W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Cieszynie

ul. Rynek 1,
43-400 Cieszyn

tel.: +48 33 47 94 200
 e-mail: urzad@um.cieszyn.pl 

Adres ESP (skrytka ePUAP):
/u390efc0tm/SEKAP

NIP: 5480018504
REGON: 000515709
KOD TERYTORIALNY: 2403011

Decyzja Burmistrza Miasta Cieszyna z dnia 19 kwietnia 2021 roku w sprawie umorzenia zobowiązania z tytułu zwrotu dotacji

Cieszyn, dnia 19 kwietnia 2021 roku

KPM.526.18.2021
D.20924.2021

Decyzja
Burmistrza Miasta Cieszyna
w sprawie umorzenia zobowiązania z tytułu zwrotu dotacji

Na podstawie art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 256 z późn. zm.) oraz art. 60 ust. 1, art. 61 ust. 1 pkt. 4, art. 64 ust. 1, pkt 2) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 305), po rozpatrzeniu wniosku Beneficjenta Stowarzyszenia Kultura na Granicy z siedzibą przy ul. Zamkowa 3 ABC w Cieszynie w przedmiocie umorzenia należności z tytułu zwrotu do budżetu Gminy Cieszyn części dotacji pobranej w nadmiernej wysokości w kwocie 18.410,59 zł ( słownie: osiemnaście tysięcy czterysta dziesięć złotych 59/100) wraz z odsetkami naliczonymi w związku z brakiem zwrotu w ustawowym terminie, ustalonej decyzją nr D.19673.2021 Burmistrza Miasta Cieszyna z dnia 17 marca 2021 roku

Umarzam

Stowarzyszeniu Kultura na Granicy z siedzibą przy ul. Zamkowej 3 ABC w Cieszynie należność z tytułu zwrotu do budżetu Gminy Cieszyn części dotacji w kwocie 18.410,59 zł (słownie: osiemnaście tysięcy czterysta dziesięć złotych 59/100) wraz z odsetkami naliczonymi od kwoty 18.410,59 zł od dnia 16 stycznia 2021 roku - daty do kiedy należało wpłacić niewykorzystane środki z dotacji.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2021 roku do Burmistrza Miasta Cieszyna wpłynął wniosek Stowarzyszenia Kultura na Granicy z siedzibą przy ul. Zamkowa 3 ABC, 43-400 Cieszyn, o umorzenie należności z tytułu zwrotu do budżetu Gminy Cieszyn części dotacji pobranej w nadmiernej wysokości w kwocie 18.410,59 zł (słownie: osiemnaście tysięcy czterysta dziesięć złotych 59/100) wraz z odsetkami naliczonymi w związku z brakiem zwrotu środków w ustawowym terminie, ustalonej decyzją Burmistrza Miasta Cieszyna z dnia 17 marca 2021 roku nr D.19673.2021. Rozliczając zadanie publiczne wnioskodawca wykazał zwiększony procentowy udziału dotacji Miasta w całości kosztów zadania, co oznaczało pobranie dotacji w nadmiernej wysokości.

Wnioskodawca wnioskiem z dnia 22 marca 2021 roku uzasadnia z czego wynikała różnica pomiędzy zadeklarowanym w umowie o dofinansowanie poziomem wkładu własnego, a rzeczywistym osiągniętym poziomem przychodów stanowiących wkład własny, który został zaburzony przez pandemię, uniemożliwiając pokrycie części wydatków z tegoż wkładu.

Wobec sformułowanego żądania strony zastosowanie w sprawie ma art. 64 ust. 1 pkt 2) ustawy o finansach publicznych w myśl którego właściwy organ może - na wniosek zobowiązanego - umarzać nieopodatkowane należności budżetowe w całości - w przypadkach uzasadnionym ważnym interesem zobowiązanego lub interesem publicznym.

W myśl tego ostatniego przepisu środkami publicznymi stanowiącymi niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publiczno- prawnym są określone w drodze decyzji Burmistrza Miasta zwroty dotacji. W świetle art. 67 ustawy o finansach publicznych do spraw dotyczących należności o których mowa w art. 60 nieuregulowanych niniejszą ustawą stosuje się przepisy K.P.A. i odpowiednio przepisy działu III Ordynacji podatkowej. To zaś oznacza, że orzekając u umorzeniu należności, organ za podstawę rozstrzygnięcia może mieć albo przesłankę ważnego interesu dłużnika, albo przesłankę interesu publicznego, albo obie te przesłanki łącznie. Podkreślenia wymaga również fakt, że dla wydania decyzji w sprawie umorzenia nieopodatkowanych należności publiczno-prawnych zastosowanie będą miały przepisy art. 64 ust. 1 pkt 2) ustawy o finansach publicznych.

