inwestor i upoważniony przez niego wykonawca ma prawo czasowo korzystać z gruntu wyłącznie w celu wynikającym z zawartej umowy z Gminą Cieszyn.

 
Przetwarzanie danych osobowych: Administratorem Pani/Pana danych jest Burmistrz Miasta Cieszyna, Rynek 1, 43-400 Cieszyn, tel. 33 4794 200, e-mail: urzad@um.cieszyn.pl. Dane kontaktowe inspektora ochrony danych Urząd Miejski w Cieszynie, Rynek 1, 43-400 Cieszyn, e-mail: iod@um.cieszyn.pl. Dane osobowe przetwarzane będą w celu rozstrzygnięcia sprawy na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami i kodeksu cywilnego. Odbiorcą Pani/Pana danych mogą być miejskie jednostki organizacyjne jeżeli np. rozstrzygnięcie Pani/Pana sprawy wymaga konsultacji z inną jednostką oraz firmy informatyczne świadczące usługi na rzecz Urzędu Miejskiego w Cieszynie. Dane będą przechowywane przez okres zgodny z kategoria archiwalną określoną w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. z 2011 r., nr 14, poz. 67). Wnioskodawca posiada prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak bez ich podanie nie będzie możliwości udzielania odpowiedzi na złożony przez Panią/Pana wniosek/rozpatrzenia sprawy. Wnioskodawca ma prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna, iż przetwarzanie danych osobowych dotyczących osoby narusza przepisy rozporządzenia 2016/679 (RODO).

 

Stanowisko odpowiedzialne za wykonanie czynności

podinspektor: Anna Kłoda nr tel. 33 4794 – 237; e-mail: grunty@um.cieszyn.pl – pokój nr 6 – parter budynku Ratusza)