W orzecznictwie sądowo-administracyjnym podkreśla się, że umorzenie, o którym mowa w art. 55 ustawy o finansach publicznych nie stanowi przywileju samego w sobie lecz jest to forma pomocy udzielonej z budżetu gminy beneficjentowi po to, by przez stosowanie zasady egzekwowania tych należności nie doprowadzić do skutków niepożądanych z punktu widzenia zarówno społecznego, jak też indywidualnego.

Z art. 64 ust. 1 i art. 55 i 56 ustawy o finansach publicznych wynika, że decyzje wydawane na podstawie tych przepisów mają charakter decyzji uznaniowych. Co do zasady uznanie administracyjne oznacza możliwość wyboru przez organ, w określonym stanie prawnym i faktycznym, konsekwencji prawnej. Innymi słowy, decydując na zasadzie uznania administracyjnego organ podejmuje rozstrzygnięcie w sposób nieskrępowany, a o ostatecznym wyborze sposobu rozstrzygnięcia powinny zadecydować przesłanki celowości i słuszności działania, które z kolei stanowią wypadkową wyważenia przez organ, z uwzględnieniem norm prawnych mających zastosowanie i znaczenie w danej sprawie, słusznego interesu strony i interesu publicznego. Uznanie administracyjne charakteryzuje się tym, że organ administracji publicznej ma możliwość wyboru pozytywnego lub negatywnego dla strony rozstrzygnięcia po wszechstronnym wyjaśnieniu sprawy. Działanie w ramach uznania administracyjnego nakłada na organ obowiązek wyważenia interesu publicznego z indywidualnym interesem strony, gdyż zobowiązuje go do tego art. 2 Konstytucji RP w każdym przypadku, w którym w sprawie ma zastosowanie norma prawna uzależniająca załatwienie sprawy od tzw. uznania administracyjnego. Decyzja o charakterze uznaniowym musi więc odpowiednio wyważać interesy przeciwstawnych stron - interesu obywatela z interesem publicznym, kierując się przy tym proporcjonalnością uwzględnienia obu rodzajów interesów.

W ocenie organu rozpoznającego niniejszą sprawę wniosek spełnia przesłankę dopuszczającą umorzenie zobowiązania z powodu ważnego interesu strony związanego z brakiem środków na zapłatę należności bez szkody dla wydatków związanych z bieżącym funkcjonowaniem wnioskodawcy. Zgodnie z KRS stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej w celu osiągnięcia zysku i wypracowane środki z odpłatnej działalności statutowej przeznacza na realizację zadań statutowych.

Zdaniem organu umorzenie należności nie narusza również interesu publicznego rozumianego jako zespół ogólnie zarysowanych celów, które należy wziąć pod uwagę w procesie stosowania prawa i zawsze odnieść go do indywidualnej sytuacji podatnika występującego z wnioskiem o umorzenie zaległości podatkowych. Stowarzyszenie Kultura na Granicy od 22 lat promuje miasto zarówno na arenie ogólnopolskiej jak i poza granicami państwa. Festiwal jest jednym z najważniejszych filmowych wydarzeń w kraju. Promuje polską kulturę i dziedzictwo narodowe w dziedzinie kinematografii wśród Polaków, ale też wśród Czechów i Słowaków. Ubiegłoroczna edycja, która ostatecznie została zrealizowana w wersji on-line, była poprzedzona wielomiesięcznymi przygotowaniami najpierw do edycji majowej, potem sierpniowej i ostatecznie wersji internetowej Przeglądu zrealizowanej w listopadzie 2020 roku. Jest to bardzo ważne społecznie wydarzenie dla Cieszyna, które co roku przyciąga do miasta wielu miłośników kina oraz turystów.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej za pośrednictwem Burmistrza Miasta Cieszyna w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

 
Burmistrz Miasta
 
 
 
Gabriela Staszkiewicz

Załączniki

Powiadom znajomego